håriga ben, luftmotstånd

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
håriga ben, luftmotstånd
Tjena!

jag har en helt seriös fråga jag vill ställa; hur mycket förlorar man generellt (räknat i antingen meter eller sekunder) på 1 km när man ligger i ungefär 35km/h med hår på benen, än med rakade?

ett plus i kanten för den som kan ställa upp det något vetenskapligt.

tack på förhand.

håriga ben, luftmotstånd
Då måste vi först veta hur håriga ben du menar.. Men inga bilder nu tack, utan bara rena fakta i skrivet format. Seså, sätt igång och räkna.. :)

håriga ben, luftmotstånd
35km/h är väl 35 km/h oavsett om man har hår på benen eller ej?

Däremot är känslan av att cykla med hårlösa ben såpass mycket skönare att du cyklar snabbare ;)

håriga ben, luftmotstånd
Hårresande humor du har jesper.

Om man söker på "benrakning" på Google och klickar på "jag har tur" så hamnar man på happyMTB.

Är det bra?

håriga ben, luftmotstånd
Frågan är snarare hur mycket du skulle tjäna på att klippa bort öronen!
Eller en spegel med glaset uppåt vinklad 45 grader frammåt, nere vid gaffelkronan, så kan du titta i den istället för frammåt och på så sätt minska luftmotståndet.

Lars frölander kom 2a i em (eller vad det nu var) med 2veckorsskägg här om dagen..

Senast redigerad av en moderator:
håriga ben, luftmotstånd
Om jag får vara halvt vetenskaplig...
Om du rakar allt borde framsidan av benen skapa mindre motstånd. Å andra sidan så funkar golfbollar bäst knottriga därför att de skapar en liten (gränsskikts) turbulens som gör att strömningen hänger med runt bättre. För ett helt slätt ben borde (iaf för vissa farter, vilket är svårt att förutsäga utan en massa dator- eller vindtunneltester) luften släppa lite tidigare än för ett, hm, hårigt ben vilket betyder mer motstånd. Det håriga benet kan (kanske!) låta strömningen ligga kvar längre och därför minska motståndet. Sen är det svårt att säga vilken längd på hårstråna som är bäst…du får prova dig fram.

Optimalt tror jag borde vara att köra helt slätt med en rand längs med båda sidorna, vilken funkar som en energikick för luften så att den orkar runt lite längre. Sen kanske det inte ser jättecoolt ut men vad gör man inte för att bli lite snabbare... =)

En tunn tejpremsa längs båda benen är nog enklast men utan att se var luften avlöser med rök ex vis vet man egentligen inte vad man gör.

håriga ben, luftmotstånd
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Lars frölander kom 2a i em (eller vad det nu var)
> med 2veckorsskägg här om dagen..

Jag säger bara: Mark Spitz! Som utklassade alla stackars helrakade motståndare på löpande band!

håriga ben, luftmotstånd
Fullkomligt oventenskapligt, men ändå:

På lopp av individuell karaktär är det bara den marginella skillnaden i luftmotstånd som påverkar. I t ex linjelopp tillkommer psykningsfaktorn, då rakade ben framhåller dina muskulösa ben bättre.

håriga ben, luftmotstånd
Stumpy skrev:
> Fullkomligt oventenskapligt, men ändå:
>
> På lopp av individuell karaktär är det bara den
> marginella skillnaden i luftmotstånd som påverkar.
> I t ex linjelopp tillkommer psykningsfaktorn, då
> rakade ben framhåller dina muskulösa ben bättre.

Men om alla i klungan är rakade och därmed tillräckligt nördiga för att veta att de borde bli psykade av grannens rakade ben, hur psykande vore det inte om det låg en riktig lurvenpajsare framför?

håriga ben, luftmotstånd
lurvig pajsare framför = mycket stor motivation att köra ifrån denna person. all annan taktik och prioriteringar sätts snabbt på sekundär plats framför att just komma i mål före denna person.

håriga ben, luftmotstånd
Självklart förlorar man tid med rakade ben i 35 km/tim. Men det är svårt att räkna ut, måste ha tillgång till vindtunneltest före/efter rakning för att få fram ett vettigt resultat. Man kanske förlorar 4 sekunder efter 15 mils åkning pga fysiska skäl (att håren verkligen utgör ett motstånd som avspeglas i tidsförlust) och 4 sekunder på grund av mentala skäl; man inbillar sig att det är trögare, därför tröttnar man lite. 8 sekunder förlorar man alltså sammanlagt på 15 mil.

fotnot: Totalt ovetenskapliga grubblerier men det kan ju vara i närheten av sanningen, vem vet:-)

håriga ben, luftmotstånd
Jag rakar mina ben för att låta alla se när mina vadmuskler brunbrända och ådriga blänker i sommarljuset. Bling,Bling ! ;)

//Skogling

håriga ben, luftmotstånd
Jag som trodde att det var för att spara vikt som dom rakade benen?

:P

Bilagor

• 149441AfHE_w.jpg
    149441AfHE_w.jpg
    22.9 KB · Besök: 146
håriga ben, luftmotstånd
Men kyleffekten då? Om det är jättejättejättevarmt ute så måste det vara bättre med hår på benen då dom kyls bättre.. Eller lagom mycket kanske, är benen helt invgrodda i hår för man börja rycka lite här och där tills man har lagom mycket kvar och kylefffetkten blir optimal. Håller man kroppen lagom avkyld kanske man sparar 4 sekunder till.. 12 sekunder borde besparingen bli då?

håriga ben, luftmotstånd
Ähhh , hur skulle det se ut att sätta sig på kabinsvetto hojjen
med rakade ben efter å ha åkt lvg???

Kom inte dragandes med det dära om massagen , då senaste röntet
visar på att massagen inte gör någon större skillnad.

Riktiga män rakar pungen å huvudet , kärringar benen !

håriga ben, luftmotstånd
annars så kan man ju tro att kanske om man får inflamerade hårsäkar på bena...
ere då så att de inte blir som om man rakar bena?

håriga ben, luftmotstånd
Sweerajder @ mor & far skrev:
> Ähhh , hur skulle det se ut att sätta sig på
> kabinsvetto hojjen
> med rakade ben efter å ha åkt lvg???
>
> Kom inte dragandes med det dära om massagen , då
> senaste röntet
> visar på att massagen inte gör någon större
> skillnad.
>
>
> Riktiga män rakar pungen å huvudet , kärringar
> benen !

cyklar du naken?

håriga ben, luftmotstånd
Homofober tror det ja och homofober är egentligen bögar. Right ? ;)
Vem är det som skriker bögjävel högst, jo den som har %.

Ps jag rakar inte pungen för det kliar Ds

//Skogling

håriga ben, luftmotstånd
I dokumentären om Armstrong som gick på Discovery testade dom nya kläder från Nike som var släta fram för lägre vindmotstånd och knottriga på baksidan för bättre luftsläpp.
Det var ganska många sekunder som han tjänade på dom kläderna.

Den först tanken som dök upp i mitt huvud när jag såg det var just hur mycket rakade ben med lite lagom mycket ludd kvar på vaderna skulle göra och om det är nått vi ser på nästa TDF:)

håriga ben, luftmotstånd
jo.. och han i dokumentären visade hur fint luften släppte längst ner på ryggen.. bara för att sätta en jättenumemrlapp på det stället under tävlingen :)

håriga ben, luftmotstånd
Mike å skrev:
> Den först tanken som dök upp i mitt huvud när jag
> såg det var just hur mycket rakade ben med lite
> lagom mycket ludd kvar på vaderna skulle göra och
> om det är nått vi ser på nästa TDF:)

Men om man spaar så mkt tid med rakade ben,
varför är det ingen som rakar armarna?

Tillbaka
Topp