Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Kona gjorde ju ramen flackare till 2021 så den har 67grader med 120mm och utan sag. Så 66 utan sag på 140mm är ju en stor förbättring men som du säger är nog ett angleset en bra idé. Har faktiskt kikat på ett men ska testa 140mm ett tag först och se hur det funkar.

Trodde att den hade ändrat till 67,5 grad, men dom har tagit bort en halv grad till. Då får du nära 68 grad med sag. Jag är riktigt nöjd med 66,5 grad med sag på min Bardino, även om mangå nu verkar föredra 65 grad på FS i Hellas.

Lite för lite cykling men det verkar funka ok.
Senaste turen slog jag i vänster pedal i en stubbe, jag for i backen och jag gissar att det var i samband med detta som kedjespänningen blev fel.
Fixat när jag kom hem men bara lite rullande efter det.
En par bilder från cykelns onaturliga omgivning;
Riktigt nice. Blir nog nåt i den stilen för mig till våren, vilken utväxling kör du?

Lite för lite cykling men det verkar funka ok.
Senaste turen slog jag i vänster pedal i en stubbe, jag for i backen och jag gissar att det var i samband med detta som kedjespänningen blev fel.
Fixat när jag kom hem men bara lite rullande efter det.
En par bilder från cykelns onaturliga omgivning;
Hur monterade du vevlagret? Jag fick inte med nåt verktyg, och hittar inget hemma som passar. Går ju iofs att poly(för)gripa sig på det hela, men intressant att veta hur du löste det.

Slänger in min Kona Big Honzo DL här. Var utan mountainbike ett tag och körde bara gravel men suget blev för stort så denna fick flytta in. Nya bromsar monterade och lite annat lull lull hittills. Blir nog en ny gaffel och ett par 29" hjul snart skulle jag tro.
20211225_102811-01~2.jpg

On-One Scandal i storlek L (460 mm reach) som jag köpte som ramkit med stel kolfibergaffel för 300 pund. Den har mestadels gått som helstel singlespeed, men för ungefär ett år sen slängde jag på 1x10 för att göra den lite mer mångsidig, och nu har jag även satt en Fox 34 (130 mm) på den.
Det mesta av övriga delar kommer från min FS när jag uppgraderat saker på den och fått grejer över. Hjulen är Ibis 938 med 34 mm innerbredd, som parats med ganska biffiga 2,6:or (trevligt när man cyklar helstelt). Sänkstolpen är det enda signifikanta som jag köpt specifikt till cykeln; en OneUp med 210 mm slaglängd. Den gillar jag inte alls då reglaget liksom fastnar. Den känns också rätt skrapig och racklig även om den ser välbyggd ut. Dock är det riktigt najs att kunna sänka sadeln såpass mycket.
Geometrin är rätt trevlig och cykeln känns skapligt stor trots att reach inte är så lång. Skulle gärna ha en skvätt kortare kedjestag, men 435 mm är helt okej. Har ingen vettig våg men ramen är skitlätt, så cykeln är hyfsat lätt även med tunga hjul och däck. Ramen verkar riktigt styv men eftersom hjulen är rätt flexiga och däcken stora, blir summan relativt mysig med avseende på komfort.

Edit: Just det! Bromsarna är Deore med Hope-skivor, 203/180. Betydligt bättre nyp än i XT-bromsarna med XTR-skivor i samma storlek som sitter på FS:en. :oops:

_DSF1398_f4_2048.jpg

On-One Scandal i storlek L (460 mm reach) som jag köpte som ramkit med stel kolfibergaffel för 300 pund. Den har mestadels gått som helstel singlespeed, men för ungefär ett år sen slängde jag på 1x10 för att göra den lite mer mångsidig, och nu har jag även satt en Fox 34 (130 mm) på den.
Det mesta av övriga delar kommer från min FS när jag uppgraderat saker på den och fått grejer över. Hjulen är Ibis 938 med 34 mm innerbredd, som parats med ganska biffiga 2,6:or (trevligt när man cyklar helstelt). Sänkstolpen är det enda signifikanta som jag köpt specifikt till cykeln; en OneUp med 210 mm slaglängd. Den gillar jag inte alls då reglaget liksom fastnar. Den känns också rätt skrapig och racklig även om den ser välbyggd ut. Dock är det riktigt najs att kunna sänka sadeln såpass mycket.
Geometrin är rätt trevlig och cykeln känns skapligt stor trots att reach inte är så lång. Skulle gärna ha en skvätt kortare kedjestag, men 435 mm är helt okej. Har ingen vettig våg men ramen är skitlätt, så cykeln är hyfsat lätt även med tunga hjul och däck. Ramen verkar riktigt styv men eftersom hjulen är rätt flexiga och däcken stora, blir summan relativt mysig med avseende på komfort.

Edit: Just det! Bromsarna är Deore med Hope-skivor, 203/180. Betydligt bättre nyp än i XT-bromsarna med XTR-skivor i samma storlek som sitter på FS:en. :oops:

Visa bilaga 530799
Jag har samma bromsar på min ht som gått bikepark hela sommaren och tycker de funkar så sjukt bra, för visst är det tvåkolvsok du har även på den där? Jag blev nästan förvånad att de köp så hårt o då har jag slx på min andra…

Jag har samma bromsar på min ht som gått bikepark hela sommaren och tycker de funkar så sjukt bra, för visst är det tvåkolvsok du har även på den där? Jag blev nästan förvånad att de köp så hårt o då har jag slx på min andra…
Ja, "finaste" tvåkolvsversionen av Deore, tror jag (finns väl några enklare också för pendelbruk och sånt).
Kan vara så att just de här skivorna lirar extra bra med beläggen i och för sig. Eller helt enkelt att de antagligen sintrade på FS:en är sämre.

Titta här vad jag gjort idag!
Kört en kortare sväng på Regnbågsbanan. MTB har jag inte kört sedan den där glåmiga eftermiddagen i november 1983.
Det var halt o slipprigt efter senaste dagarnas mycket regnande men kan nog bli bra med tiden när inte lusten räcker till längre rundor på lvg eller grus.
Nå.
Måste styret verkligen vara så förtvivlat brett? 82 cm. Tar i all växtlighet, kommer knappt ut genom grinden och att jag kommer att köra någon annanstans är högst tveksamt. Att köra bil för att cykla är bortom samvetet. Funderar redan på att korta till 76 som verkar vara nån sorts annan standard. Någon däremot?

29957CAE-7B14-4F6B-8340-E28B0960B180.jpeg

Kört en kortare sväng på Regnbågsbanan. MTB har jag inte kört sedan den där glåmiga eftermiddagen i november 1983.
Det var halt o slipprigt efter senaste dagarnas mycket regnande men kan nog bli bra med tiden när inte lusten räcker till längre rundor på lvg eller grus.
Nå.
Måste styret verkligen vara så förtvivlat brett? 82 cm. Tar i all växtlighet, kommer knappt ut genom grinden och att jag kommer att köra någon annanstans är högst tveksamt. Att köra bil för att cykla är bortom samvetet. Funderar redan på att korta till 76 som verkar vara nån sorts annan standard. Någon däremot?

Visa bilaga 532093
+1 på 760

Nå.

Visa bilaga 532093

Grattis!

Jag kortade min första breda styret för mycket. Kör just nu 800 mm och 780 mm, men då har jag breda axlar. 760 mm är en bra gissning.

Jag vande mig snabbt vid 80 cm. Det är brett och tar i växtligheten ibland men smalare vill jag inte ha på brötcyklarna. Min xc har smalare men det är ju en xc.
Jag hade avvaktat lite och provat 78 om 80 känns för brett även om ett par turer.

Jag flyttade in reglage och tejpade yttersta cm med markerinstape innan jag kapade. Tycker det blir lite bättre vinkel för händerna och betydande skillnad i framkomlighet.
Går ju bra med 570 så 760 borde inte vara någon panik.

820 finns ingen anledning att ha om man är meddellängd

Blir rörtrissan ikväll då!
Dumt att kapa så mycket direkt. Om du har något sånär långa armar verkar det vettigare att börja med 780 mm. Kör några turer, känns det fortfarande för brett så tar du en centimeter per sida till.

Ett trix är annars att flytta in grepp och reglage och prova, innan man sågar. Förutsätter dock att greppen har hål rakt igenom, förstås.

Dumt att kapa så mycket direkt. Om du har något sånär långa armar verkar det vettigare att börja med 780 mm. Kör några turer, känns det fortfarande för brett så tar du en centimeter per sida till.

Ett trix är annars att flytta in grepp och reglage och prova, innan man sågar. Förutsätter dock att greppen har hål rakt igenom, förstås.

Det har de inte.
Gjort är gjort. Nu kan jag greppa bägge handtagen samtidigt. Det känns som en klar förbättring.

Letar fortfarande efter en schyst HT då jag saknar min blue pig enormt mycket, sjukt sugen på en ragley igen men finns bara dyra modeller kvar.

vad finns det på marknaden som är schysst ? , kan denna vara något som vinter slask hoj.

Ja, men den är lite gammal. Finns det inte lite på K&S eller de gick åt?

Kolla om det finns någon san quentin kvar i första hand.

edit. dock 27.5''

Letar fortfarande efter en schyst HT då jag saknar min blue pig enormt mycket, sjukt sugen på en ragley igen men finns bara dyra modeller kvar.

vad finns det på marknaden som är schysst ? , kan denna vara något som vinter slask hoj.

Är du stor? Det finns en Nukeproof Scout på lager i XL:

Ja, men den är lite gammal. Finns det inte lite på K&S eller de gick åt?

Kolla om det finns någon san quentin kvar i första hand.

edit. dock 27.5''

finns san quentin 2 och 3 kvar på lager och har 15 % rabatt på bikester så kan få dom billigt men jag vette fan då recentionerna inte är jätte bra.

Är du stor? Det finns en Nukeproof Scout på lager i XL:

ganska dåligt speccad med tuvärr, finns betydligt bättre speccade HTs för den pengen. Inte ens shimano speccad utan någon aliexpress sunrace.

Jag tror inte s q kan vara så illa även om pinkbike föredrog fuse.
Det är liksom inte lönt när de tar med original däcken i bedömningen

Nån som kör runt på en Pipedream Moxie? Funderar att skaffa en ny ram som har singlespeed vänliga dropouts och vore kul att höra om ni är nöjda...

ganska dåligt speccad med tuvärr, finns betydligt bättre speccade HTs för den pengen. Inte ens shimano speccad utan någon aliexpress sunrace.
Jag har fortfarande kvar min Blue Pig om du skulle ha ändrat dig. Det är ju lite samma pengar som de andra alternativen du kikar på, även om det kanske är trevligare med ny cykel ur kartong.

Jag har fortfarande kvar min Blue Pig om du skulle ha ändrat dig. Det är ju lite samma pengar som de andra alternativen du kikar på, även om det kanske är trevligare med ny cykel ur kartong.

Vill igentligen inte ge mera än typ 14-15 så beggat vore ju det bästa, din ragley är dock typ ny :)

Vill igentligen inte ge mera än typ 14-15 så beggat vore ju det bästa, din ragley är dock typ ny :)
https://happyride.se/annonser/specialized-fuse-comp.176930/ (för liten)

Så Marin El Roy är spott on budget fast frågan är om jag inte hade föredragit den dyraste San Q.
Alternativt den billigagaste och slänga gaffel, grupp och hjul

Anger upp min här:
Fick ihop en förvånansvärt kompatibel hardtail, sunn modular från 2013 med 120 slag original. Kompletterad med dropper, singelklinga, bredare styre och större skiva bak (180). Lite åt XC hållet i grunden men har hittills stått pall för det mesta.

Bilagor

• EDCDA3F7-B743-4011-8480-4927B564654C.jpeg
    EDCDA3F7-B743-4011-8480-4927B564654C.jpeg
    2.1 MB · Besök: 88
  • 8EB4DC2F-3FD3-4373-9C22-D75C0A0DA7B9.jpeg
    8EB4DC2F-3FD3-4373-9C22-D75C0A0DA7B9.jpeg
    818.5 KB · Besök: 89
Denna köpte jag nu under Black friday plus 10% rabattkod, jag är nöjd och tycker det är ett mycket prisvärt paket. Har dock inte direkt något att jämföra med. Men den känns välbyggd och sjysst för priset. Väl valda komponenter och geometri.
Chainstay är 450mm så det är längre än de flesta, om det är positivt eller negativt kan jag inte riktigt säga.

Laufey var vad jag var nära att skaffa i år, känns som en rätt balanserad modell.
Den enda nackdelen är det löjligt 2016-höga sadelröret.

Tillbaka
Topp