Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå själar i cyklar så är det nog något
> jag låtsas finns oavsett om jag tycker att cykeln
> har mycket av den eller ingen alls.. :) Jag menar
> snarare att det inte ligger så mycket önskan om
> att göra just det där perfekta åket som bara
> precis vi (läs: tillverkaren) kan få till.
> Canyon producerar i mina ögon dussinhojar.
> Jättebra dussinhojar, till bra priser. Jag vill
> ha en speciell känsla i hojen, både i att äga
> den och i att cykla på den, så jag väljer inte
> Canyon. Specialized t.ex. gör också dussinhojar,
> men jobbar på rätt bra med utvecklingen av dem
> och är således ibland först med nyheterna och
> därmed berikade med lite själ. Känns (känns
> för jag vet inte) som att Canyon snarare följer
> utvecklingen och kör på säkra kort.
För ett par år sedan hade jag hållit med dig fullständigt, men numera vet jag bättre. :-)
Vad man köper för en cykel är en känslosak, det ska ju kännas rätt. Både typ av cykel och märket ska matcha din föreställning av det du tror dig behöva. Det är här som marknadsföring kommer in. Bläddrar man i mtb tidningar, speciellt amerikanska sådana, så hittar man både annonser och artiklar om just cyklar med "själ". De flesta är just dussinhojar, men med en lite högre prislapp så går det att pumpa i lite mer själ i cyklarna. ;-)
Mina cyklar har istället fått lite själ allt eftersom, det är något man bäst själv fyller de med. Och det görs enklast med små saker som fininställning av sittställning, byte av sadel till något som passar bättre och kanske ett par däck som greppar/rullar bättre. Det är som att rida in en häst, till slut gör den som du vill efter lite "träning".
Canyon är lika själlöst som Santa Cruz eller för den delen Marin, Kona, Specialized osv. , men alla cyklar vaknar till liv och får en själ det ögonblicket du sätter dig på den. Då spelar varken märket eller pris någon roll, egentligen. Den äkta själen däremot sitter i cyklingen, inte i cykeln.
/Leo