Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Makten sa:
H. sa:
Hur korkad är man om man överväger en gammal 26" dirt-/4X-ram med justerbara dropouts? Tänker att det kanske går att trycka in 27.5-hjul i den och ha den som busig skogs-/dirthoj. Givetvis blir det en ren ståcykel.

Det som talar emot detta är givetvis BB-höjden som kan bli lite hög. Den höjs ju ca 12 mm och då skulle man landa på BB-höjd av 330 mm.

Jag är verkligen inte rätt person att uttala mig, men kan inte låta bli... Hade en DJ-26:a ett tag förra (eller var det förrförra?) sommaren som jag tramsade lite med i skogen. Det var extremt roligt! Fort gick det inte, men ack så tacksamt var det när det väl funkade:-) Otroligt roligt på böljande stig. Inte fullt så roligt uppför, ähum. Stök och bök fick gå i varligt tempo då den korta hjulbasen inte direkt inbjöd till fart. Men det gick.

Varför byta till större hjul? Det är ju inte som om 27,5" är nämnvärt "bättre" liksom. Behåll som den är och använd vid tramshumör istället:-)

385 mm kedjestag är... Intressant i skogen!

+1 på den!

happymtb.fr sa:
H. sa:
Vad tror ni om BB-höjd?
Hög BB och kort hjulbas låter inte speciellt kul om man inte tänker åka trial eller som Macaskill...

Det ska inte i första hand vara en skogshoj utan kanske ett mer allsidigt alternativ till BMXen. Typ följande användning, ej rangordnat:
- BMX-banor
- Skateparker
- Dirtbanor
- Bakhjulsåka på stan
- Skogsåka
- Fylla ett hål i ett åldrande hjärta

Hjulbas 1092 mm på den ramen jag tittat på.

happymtb.fr sa:
Det kan visst funka till dessa användningsområden.
Men varför inte köra på 26"?
Det känns som att allt med 26" är på väg bort. Fast det går ju säkert att bygga den billigare om man kör 26". Och så slipper man oroa sig för BB-höjden.

Dock är det väl egentligen ett extremt orationellt val, som mest handlar om att fylla det där hålet i hjärtat. Det är ju inte bristen på cyklar som gör att jag inte cyklar mer...

Jag har kul på min Honzo, men det får man väl inte säga i den här tråden... så kul att jag sålde min heldämpade eftersom Honzon fick all stigtid. Ingen pressfit på stålvarianten heller. Kedjestagen är kortast i 29"-klassen, men visst kan det vara så att mycket BB-drop delvis gör den svårare att skutta med till förmån för att man kan bomba på lite hårdare nerför. Men här snackar vi rätt små detaljer.

2017-04-2512.59.39.jpg

Senast ändrad:
Man blir ju mer och mer sugen på en Honzo nu. Ska man internethandla eller finns det någon bra LBS i Skåne som säljer Kona?

För min del var det viktigast att jag slapp pressfit och boost, och delvis en irrationell fetisch för stål...

Luthman Photography sa:
Oggler sa:
Varför stål? Honzon finns väl i alu till samma pris?

För en ht i stål är mkt bekvämare.

Hur mycket mera väger en stålram?
Den är säkert bekvämare. Men svarar den sådär härligt gött när man drar på då? jag går också i Honzotankar. Men jag har tänkt aluminium hela tiden.

Vad man väljer beror nog på vad man är ute efter. Vill man ha något så lätt och snärtigt som möjligt kör man nog alu. Vill man vara lite mer rock'n roll väljer man stål.

Är det viktigt med låg vikt bör man definitivt ta aluminiumvarianten. Men jag tror inte man får samma charmiga flex på kedjestagen :-)

crmo.gif

Fast kör man inte kol-Honzo om man vill ha lätt? Har fortfarande på min att göra lista att låna lbs demo kol-Honzo för en stigtur men innerst inne är jag nog rädd för konsekvenserna det kan få.
Dock press fit på kolvarianten så den kan jag alltid ursäkta mig med.

wobblie sa:
Är det viktigt med låg vikt bör man definitivt ta aluminiumvarianten. Men jag tror inte man får samma charmiga flex på kedjestagen :-)

Här blir jag nyfiken. Vad försöker påvisas med klippet? I landningen utsätts väl kedjestagen för dragspänning. På vilket sätt skulle de flexa?

Tycker det ser ut som de flexar rätt bra där men jag har också en Honzo i stål så jag kanske inte får uttala mig då :(.

Haha, ser du inte den enorma vågen i kedjestagen?

Jag har en Transition TransAM som har det där fina flexet vid platta landingar. Tidigare köre jag en On One 456 Evo. Nu var det extremt länge sedan jag körde On One, men jag tror den var betydligt stummare på ett dåligt sätt. Transan flexar kännsbart vid stora smällar och jag tror det gör stor skillnad i komfort p.g.a. att impulsen blir lägre. Man känner också att den flexar väldigt mycket vid brant klättring i för tung växel, men det är aldrig något som stör. För mig cykling så är transans flex helt klart en bra grej.

H. sa:
Det ska inte i första hand vara en skogshoj utan kanske ett mer allsidigt alternativ till BMXen. Typ följande användning, ej rangordnat:
- BMX-banor
- Skateparker
- Dirtbanor
- Bakhjulsåka på stan
- Skogsåka
- Fylla ett hål i ett åldrande hjärta

Hjulbas 1092 mm på den ramen jag tittat på.

Det är extremt opraktiskt med en cykel utan sadel, vilket är lätt att glömma:-) I alla fall om man ska ta sig till de olika användningsområdena du nämner.
Kan inte en klassisk On-One 456 med 26-tumshjul vara nåt? Den är ju kort och rapp (alltså "omodern"), men har skogsvinkel på gaffeln. Borde kunna bli väldigt billigt att bygga och är säkerligen funkis för ståcykling.

jofahjalm sa:
Haha, ser du inte den enorma vågen i kedjestagen?

Det ser så brutalt ut att jag undrar om det inte är en rent fototeknisk effekt. Googla "rolling shutter" för liknande kufiska fenomen.

För mig cykling så är transans flex helt klart en bra grej.

Samma för min del med Kona Explosif. Att det flexar när man klättrar stör inte ett skvatt, även om det inte direkt tillför nåt då heller.

Senast ändrad:
Ståcykling för att ta mig till olika platser är inget problem, dels för att jag lär åka bil, och dels för att jag är van från BMXen. Ståcykling i skogen är nog betydligt jobbigare men där tänker jag att det är bra träning.

Vad gäller cykeltyp så är jag övertygad om att typ en 456 är mycket bättre i skogen men efter att ha provat luthmans, visserligen för stora, 456 i en skatepark måste jag säga att det kändes extremt oinspirerande... å andra sidan måste inte cykeln ersätta BMXen. Och som vanligt vet jag inte ens vad jag vill egentligen. Då hade jag väl inte frågat. :)

Om någon är sugen på en Honzo finns några S och M 2016 på rea här:
https://www.probikeshop.com/en/se/kona-honzo-al-29-mtb-blue-2016/113574.html

Med koden AM10 får man dessutom ytterligare 10%
vilket ger en 2016 med frakt för ca 8500:-

Var sjukt nära på trycka på knappen själv men AL Honzon verkar ha lite tight i kedjestagen och jag undrar om inte M blir lite för liten för mig. Den har ju fått längre reach för 2017 och lite längre hjulbas.

glitch sa:

Var sjukt nära på trycka på knappen själv men AL Honzon verkar ha lite tight i kedjestagen och jag undrar om inte M blir lite för liten för mig. Den har ju fått längre reach för 2017 och lite längre hjulbas.

Jag tittade länge och väl på en i large för ett halvårsedan men bet mig i näven istället. Ångrar mig lite.

Konkret sa:
glitch sa:

Jag tittade länge och väl på en i large för ett halvårsedan men bet mig i näven istället. Ångrar mig lite.

Jag var ett steg från betalningen:)
Men sen ångrade jag mig, tyvärr rätt trista komponenter på den. Jag vet att jag direkt skulle byta ut de tunga icke vikbara däcken vilket är en tusing till samt åtminstone en QR sadelstolpsklämma. Några hundringar för tubeless tape, vätska och ventiler, sen skulle jag nog vara irriterad på den tunga rätt trista gaffeln (med tunga styrröret!), Acerbromsarna, andra handatg osv. och sen att det verkar trångt om man vill köra typ 2.4" däck bak.....När man väl börjar uppgraderingshysterin är det svårt att sluta och vips så vart det en massa mer pengar ändå.

glitch sa:
Konkret sa:
glitch sa:

Jag var ett steg från betalningen:)
Men sen ångrade jag mig, tyvärr rätt trista komponenter på den. Jag vet att jag direkt skulle byta ut de tunga icke vikbara däcken vilket är en tusing till samt åtminstone en QR sadelstolpsklämma. Några hundringar för tubeless tape, vätska och ventiler, sen skulle jag nog vara irriterad på den tunga rätt trista gaffeln (med tunga styrröret!), Acerbromsarna, andra handatg osv. och sen att det verkar trångt om man vill köra typ 2.4" däck bak.....När man väl börjar uppgraderingshysterin är det svårt att sluta och vips så vart det en massa mer pengar ändå.

Lite så tänkte jag med plus att jag vill egentligen ha i stahl!

Jag har en väldigt tidigt gjord 29a från canyon som är väldigt racig och jag kör nästan enbart stök men trots att jag testat väldigt många olika fs modeller så faller jag inte för det. Det känns bara som man sitter på röven och hojjar som vanligt. Man vill ju kämpa lite med hojjen.

Fatbike har jag kört men det är inte heller så rappt och när kona hade testdag i änggårdsbergen i Göteborg hade dom ingen Honzo. Bara fullgung :(

Kona Honzo finnas inte att köpa i stål 2017, eller? (Jag hittar den inte på hemsidan.)
Transition TransAM nämns också i tråden. Den verkar ha utgått och ersatts av plastcyklar, Vanquish (29) och Throttle (27,5).

/OL

DBS sa:
Kona Honzo finnas inte att köpa i stål 2017, eller? (Jag hittar den inte på hemsidan.)
Transition TransAM nämns också i tråden. Den verkar ha utgått och ersatts av plastcyklar, Vanquish (29) och Throttle (27,5).

/OL

Va fan säger min människa? Där gick ju begagnade stahl kona:rna upp med 100%

När jag frågade på min lbs i Sthlm var svaret att Honzo 2017 i stål och ti (L) är slut i lager.
Stål och titan har fortfarande geometrin från 2016 så det borde komma nya ramar med den nya geometrin till 2018. Vilket brukar betyda augusti/september i år.

paxel sa:
När jag frågade på min lbs i Sthlm var svaret att Honzo 2017 i stål och ti (L) är slut i lager.
Stål och titan har fortfarande geometrin från 2016 så det borde komma nya ramar med den nya geometrin till 2018. Vilket brukar betyda augusti/september i år.

Låter rimligt då man inte hittar mycket om man googlar på 2017 stål honzo.

Läste i någon forumtråd att 2017 och framåt är med boost, men kan minnas fel. När jag köpte min ram i februari 2016 fanns det två kvar i L av 2016 års modell i hela Europa, så de verkar gå åt rätt snabbt.

Tillbaka
Topp