Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd
Frusen skog är ofta magisk.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frusen skog är ofta magisk.
Nöjd med hojen så här långt?Hyfsat väder idag ?
Uppgraderat gaffeln också på Scandalen. Den billiga cykeln börjar bli dyr ?
Visa bilaga 441385Visa bilaga 441386Visa bilaga 441387
Yes! Den funkar bra både uppåt och utförs. Passar bra till de stigar som finns i hemmatrakterna (Nora/Pershyttan och Hjulsö ibland) Nästa uppgradering blir nog clipless, blir ju trots allt lite studsigt ibland med en HT över rotmattor.Nöjd med hojen så här långt?
så kände jag med, efter inte cyklat mtb på 15år så kändes min nya som jag byggde i våras förjävlig, tung, seg och allt negativt. Men sen gav jag det nån månad så hitta man tillslut tempot som funkade och nu känns den lika snabb som allt annat, tänkte också på att slänga på lättare däck mm innan.
Ska strax påbörja bygget av nya cykeln, Ragley Big Al ram, men letar växlar. Velar lite mellan olika groupset.
Hjulsetet har HG-body och Magura bromsar.
Vilka växlar hade ni valt? Både premium, budget och "best bang for buck"?
Jag har kört 10delat hg500 med xt växel. Behövde nu byta kassett o kedja. Så köpte nya m4100 kassett med 11-46t och och kedja samt nya m5120 bakväxel som funkar med mitt gamla xt reglage. 1000kr för hela paketet känns prisvärt då jag tycker 10vxl med 32-34t drev räcker och blir över.Ska strax påbörja bygget av nya cykeln, Ragley Big Al ram, men letar växlar. Velar lite mellan olika groupset.
Wiggle rear ut DT-swiss gafflar om det kan vara ett alternativ?Tänkte testa den 12-delade deore-gruppen.. om man ska klättra lite kanske det är skönt med 12-delat och svårt att hitta en grupp i lager nu som har vevar inkluderade. Velar fortf på vilken gaffel, men såg denna:
Om man kan sänka den till 140 blir det nog den.RockShox Yari RC Debon Air 27,5 Inch Fork - 160mm - 46mm Offset - Tapered - Maxle Ultimate - 15x110mm Boost - Special Offer - black
RockShox Yari RC Debon Air 27,5 Inch Fork - 160mm - 46mm Offset - Tapered - Maxle Ultimate - 15x110mm Boost - Special Offer - blackwww.bike24.com
Ska strax påbörja bygget av nya cykeln, Ragley Big Al ram, men letar växlar. Velar lite mellan olika groupset.
Wiggle rear ut DT-swiss gafflar om det kan vara ett alternativ?
Get Your Wiggle On | Cycle, Run & Outdoor Shop | Wiggle
Prepare to get your Wiggle on. We have the awesome gear you need to cycle, run, hike & swim from the world's leading sports brands. No excuses, LET'S GO!www.wiggle.se
Jag slog till för ett litet tag sen. Tycker den är grym. En helt annan liga än RS 35 Gold som den ersatte. (Vad nu det är värt?) Fågelben sammanfattade den rätt bra här: https://happyride.se/forum/threads/dt-swiss-f-535-one.3684013/#post-3803905Är det någon som har egna erfarenheter av F535 som kan säga om det är en värdig konkurrent till de mer vanliga stiggafflarna?
Att ordinarie pris är angivet till 12777:- väljer jag att inte lägga så mycket värde vid, men det känns som om det skulle kunna vara mycket gaffel för pengarna nu när den reas ut.
Jag slog till för ett litet tag sen. Tycker den är grym. En helt annan liga än RS 35 Gold som den ersatte. (Vad nu det är värt?) Fågelben sammanfattade den rätt bra här: https://happyride.se/forum/threads/dt-swiss-f-535-one.3684013/#post-3803905
Jag har kört 10delat hg500 med xt växel. Behövde nu byta kassett o kedja. Så köpte nya m4100 kassett med 11-46t och och kedja samt nya m5120 bakväxel som funkar med mitt gamla xt reglage. 1000kr för hela paketet känns prisvärt då jag tycker 10vxl med 32-34t drev räcker och blir över.
Ja tycker med det funkar klockrent. Har alla tyngre växlar jag behöver och sen 37-46t på dom lättaste för och ta sig upp för dom brantaste backarna . Går även upp på 34t fram nu med 11-46. Då jag kört 32 med 11-42t kassett innan.Intressant, har inte tänkt på deore m4100. Tror att 32T 11-46 kommer räcka mer än väl hemmavid.
Jag försöker att har Sram GX 11-delat på alla cyklar i familjen. Är nöjd med den och den är lätt för priset.
Intressant, har inte tänkt på deore m4100. Tror att 32T 11-46 kommer räcka mer än väl hemmavid.
Flat bar gravels på uppgång?! DSX 1 verkar kunna bli rätt prisvärd om den håller sig sub 1000 USD retail.
![]()
The All New 2021 Marin DSX Flat Bar Gravel Bike
The new Marin DSX is a flat bar gravel bike built up around an aluminum frame, carbon fork, clearance for 29 x 2.1" tires, and starts at just $899. Find photos and build kits for the DSX 1 and DSX 2 here...bikepacking.com
Älskar cykelbranschens förmåga att koka soppa på en spik, eller hitta på nya namn på gamla grejor. Hybrid, fitness, flat bar gravel. Kärt(?) barn har många namn.
Vad tycker ni om Scouten 2021? bytet från Sektor till marzhocci bomber z2 måste väl vara en upgradering? Tänker först och främst på comp modellen. Priset skiljer ju lite men det är ju även starkare bromsar i år.
Det ska gå att få bromsen rätt från CRC / wiggle.
Ja annars bara byta plats på slangarna vid handtagen...
Det ska gå att få bromsen rätt från CRC / wiggle.
Ja sant.Jag skulle göra det utan problem, men inte alla klarar det.
Det gör det. Man fyller i vilken sida man vill ha bromsarna på när man beställer.
Gratis? T.ex. Planet-X frågar 50 pounds (för symmetriska Sram handtag).
Har velat fram och tillbaka om man ska ha 27.5 eller 29 och bestämt mig för 29. Cyklarna jag funderat på är eccentric, big al (som dock inte finns i någon mellanklass) ,scout 2021. Det känns som scouten är mest prisvärd. Har ni några andra tips på liknande 29' cyklar?
Jag hade helt bestämt mig för scandal iom 200 rabatten sen skulle jag in och beställa i måndags och då var den slut...så blev sur och la ner...igen!Det finns On one Scandal och Big dog för 1199 pund i lager hos Planet-x. Geometri är nästan identiskt med Scout, men med högre vevlagret. Sram GX Eagle och Guide bromsar. RS 35 Gold gaffel är tyng och har enkel motion control dämpning, men är styv och har Debonair. Random 200 pund rabatt på Scandal är just slut.
Jag hade helt bestämt mig för scandal iom 200 rabatten sen skulle jag in och beställa i måndags och då var den slut...så blev sur och la ner...igen!
Varit helt inne på Big Al men finns ju inte inne på länge så funderar nu starkt på att skaffa ram och bygge själv istället även om jag är ny på cyklar. Finns lite 27,5 ramar fortfarande verkar det som
Aha smart!En kollega köpte en Scandal med rabatt på helgen. Jag tänkte att han också var för sent, men trickset är att tar newsletter och då skriver Planet-X när rabatten tar slut.