Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Rastade Transmittern idag efter att de sista smågrejerna kommit.
Röda Oury grepo, en guld sadelklämma för att match guld top capen och en 60 mm styrstam istället för 40. Blev mycket bättre.
Vart nåt slags Tysklandstema med guld svart och rött =)

20170716_101740.jpg

glitch sa:
Rastade Transmittern idag efter att de sista smågrejerna kommit.
Röda Oury grepo, en guld sadelklämma för att match guld top capen och en 60 mm styrstam istället för 40. Blev mycket bättre.
Vart nåt slags Tysklandstema med guld svart och rött =)
Vad för ram är detta? =)

Nice!
Jag letar efter en ram som tar iaf 29x2.4 och 27.5x2.8 och har 142x12 bak, någon som har något tips?
Känner dock att smärtgränsen ligger kring 5000kr för bara ram, då detta känns som en kul grej men verkligen inget jag behöver ;) Hjul har jag från andra cykeln. Någon som har något eller vet någon som har? behöver ju en gaffel till också, 120-140 typ, 100x15 =)
Själv är jag 178cm lång och cyklat i 4 säsonger (ja säsonger inte år, vinter är vigd åt skidåkning), började på en heldämpad och har bytt 2ggr, huserar nu på en Codeine 29 som har 140-slag fram och bak.

Ruskigt snygg fågel!!

Tror det är väldigt få plusramar som tar så brett som 29x2.4 däck.
De flesta brukar väl säga 29x2.1-2.2 eller så.

desmo sa:
desmo sa:
Då har jag äntligen fått cyklat lite på Honzon. Utifrån hur den levererades så har jag monterat en dropper (Brand-X), fått den tubeless, tagit bort skyddet bakom kassetten, monterat flaskställ, spd-pedaler och garminfäste.

Igår var jag bara nära hemma och trixade runt i en liten skog, idag var jag i Flottsbro. Det är helt klart svårare med ht. När baken studsar så är det svårt att sikta ordentligt med framhjulet. Jag åker omkring med för högt tryck i däcken just nu så det påverkar såklart. Men det är roligt att cykla skog igen och det är det viktigaste.

Jag vill bara skriva av mig lite mer!
Idag var jag i Gömmarskogen som jag anser vara min hemmaskog och cyklade svart-vita. För att förstå lite vad jag skriver om så vill jag bara berätta om mina tidigare mtb. Första riktiga var en Nishiki SRI-team 26" HT från 2007. Sedan Banshee Phantom 29" FS med 120/105. Och nu Honzon.
Den stora revolutionen när jag bytte till Bansheen var hur bra den klättrade. Att de tekniska klättringarna gick så mycket enklare än min gamla Nishiki. Att den var stabilare utför var liksom ingen överraskning. Därför var jag lite orolig att gå tillbaka till HT. Att jag skulle få leda cykeln runt större delen av Gömmaren. Men idag gick riktigt bra. Jag klarade alla klättringar jag gjorde på Bansheen, och jag klarade någon som jag aldrig har klarat tidigare! Just nu har jag lite pulver i benen vilket underlättar, men den klättrade ändå bättre än vad jag hade förväntat mig! Skitkul!
Utför så studsar det och far. När bakhjulet tappar kontakten så blir det svårt att sikta med framhjulet. Och försöker jag trycka ner bakhjulet i marken så kan det bli väl hårda smällar ibland. Jag sänkte trycket något idag, och fick något genomslag så att det tjongade om fälgen. Så jag får nog lära mig att cykla med lite högre tryck i däcken på Honzon än vad jag hade på Bansheen.
Överlag så är jag mycket nöjd med cykeln. Jag tror den kan leverera det jag behöver. Möjligen att jag inte kommer kunna köra xc så bra som jag önskar, men det är sekundärt.

Det är ju här i det läget dubefinner dig det blir extra viktigt och framförallt roligt att lägga krut på spårval. Det låter kanske inte så roligt men jag tycker det är nästan hela grejen med mtb. När det börjar luta på och gå fort över stock och sten så kan man inte ta samma linjer eller spårval som en FS cykel. Det behöver dock inte innebära att man inte kan köra lika fort som sina kompisar. Man måste bara välja lite bättre och klokare linjer. Att hoppa partier där FS cykeln bara plöjer igenom eller att välja en linje vid sidan av stigen för att få en bättre slätare kurvtagning. I mina ögon är det riktigt kul och utmanande. För det är det att försöka hänga på snabba FS cyklister ?

Senast ändrad:
jilister sa:
Att hoppa partier där FS cykeln bara plöjer igenom eller att välja en linje vid sidan av stigen för att få en bättre slätare kurvtagning.

App app! Inte bredda stigarna!
Men jag hålle med, HT är sann glädje att köra på halvstökiga snabba stigar :)
Saknar HT'ns krav på ökad tankeverksamhet... ;)

Den första har qr den andra har 142 å den som säljs nu är boost min är 142.

Har bestämt mig för att behålla min HT fast den egentligen inte används så mycket som den borde.

Såg även att var rea på On-One DeeDar så det kan nog bli en stålram för mig med....

glitch sa:
... Så jag antar att du fick tag på fjolårsmodellen eller så?
Jo. Fanns en kvar i min storlek så hoppas det blir bra.
Tar 3" så kanske blir det vintertid och kanske helstelt.
Tips på gaffeln? 120 slag tänker jag mig. Eller tänker 120-140 men börjar nog med 120.

Testade äventyrsspåret i Grimstaskogen idag för första gången.
Klart kul stig men väldigt mycket branta klättringar som dödade flowet lite.
Fick testat min nya accugauge också för att hitta sweet spot i däcktrycket.

Nobby nic 2.8 på 29mm id:
Fram 11 psi
Bak 13.5

Började med F14/B16 och gick ner sen.
Tycker på stig funkade 13 bak också men vart lite svajjigt på snabbt hårdpackat.

20170727_120914.jpg

20170727_122238.jpg

Juste! Vill och ut o prova!
Körde 0.8-0.9 bar (vad nu det är i PSI) bak o 0.7-0.8 fram i fjällen i helgen på Rocket Ron 2.8 på 35mm id och funkade fint men man får cykla smooth ;)
Provade Våfflan i Åre igår och funkade där med, skönt med grepp när det är regn!

Gjorde en byggtråd som inte är så mkt bygg i än då jag endast har hjul och en ram som väntar på leverans men ändå ;)

https://happyride.se/forum/read.php/1/3198509

Om du vill ta dig an Grimsta igen så kan jag visa dig lite flowigare stig än vildmarksspåret. Det finns mycket fint där, även om det är lite litet.

Konvalj sa:
Om du vill ta dig an Grimsta igen så kan jag visa dig lite flowigare stig än vildmarksspåret. Det finns mycket fint där, även om det är lite litet.

Ska ha det i åtanke nästa gång jag känner mig äventyrlig igen. Efter V-spåret irrade jag lite på måfå en stund och hittade en hel del riktigt smutta hällpartier så jag kan tänka mig att det finns en del fint där.
Tyckte V-spåret i sig var rätt fint men liiite väl många partier där det vart plötsliga superbranter.

Jo, det är en del lite väl branta uppförsbackar på sina ställen. Framförallt är det 3st som är svåra (omöjliga? Nåja, mer trial än trail), inte sett någon annan klara dem heller.

Den finaste hällcyklingen går på åsen från maltesholmsbadet till Kanaan. Spåret går närmare vattnet men man kör parallellt med det.

Konvalj sa:
Jo, det är en del lite väl branta uppförsbackar på sina ställen. Framförallt är det 3st som är svåra (omöjliga? Nåja, mer trial än trail), inte sett någon annan klara dem heller.

Den finaste hällcyklingen går på åsen från maltesholmsbadet till Kanaan. Spåret går närmare vattnet men man kör parallellt med det.

Skönt att höra det från en local. Det var nog 2-3 sektioner som jag fick se besegrad. I övrigt klättrade transmittern grymt bra. Kan tänka mig att Aerisen är riktigt bra uppför i grimstaskogen. 5010 är svårare att hålla på rätt kurs när det är så där apbrant.

Tillbaka
Topp