Hej jag är ny här

Hej jag är ny här
Se där ja! Men du glömde skriva om det är mulligt, tekniskt, singletrack, lera, kvicksand, långa utförslöpor, partier på skrå, naturupplevelser, hike-a-bike, uppför, blodsmak, lerpöl, spångest och sånt som man vill veta.

Hej jag är ny här
För dig som gillar teknisk terräng är den toppen..
Åk till västerås sen norrut mot surahammar. Strax innan du kommer fram till surahammar. Har för mig att det finns parkeringsmöjligheter på höger sida innan sjön. Ta dig till andra sidan sjön ta till höger följ stigarna efter sjökanten tills du kommer på leden.. Har för mig att den är orangemarkerad..

Finns en bra hemsida med kartor och bilder. www.bruksleden.se

kolla lite på kartorna och om du har mer frågor svarar jag gärna om jag kan=)

Hej jag är ny här
Apropå själar i cyklar så är det nog något jag låtsas finns oavsett om jag tycker att cykeln har mycket av den eller ingen alls.. :) Jag menar snarare att det inte ligger så mycket önskan om att göra just det där perfekta åket som bara precis vi (läs: tillverkaren) kan få till. Canyon producerar i mina ögon dussinhojar. Jättebra dussinhojar, till bra priser. Jag vill ha en speciell känsla i hojen, både i att äga den och i att cykla på den, så jag väljer inte Canyon. Specialized t.ex. gör också dussinhojar, men jobbar på rätt bra med utvecklingen av dem och är således ibland först med nyheterna och därmed berikade med lite själ. Känns (känns för jag vet inte) som att Canyon snarare följer utvecklingen och kör på säkra kort.

Hej jag är ny här
Som sagt, jag är ju ny här.. haha..
Ganska platt de bitar jag rört mig på.. de vill säga inga milslånga stigningar..
En del leriga partier men det går ofta att välja bra paralellspår.. Äh den är helt enkelt sjukt varierande och bör upplevas och provköras..
Den är för övrigt över 15 mil och jag har bara rört mig på ca 3 av dem...
Bitvis väldigt teknisk skulle jag säga men jag vet inte hur normen ligger så det lär jag väl få höra senare:)

Spänger och utsiktsplatser finns att tillgå..
Hoppas det varlite mer vad du sökte..=)

Hej jag är ny här
>Det låter utmärkt, tackar!

Bara kul att kunna stå till tjänst!

Hör gärna av dig om du behöver veta mer eller med bilder och upplevelser från turen=)

Hej jag är ny här
Har suttit här hela dan så jag börjar nog förlora fokus lite..
Dom är säker toppencyklar..
Men för säkerhets skull glöm inte att tyskar fortfarande har hockey frilla..=)

Hej jag är ny här
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå själar i cyklar så är det nog något
> jag låtsas finns oavsett om jag tycker att cykeln
> har mycket av den eller ingen alls.. :) Jag menar
> snarare att det inte ligger så mycket önskan om
> att göra just det där perfekta åket som bara
> precis vi (läs: tillverkaren) kan få till.
> Canyon producerar i mina ögon dussinhojar.
> Jättebra dussinhojar, till bra priser. Jag vill
> ha en speciell känsla i hojen, både i att äga
> den och i att cykla på den, så jag väljer inte
> Canyon. Specialized t.ex. gör också dussinhojar,
> men jobbar på rätt bra med utvecklingen av dem
> och är således ibland först med nyheterna och
> därmed berikade med lite själ. Känns (känns
> för jag vet inte) som att Canyon snarare följer
> utvecklingen och kör på säkra kort.

För ett par år sedan hade jag hållit med dig fullständigt, men numera vet jag bättre. :-)

Vad man köper för en cykel är en känslosak, det ska ju kännas rätt. Både typ av cykel och märket ska matcha din föreställning av det du tror dig behöva. Det är här som marknadsföring kommer in. Bläddrar man i mtb tidningar, speciellt amerikanska sådana, så hittar man både annonser och artiklar om just cyklar med "själ". De flesta är just dussinhojar, men med en lite högre prislapp så går det att pumpa i lite mer själ i cyklarna. ;-)

Mina cyklar har istället fått lite själ allt eftersom, det är något man bäst själv fyller de med. Och det görs enklast med små saker som fininställning av sittställning, byte av sadel till något som passar bättre och kanske ett par däck som greppar/rullar bättre. Det är som att rida in en häst, till slut gör den som du vill efter lite "träning".

Canyon är lika själlöst som Santa Cruz eller för den delen Marin, Kona, Specialized osv. , men alla cyklar vaknar till liv och får en själ det ögonblicket du sätter dig på den. Då spelar varken märket eller pris någon roll, egentligen. Den äkta själen däremot sitter i cyklingen, inte i cykeln.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Hej jag är ny här
Jag håller också med dig om att själv är bäste dräng att fylla cykeln med själ, Leo. Och jag vidhåller vad jag sa i min förra post. :) Såklart spelar marknadsföringen in, vi väljer bara att läsa in olika mycket "själ" i varumärket. Specializeds enkla men grymt snygga reklamkampanjer sedan 15 år har säkert påverkat min upplevelse av märket och deras cyklar. Canyon kan påverka mig genom att presentera i princip samma cyklar som t.ex. Trek (som också funnits med länge och hunnit påverka mig genom reklam, uppenbarligen inte lika starkt som Spesh dock) till bättre priser vilket därför gör dem till tänkbara köp. I alla fall före Trek på helst-inte-men-ok-då-if-the-price-is-right-Bob-listan.. Om det nu skulle vara så att Trek faktiskt gör precis det jag tidigare skrev att Spesh gör, leder utvecklingen, så är det ju synd om dem, eftersom jag inte märkt det. ;)

Hej jag är ny här
Klant skrev:
> skynda att bestämma dig innan fultysk-maffian
> hittar din tråd :)

För sent!
http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront
125466-000_01-0.jpg ht=725

Lös ram för 300€ och några specialverktyg senare landar allt på ca 4.000kr inkl frakt och ett mekhelvete i en helg som kommer lära dig MYCKET om din cykel. Går mekandet helt åt helsingland kan du ju alltid få hjälp av nån Happyit som bor i dina trakter? =)

Hej jag är ny här
Leo >Mina cyklar har istället fått lite själ allt eftersom, det är något man bäst själv fyller de med

Det där var nog bland det bästa du skrivit på Happy, Leo. Jag håller med dig ner i minsta kommatecken.

Hej jag är ny här
Mårten skrev:
> Lekeberg: Sin Slingshot är precis lika själlös
> som min Marin. Tänkte bara påpeka det.

Nej!!! Lekebergs Slingshot har mer själ än de flesta nya cyklar. Den är speciell på många sätt med en anorlunda design och ett komponentval som bär happys åsikter i sin själ. Dessutom kommer det nog att födas några fler HANS där på andra sidan pölen :)

Hej jag är ny här
Klant: Min Marin har en annorlunda monocoque-design med ett länkage designat av F1-konstruktören Jon Whyte. Den har fått nya komponenter för att bättre passa min körstil. Jag ser faktiskt inte skillnaden mellan cyklarna (öh, jo det är klart att jag ser skillnad på dom men du förstår vad jag menar)?

Vem avgör vilken cykel som har mer själ? Jag tror vi måste införa en ny happystandard för cyklar med själ och själlösa cyklar.

Jag röstar för att Ville och Skogling ska sitta i juryn.

Hej jag är ny här
Lekeberg skrev:
>Specialized t.ex. gör också dussinhojar,
> men jobbar på rätt bra med utvecklingen av dem
> och är således ibland först med nyheterna och
> därmed berikade med lite själ. Känns (känns
> för jag vet inte) som att Canyon snarare följer
> utvecklingen och kör på säkra kort.

Hmm, är det inte fel tysk du är på nu? Canyon har en hel del intressanta projekt på gång och till skillnad från många andra så redovisar de sina projekthojjar på hemsidan. ska du säga att nån följer utvecklingen så är de de riktiga fultyskarna du ska nämna.

Senast redigerad av en moderator:
Hej jag är ny här
Mårten skrev:

> Vem avgör vilken cykel som har mer själ? Jag
> tror vi måste införa en ny happystandard för
> cyklar med själ och själlösa cyklar.

Din hoj låter som en intressant skapelse designad med ett stort hjärta den med.
Det kan bli svårt att sätta en standard då vetenskapsmännen är oense om vad en själ är för något.
Kanske kan vi här på happy lösa en utav livets mysterier? :)

Hej jag är ny här
Tror faktiskt att själen sitter i upplevelserna man delar med sin cykel..
Därför väljer jag att förvara min i vardagsrummet för att vi ska få så mycket tid tillsammans som möjligt..=)

Tror att själen snabbare infinner sig i en cykel som man verkligen vill ha och har gått och sneglat på länge..

Hej jag är ny här
hjulben skrev:
> Tror faktiskt att själen sitter i upplevelserna
> man delar med sin cykel..
> Därför väljer jag att förvara min i
> vardagsrummet för att vi ska få så mycket tid
> tillsammans som möjligt..=)

Det låter som känslor :)

> Tror att själen snabbare infinner sig i en cykel
> som man verkligen vill ha och har gått och
> sneglat på länge..

Det låter som kärlek :)

Självklart ska man välja att leva tillsammans med sin drömcykel...
om man får den möjligheten :)

Hej jag är ny här
Äh, vad ni pratar strunt. Själen sitter för det första i underröret, alltså har inte Lekebergs hoj någon själv. För det andra känns det som en dussin-själ om man inte har måttbeställt ramen. För det tredje så har titan så oerhört mycket bättre materialegenskaper för att insluta själ. För det fjärde så sakar hojen själ om man inte har metall-bearbetat den själv.

Hej jag är ny här
Mårten skrev:
> Lekeberg: Sin Slingshot är precis lika själlös
> som min Marin. Tänkte bara påpeka det.

Nähädå! Blä blä blä bläblä blää! ;)

Hej jag är ny här
vissa företag har bestämt sig för att marknadsföra sig med hjälp av att anspela på känslor, några genom att föra fram teknisk fulländning, andra med sitt pris. att tro att cyklarna bryr sig om detta är lite larvigt.

Hej jag är ny här
För att återknyta till den ursprungliga frågan: Jag är mycket nöjd med min specialized fsr. Det är en 2005 ram jag har. Tror den kan ha utvecklats något lite sedan dess. Funkar bra såväl uppför som utför. Nu har jag inte kört den på ett tag, mina SS har tagit all tid. Men det innebär bara att jag jobbat upp ett fs-sug igen.

Hej jag är ny här
Själ eller ej... har nog bestämt mig...
Har gått och lurat hela dagen nu och imorgon styr jag stegen till min LBS för förhandlingar.. Tack vare er vet jag precis va jag vill ha och vilket pris jag kan få det till..=)

>För att återknyta till den ursprungliga frågan: Jag är mycket nöjd med min specialized fsr. Det är en 2005 ram jag har. Tror den kan ha utvecklats något lite sedan dess. Funkar bra såväl uppför som utför. Nu har jag inte kört den på ett tag, mina SS har tagit all tid. Men det innebär bara att jag jobbat upp ett fs-sug igen.

Lika bra upp som ned.. En riktig stigfinnare? Funkar den bra i riktigt teknisk terräng?

Hej jag är ny här
Den känns väldigt allsidig. Inte för tung att släpa uppför samtidigt som den är följsam utför. Iofs har jag inte "originalgaffel" jag kör en fox vanilla r. Den är väldigt mjuk och sväljer såväl små som stora ojämnheter. Nackdelen med den är att den gungar MYCKET när man står upp och bryter (gaffeln altså) Med lufttrycket och platformsratten i bakdämparen kan du ställa om du vill ha den mjuk eller trampeffektiv.

Hej jag är ny här
Allsidig låter toppen!
Det är exakt vad jag är ute efter.
Den ska användas till att krångla mig runt på trixiga stigar men den ska inte bli orolig när det går undan utför heller..=)

Hej jag är ny här
Alfsomfan: Därför man isåfall ska köpa en Vanilla RL eller RLC så man får lock-out också. (: Grymt skön gaffel annars.

Tillbaka
Topp