Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Blev lite cykling i den fina hösten idag.

Bilagor

• 20170926_113816~2.jpg
    20170926_113816~2.jpg
    670.1 KB · Besök: 109
  • 20170926_111453~2.jpg
    20170926_111453~2.jpg
    552.8 KB · Besök: 147
Från Singletrack: Sonder has chosen to spec the 29in version of the Revelation fork, meaning it has clearance for the 27.5×3.0in front tyre. In theory, that means you could also fit a 29in wheel up front if you wanted to. Technically a 29in wheel will fit in the rear of the frame too, but Sonder’s head designer, Neil Sutton, doesn’t recommend it due to the limited tyre clearance and extra height that gets added to the BB.

Mm det var vad de sa till mig.
Redan 2.8 27.5 är rätt tight på min alu och verkar tight även på kolvarianten av testet längre upp att döma.

Körde en sväng med parkwooden i fiskartorpet idag, jäkla trevligt liten lekhoj det där.

Funderar dock på att sänka från 140 till 120mm slaglängd, får se om jag orkar meka, snart åker ändå stela kolfibergaffeln på (vinterkonfig)

MatteXC sa:
Bofinken sa:
Fick svar av leverantören idag, 29" går men med 1,8 dojjer på och rekommenderas ej.

Vem fanken kör med 1,8" på MTB??? Kanske något über lerdäck isf...

29 minus kommer stort nästa år när folk ska piffa till sina föråldrade 27.5:or ;)

Kör själv uteslutande HT nuförtiden. Franskt stål med pyttesmå hjul.

IMG_4114.JPG

/Johan

JojjeM sa:
MatteXC sa:
Bofinken sa:
Fick svar av leverantören idag, 29" går men med 1,8 dojjer på och rekommenderas ej.

Vem fanken kör med 1,8" på MTB??? Kanske något über lerdäck isf...

29 minus kommer stort nästa år när folk ska piffa till sina föråldrade 27.5:or ;)

Kör själv uteslutande HT nuförtiden. Franskt stål med pyttesmå hjul.

/Johan

Haha du kanske har mer rätt än vad någon kan ana ;)

Får se om jag vågar satsa på en stålram i vinter, har ju även en On One Inbred som går som fulpendlare och är väl sådär imponerad av ram-materialet i den.

Heldämpat igår, HT idag, en bra cykelhelg :)
Testade 42mm offsetgaffel idag.
Kändes sjukt smidig i tighta passager samtidigt som det fortfarande var stabilt utför. Fick känslan av att jag fick mer tryck ner på framhjulet också vilket är positivt.

Kanske något sävligare styrning men bytte också från 780 till 760 styre så lite mindre hävarm kan också spelat in.
20171001_160802.jpg

glitch sa:
Kändes sjukt smidig i tighta passager samtidigt som det fortfarande var stabilt utför. Fick känslan av att jag fick mer tryck ner på framhjulet också vilket är positivt.

Kanske något sävligare styrning men bytte också från 780 till 760 styre så lite mindre hävarm kan också spelat in.

Oj! Vart har du fått tag på den gaffeln?
Eller är det en 27.5's Yari?

larsaw sa:
glitch sa:

Oj! Vart har du fått tag på den gaffeln?
Eller är det en 27.5's Yari?

Precis det är en 27.5 Yari 140 mm slag.
2.8" Nobby Nic på 29 id fälg + Marshguard går fritt med ett par mm. tillgodo. I sidleds är det hur mycket plats som helst men på höjden börjar det bli trångt men då bygger ju marschguarden några mm. också speciellt om man har Stashen också.
3.0 är nog en no go om man inte har riktigt breda fälgar.

Tänkte höra om det finns nån expert om hur geometrin förändras på en canyon grand canyon om man slänger dit en 130mm istället för nuvarande 110mm gaffel? Blir det bara konstigt ?

Bofinken sa:
Tänkte höra om det finns nån expert om hur geometrin förändras på en canyon grand canyon om man slänger dit en 130mm istället för nuvarande 110mm gaffel? Blir det bara konstigt ?

Du kommer att göra både sadel- och styrvinkel något flackare, förkorta reach, höja vevlager mm. Vad det faktiskt gört för känslan är svårare att svara på. Kan nog upplevas både som positivt eller negativt (eller inte märkas alls) beroende på preferenser och känslighet.

Här kan du leka med siffror http://bikegeo.muha.cc/

/Johan

Känns som att jag dammsugit hela internet efter en bus-hardtail som täcker mina preferenser, och jag kan inte hitta en rimligare cykel än Ragley Bigwig. Den tickar alla boxar.

Stål
29"
31.6
Modernisch geo
Boost
Pris

Eftersom man är en sån som inte har bråttom och inte gillar att bygga cyklar utifrån lös ram så blir jag sjukt förvirrad av nuvarande utbud gafflar. Vad ska man ha i kategorin 29" boost trail/enduro ca 130-150mm slag? Vill inte betala 10k för en gaffel och då landar vi på Yari eller kanske någon Mattoc? Var väldigt sugen på X-fusion Revel (den inverterad knasgaffeln som äntligen ska börja säljas nu i höst) men den kostar runt 11k. Känns mer och mer rimligt att köpa en komplett cykel och få genomgående SLX och en Yari på plats för att sedan byta ut det man känner för senare. Grubblerier. Upplys mig.

Edit: typo

Senast ändrad:
haha kanske blev helt fel gick iaf inte välja en fox 110mm så tog närmaste men det kanske blir helt fel :)) Försökte plocka bort fox110 på canyonen och sätta dit en 130mm för att se hur konstigt eller bra det blev ;)

Om det är samma stack height eller AC-mått på de båda gafflarna så spelar ju fabrikatet mindre roll om du bara vill lista ut gaffelvinkel och hjulbas. Antar att det är en hardtail eftersom du skriver i den här tråden? Orkar inte backa i tråden för att se vilken cykel som är din.

Jilster sa:
Cuprinol! Spana in Chromags HT. Jäklar vilka fina rackare ;-)
Tack för tipset. Måste titta närmare på deras Rootdown. Surface är tydligen svetsad av Chris Dekerf och hade en galen prislapp.

Du råkar inte veta var de finns att få tag på i Sverige/EU?

Cuprinol sa:
Bofinken sa:
Hur tolkas denna blir det konstigt nån dom kan detta? :)
Du har stoppat in två gafflar och geo från aktuell eller eventuell cykel?

68.5 på reban låter lite brant.

Ser väl helt OK ut. Möjligtvis kan du reflektera över att den utflackade sadelrörsvinkeln kan upplevas som negativ. Finns det marginal på radelrailsen kan du skjuta sadeln framåt en smula för att kompensera men då hamnar du ju också lite närmare styret. Sen blir ju skillnaderna mindre om du kör samma procentuella sag på de båda gafflarna.

/Johan

Tack för tipset. Måste titta närmare på deras Rootdown. Surface är tydligen svetsad av Chris Dekerf och hade en galen prislapp.

Du råkar inte veta var de finns att få tag på i Sverige/EU?[/quote]

Tyvärr inte. Brukar inte vara lönsamt att handla av representanter/mellanhänder. Går gärna direkt på källan ;-)

Bird känns rätt bara. Prisvärda vet jag inte, men min Bird Zero AM gav mig typ samma självförtroende som när jag var 12 år gammal och slängde mig utför backar i skogen. Har kört vissa downhillspår med zeron som jag inte vågat med min giant reign...den är stor och tung (men det är jag med), den är inte snabbast men jag har roligt när jag cyklar, och det är väl det man ska?

Gluttade runt på sidan och gillar modifieringsmöjligheten. Kul grej om man letar något i aluminium. *tummen-upp-emoji*

Jilster sa:

Du råkar inte veta var de finns att få tag på i Sverige/EU?

Tyvärr inte. Brukar inte vara lönsamt att handla av representanter/mellanhänder. Går gärna direkt på källan ;-)[/quote]

Kan ju ändå vara värt att slänga iväg en förfrågan...

IMG_3197.PNG

Cuprinol sa:
Känns som att jag dammsugit hela internet efter en bus-hardtail som täcker mina preferenser, och jag kan inte hitta en rimligare cykel än Ragley Bigwig. Den tickar alla boxar.

Stål
29"
31.6
Modernisch geo
Boost
Pris

Eftersom man är en sån som inte har bråttom och inte gillar att bygga cyklar utifrån lös ram så blir jag sjukt förvirrad av nuvarande utbud gafflar. Vad ska man ha i kategorin 29" boost trail/enduro ca 130-150mm slag? Vill inte betala 10k för en gaffel och då landar vi på Yari eller kanske någon Mattoc? Var väldigt sugen på X-fusion Revel (den inverterad knasgaffeln som äntligen ska börja säljas nu i höst) men den kostar runt 11k. Känns mer och mer rimligt att köpa en komplett cykel och få genomgående SLX och en Yari på plats för att sedan byta ut det man känner för senare. Grubblerier. Upplys mig.

Edit: typo

Ser ut som orange p7 29" kanske kan passa in?

Ragleyn är en grym hoj passar bra med 140 i slag men säkert kanon som den kommer med köp!
Lite lågt bb bara enligt mig.

Försöker såhär istället och hör med er HT gurus :)
Söker följande:
HT
relativt lätt 11-12isch kg
29"
modern geo
120-130isch mm slag

för trail/xc/bus :)

Jilster sa:
Canfield EPO bofinken ??

Den ser onekligen fin ut men en fullbyggd sådan springer iväg i pengar. Därför jag försökte experimentera med Canyons Grand canyon ram om det skulle kunna va en möjlighet att slänga på lite mer slag på en sådan utan att hojen blir knas. Grand canyon AL ram väger 1620 gram jämfört med canfield 1450g inte stor skillnad :)

Bestämde mig för köra lite ss i höst/vinter och bygga lite ben muskler ;) . Glömt hur direkt o mjukt typ det är med oväxlat. Grym runda idag iaf hemmavid.

Bilagor

• 20171012_143213~2.jpg
    20171012_143213~2.jpg
    413.8 KB · Besök: 82
Tillbaka
Topp