Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Uppgradering . Blev att testa nya m4100 11-46t kassett med m5120 bakväxel. Alla växlar jag behöver och mer. Ska bli gött o kunna köra 34 el 36t fram
IMG_20200910_122146929.jpg

Senast ändrad:
Jag pendlade Sollentuna/Solna tur och retur idag på mtb:n som omväxling. På väg tillbaka tog jag första delen av NICK-spåret (start till Kista) för skojs skull. Jag var centimetrar från att klara uppför den jobbiga backen med stenkistor för första gången (iof bara kört 4 gånger). Det var litet bättre märkt, och jag blev så överraskad av a/b-spårsmärkningen i nedförsåkningen på slutet av min tur att jag helt missade att köra upp i a-spåret.

20200911_154917.jpg

så kände jag med, efter inte cyklat mtb på 15år så kändes min nya som jag byggde i våras förjävlig, tung, seg och allt negativt. Men sen gav jag det nån månad så hitta man tillslut tempot som funkade och nu känns den lika snabb som allt annat, tänkte också på att slänga på lättare däck mm innan.

Skönt att höra! Då känner jag mig inte lika besviken på livet längre. Fin cykel btw :)

Ska strax påbörja bygget av nya cykeln, Ragley Big Al ram, men letar växlar. Velar lite mellan olika groupset.

Hjulsetet har HG-body och Magura bromsar.
Vilka växlar hade ni valt? Både premium, budget och "best bang for buck"?

Ska strax påbörja bygget av nya cykeln, Ragley Big Al ram, men letar växlar. Velar lite mellan olika groupset.

Jag kommer köra SLX 11-delat på min, eventuellt med XT-shifter. Tycker det är en helt rimlig nivå på en cykel som det ska köttas med.

Jag har kört 10delat hg500 med xt växel. Behövde nu byta kassett o kedja. Så köpte nya m4100 kassett med 11-46t och och kedja samt nya m5120 bakväxel som funkar med mitt gamla xt reglage. 1000kr för hela paketet känns prisvärt då jag tycker 10vxl med 32-34t drev räcker och blir över.

Jag försöker att har Sram GX 11-delat på alla cyklar i familjen. Är nöjd med den och den är lätt för priset.

EDIT: Ser nu att du redan har HG hjul, då är Shimano kanske bättre valet.

Senast ändrad:
Tänkte testa den 12-delade deore-gruppen.. om man ska klättra lite kanske det är skönt med 12-delat och svårt att hitta en grupp i lager nu som har vevar inkluderade. Velar fortf på vilken gaffel, men såg denna:
Om man kan sänka den till 140 blir det nog den.

Tänkte testa den 12-delade deore-gruppen.. om man ska klättra lite kanske det är skönt med 12-delat och svårt att hitta en grupp i lager nu som har vevar inkluderade. Velar fortf på vilken gaffel, men såg denna:
Om man kan sänka den till 140 blir det nog den.
Wiggle rear ut DT-swiss gafflar om det kan vara ett alternativ?

Glömde nämna att jag har använt med 32T 11-36 där jag brukar cykla, det är lite för litet ratio. Behövs nog 46, 48 som lättaste växel.

Det är bara att sätta på valfritt 10,11 eller 12s med minst 11-46 så blir det bra. Själv kör jag 30 fram men det beror helt på.
Själv hade jag inte gått på mindre än 46 bak.

Wiggle rear ut DT-swiss gafflar om det kan vara ett alternativ?

Är det någon som har egna erfarenheter av F535 som kan säga om det är en värdig konkurrent till de mer vanliga stiggafflarna?
Att ordinarie pris är angivet till 12777:- väljer jag att inte lägga så mycket värde vid, men det känns som om det skulle kunna vara mycket gaffel för pengarna nu när den reas ut.

Är det någon som har egna erfarenheter av F535 som kan säga om det är en värdig konkurrent till de mer vanliga stiggafflarna?
Att ordinarie pris är angivet till 12777:- väljer jag att inte lägga så mycket värde vid, men det känns som om det skulle kunna vara mycket gaffel för pengarna nu när den reas ut.
Jag slog till för ett litet tag sen. Tycker den är grym. En helt annan liga än RS 35 Gold som den ersatte. (Vad nu det är värt?) Fågelben sammanfattade den rätt bra här: https://happyride.se/forum/threads/dt-swiss-f-535-one.3684013/#post-3803905

Jag slog till för ett litet tag sen. Tycker den är grym. En helt annan liga än RS 35 Gold som den ersatte. (Vad nu det är värt?) Fågelben sammanfattade den rätt bra här: https://happyride.se/forum/threads/dt-swiss-f-535-one.3684013/#post-3803905

Jag slog till och lade en beställning, så nu ska jag bara få tummen ur och bygga klart hjulen och resten av hojen.
Jag köpte ramen och ett gäng andra komponenter någon gång i mars/april, så det finns risk att gaffeln blir liggande ett tag innan jag kan återkomma med ett omdöme.:rolleyes:

Jag har kört 10delat hg500 med xt växel. Behövde nu byta kassett o kedja. Så köpte nya m4100 kassett med 11-46t och och kedja samt nya m5120 bakväxel som funkar med mitt gamla xt reglage. 1000kr för hela paketet känns prisvärt då jag tycker 10vxl med 32-34t drev räcker och blir över.

Intressant, har inte tänkt på deore m4100. Tror att 32T 11-46 kommer räcka mer än väl hemmavid.

Intressant, har inte tänkt på deore m4100. Tror att 32T 11-46 kommer räcka mer än väl hemmavid.
Ja tycker med det funkar klockrent. Har alla tyngre växlar jag behöver och sen 37-46t på dom lättaste för och ta sig upp för dom brantaste backarna . Går även upp på 34t fram nu med 11-46. Då jag kört 32 med 11-42t kassett innan.

Senast ändrad:
Jag försöker att har Sram GX 11-delat på alla cyklar i familjen. Är nöjd med den och den är lätt för priset.

För mig skulle 9-delat 12-36 räcka till all min stigcykling, men det finns ingen modern grupp med den utväxling, så jag har oanvända 10 och 42 drev till.

Flat bar gravels på uppgång?! DSX 1 verkar kunna bli rätt prisvärd om den håller sig sub 1000 USD retail.

Flat bar gravels på uppgång?! DSX 1 verkar kunna bli rätt prisvärd om den håller sig sub 1000 USD retail.

Älskar cykelbranschens förmåga att koka soppa på en spik, eller hitta på nya namn på gamla grejor. Hybrid, fitness, flat bar gravel. Kärt(?) barn har många namn.

Älskar cykelbranschens förmåga att koka soppa på en spik, eller hitta på nya namn på gamla grejor. Hybrid, fitness, flat bar gravel. Kärt(?) barn har många namn.

Haha sant, men det är väl lite samma trend i MTB också med alla olika typer av cyklar/segment. Ändra travel 10mm och du har en heeeeeeeelt ny kategori!. :D Men de flesta vettiga hybrider har ju mer LVG-egenskaper än gravel/mtb-egenskaper skulle jag säga. Jag välkomnar absolut mer helstela MTB's dock, det är ju kanon. För mig är 700x42-47 eller 650Bx42-47 en sweetspot gällande däck för "äventyrs/utflykts"-cykling.

Vad tycker ni om Scouten 2021? bytet från Sektor till marzhocci bomber z2 måste väl vara en upgradering? Tänker först och främst på comp modellen. Priset skiljer ju lite men det är ju även starkare bromsar i år.

Jag tycker att Scout 2021 Comp är en bra stigcykel till en rimligt pris. Geometri är nästan perfekt, förutom vevlagret som är lite för lågt till stökig stig. Alla komponenter är helt ok generellt och framförallt för priset. Och antar att man alltid får brittisk bromsmontering som är jobbigare att korrigera med Shimano bromsar än med symmetriska bromshandtag som Sram eller Magura.

Ja, förlåt (glömde säga det), det är gratis på Wiggle att få bromsarna på rätt sida. :P Som sagt, när du beställer en cykel från Wiggle (vet inte om det är samma på CRC), så får man frågan vilken sida man vill ha bakbromsen på och då skriver man helt enkelt, eller väljer i en drop down menu (minns inte nu :P). Fungerat kanon på mina två Vitus-cyklar från Wiggle i alla fall!

Har velat fram och tillbaka om man ska ha 27.5 eller 29 och bestämt mig för 29. Cyklarna jag funderat på är eccentric, big al (som dock inte finns i någon mellanklass) ,scout 2021. Det känns som scouten är mest prisvärd. Har ni några andra tips på liknande 29' cyklar?

Har velat fram och tillbaka om man ska ha 27.5 eller 29 och bestämt mig för 29. Cyklarna jag funderat på är eccentric, big al (som dock inte finns i någon mellanklass) ,scout 2021. Det känns som scouten är mest prisvärd. Har ni några andra tips på liknande 29' cyklar?

Det finns On one Scandal och Big dog för 1199 pund i lager hos Planet-x. Geometri är nästan identiskt med Scout, men med högre vevlagret. Sram GX Eagle och Guide bromsar. RS 35 Gold gaffel är tyng och har enkel motion control dämpning, men är styv och har Debonair. Random 200 pund rabatt på Scandal är just slut.

Det är konstigt med big al. Hade den åtminstone haft en vettig vev hade jag ändå satsat på den. Som det är nu får man nästan köpa nåt annat och byta ram.

Det finns On one Scandal och Big dog för 1199 pund i lager hos Planet-x. Geometri är nästan identiskt med Scout, men med högre vevlagret. Sram GX Eagle och Guide bromsar. RS 35 Gold gaffel är tyng och har enkel motion control dämpning, men är styv och har Debonair. Random 200 pund rabatt på Scandal är just slut.
Jag hade helt bestämt mig för scandal iom 200 rabatten sen skulle jag in och beställa i måndags och då var den slut...så blev sur och la ner...igen!
Varit helt inne på Big Al men finns ju inte inne på länge så funderar nu starkt på att skaffa ram och bygge själv istället även om jag är ny på cyklar. Finns lite 27,5 ramar fortfarande verkar det som

Jag hade helt bestämt mig för scandal iom 200 rabatten sen skulle jag in och beställa i måndags och då var den slut...så blev sur och la ner...igen!
Varit helt inne på Big Al men finns ju inte inne på länge så funderar nu starkt på att skaffa ram och bygge själv istället även om jag är ny på cyklar. Finns lite 27,5 ramar fortfarande verkar det som

En kollega köpte en Scandal med rabatt på helgen. Jag tänkte att han också var för sent, men trickset är att tar newsletter och då skriver Planet-X när rabatten tar slut.

En kollega köpte en Scandal med rabatt på helgen. Jag tänkte att han också var för sent, men trickset är att tar newsletter och då skriver Planet-X när rabatten tar slut.
Aha smart!

Som sagt egentligen skulle man ju köpa en då inga andra alternativ finns men suger i snåltarmen när den precis varit nedsatt ? sen vet man ju aldrig när liknande kommer igen men gissar det lör ta ett tag. Senast Scandal var nedsatt var väl kring april

Tillbaka
Topp