Hastighet kontra effekt

Hastighet kontra effekt
Finns det någon schablonformel på hur mycket jobbigare det är att öka hastigheten ett visst antal km/h?

Ex. Jag skulle vilja veta hur mycket min puls skulle gå upp om jag ökar snittfarten från 30 till 32 km/h?

Hastighet kontra effekt
Från 310w till 344 watt för mig.
Förbrukar jag verkligen 310 watt vid en hastighet av 30 km/h?
Verkar mycket.

Hmmm det var visst uppför.
114.7 watts vid 0 lutning.

Senast redigerad av en moderator:
Hastighet kontra effekt
10 procents effektökning för att få ut två km/h extra i snitt. Det förklarar varför det är så tufft att få upp snitthastigheten.

Hastighet kontra effekt
Om jag förutsätter att Vätternrundan är helt plan skulle jag tjäna 100 meter på att lätta cykeln 1kg.
Om jag köper en lättare sadel-10 meter. Aj aj aj.
Byter framväxel 1m.
Osv osv ;-)

Hastighet kontra effekt
Effekten är proportionell mot farten i kubik ifall man tillåter sig att strunta i själlös friktion i transmission och däck.

Annorlunda uttryckt; P = K•V³

I ditt fall ökade farten med en faktor 32/30 = 1,067.
Den nya effekten blir då 1,067³ = 1,21 gånger större än den gamla.

21% större effekt innebär inte att pulsen dessutom ökar med 21% eftersom blodfyllnadsgraden (i hjärtat) stiger när pulsen ökar. Mao får vi en mindre pulsökning än effektökning. Hur mycket pulsen ökar i realiteten får någon svara på som är bättre bevandrad i ämnet eller använder sin ergometercykel oftare än jag svara på.

Frank-Starlings lag;
http://en.wikipedia.org/wiki/Frank–Starling_law_of_the_heart

EDIT; modeller jag testat via webben, bl.a. Analytic... ger vid handen en ökning på 18% istället för 21% vilket förklaras av att vi faktiskt har lite själlös friktion att ta hänsyn till ifall man vill vara noga.

Tillbaka
Topp