Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rekar ram för första egna bygget, HT trail. Krav spec är än så länge (har bara big wig geometri att hänvisa till då det är det enda moderna jag cyklat)
-stål
-högre BB mått (markfrigång) än big wig???
-Ganska agro men ska samtidigt inte bara vara roligt utför
Har inte mer än detta i dagsläget men kollat på cotic soul och den ligger högst på listan just nu men även kollat på Solaris, piglet, Stanton switchback/sherpa. Lite svårt att provcykla så man är lite utlämnad till internetcykling. Nu spretar valet lite efter dagsform. Någon som har några bra uppslag?
Bardino har jag missat, hur blir den att köra på platten med så mycket slagNordest Bardino med 29" hjul, såklart!
EDIT: Obs att hela geo-tabbelen, inklusive vinkar och BB höjd, är till 160 mm gaffel med 20% sag (eller 140 mm gaffel utan sag).
Bardino har jag missat, hur blir den att köra på platten med så mycket slag
? Inte för att det är mitt mål men det haglar inte av berg i Småland så det blir en del trampande mellan backarna.
Rekar ram för första egna bygget, HT trail. Krav spec är än så länge (har bara big wig geometri att hänvisa till då det är det enda moderna jag cyklat)
-stål
-högre BB mått (markfrigång) än big wig???
-Ganska agro men ska samtidigt inte bara vara roligt utför
Har inte mer än detta i dagsläget men kollat på cotic soul och den ligger högst på listan just nu men även kollat på Solaris, piglet, Stanton switchback/sherpa. Lite svårt att
provcykla så man är lite utlämnad till internetcykling. Nu spretar valet lite efter dagsform. Någon som har några bra uppslag?
Så långt har jag inte tänkt, men följer flödet slaviskt. Farlig sida att hänga på, skapar begär ?. Det svåraste är att välja en ram som har flexen jag är ute efter. Skulle säkert lyckas köpa det styvaste på marknaden av ren okunskap.Kolla in på Steel is real på fb å ställ samma fråga finns massa fina hojar där?
Man måste väl räkna om till 130mm med 20% sag? :-)Bardino 2 med 130 gaffel har identiskt geo som 160 mm gaffel med 20% sag. Det finns ingenting att räkna om.
Marino är också fin, men för mig är Bardino 1 geo med 130 gaffel perfekt, och jag gillar färgerna!
Man måste väl räkna om till 130mm med 20% sag? :-)
Måste tipsa om att planet x säljer billiga ramar nu!
Big dog och/eller scandal med headset och klämma för sadelstolpe för 149 pund styck. Billigare går nog ej hitta en kul ram för!
Frågan är ej om utan hur många man skall köpa!? får nog diskutera med frun i huset vid frukosten! Det är hon som håller i korten här hemma!Galet pris! Kommer vara svårt att motstå. Får nog blocka deras hemsida några timmar?
Blev lite sugen, scandal verkar vara en fin ram som duger gott för en relativ mtbnybörjare som jag. Är 185 med 85 innerben, om jag skulle slå till är det large eller xl tycker ni?
Jag har nu provat min Scandal i Large och jag är 185 med 90 cm innerben och långa armar. Den känns precis lagom faktiskt; ganska stor. Det skulle inte vara några som helst problem att köra XL dock eftersom längdskillnaden mellan storlekarna är liten. Jag kör med 50 mm styrstam och jordens spacertorn (vilket får styret lite närmare). Gaffeln är stel 500 mm A-C vilket motsvarar ungefär en 120 mm fjädergaffel vid 25% sag.Blev lite sugen, scandal verkar vara en fin ram som duger gott för en relativ mtbnybörjare som jag. Är 185 med 85 innerben, om jag skulle slå till är det large eller xl tycker ni?
Edit: kommer främst åka runt i Tyresö, Hellas och Kvarntorpshögen när jag hälsar på styvfar.
Jag läste fel. Fick för mig att du letade efter 130.Jo @jonte987 det är standard med 140, men jag kör som sagt 150 nu.
Vad är skillnaden på en Float 32, Sektor och Revelation då? Alltså inte pris och spec, utan vad är den praktiska skillnaden man upplever? Varför ska jag uppgradera? Jag fattar att det nog är något man måste känna själv för att riktigt förstå, men skulle bli jätteglad för försök att förklara :-)
Är ute efter en HT i stål. Funderar på Surly KM eller Cotic Bfe. Vad är era åsikter om dessa modeller, är det någon som har provat och båda och kan göra en jämförelse? Vad finns det för andra alternativ om man vill ha något liknande?
Och! En lite off-topic fråga: hur är det möjligt att denna typ av cyklar i princip aldrig kommer upp på begagnatmarknaden? Varför är de så "opopulära" egentligen?
Är ute efter en HT i stål. Funderar på Surly KM eller Cotic Bfe. Vad är era åsikter om dessa modeller, är det någon som har provat och båda och kan göra en jämförelse? Vad finns det för andra alternativ om man vill ha något liknande?
Och! En lite off-topic fråga: hur är det möjligt att denna typ av cyklar i princip aldrig kommer upp på begagnatmarknaden? Varför är de så "opopulära" egentligen?
Fördelen med att bygga själv är man får hojen precis som man vill ha den, men oftast till ett dyrare pris...sjukt mycket fina hojjar i denna tråd! Synd att dessa aldrig syns på säljes :)
inser att man får mycket hoj när man bygger själv men misstänker att man behöver vara ganska kunnig för att få till det både kring delar och vad som funkar och även själva ihopsättandet :) Men ser grymt kul ut.
Jo det är ju så och misstänker att man har lite koll på "vad man vill ha" när man har kört lite. Så är kanske en dum väg att gå med en första hoj :)Fördelen med att bygga själv är man får hojen precis som man vill ha den, men oftast till ett dyrare pris...
Frågan är om det verkligen är dyrare i längden med tanke på vad man annars får lägga på nya delar när man ska byta till vad man verkligen vill ha och sälja annat beg (vilket man ju aldrig gör ändå, de ligger ju bara och skräpar eftersom de kan vara bra att ha någon gång).Fördelen med att bygga själv är man får hojen precis som man vill ha den, men oftast till ett dyrare pris...
Frågan är om det verkligen är dyrare i längden med tanke på vad man annars får lägga på nya delar när man ska byta till vad man verkligen vill ha och sälja annat beg (vilket man ju aldrig gör ändå, de ligger ju bara och skräpar eftersom de kan vara bra att ha någon gång).