hej + min nya cykel + skåne

hellomoto

Ny medlem
tjena, har kollat på det här forumet ibland, och tja, nu blev jag just medlem. tänkte introducera min gamla franska racer, som blev (preliminärt) färdig i förrgår. köpte en begad motobecane super mirage från tidigt 80-tal, och har renoverat + bytt hjul och lite annat. den kommer mest tjänstgöra som finväders-stadscykel, därav styret. jag känner mig inte helt komfortabel med bockstyre (även om det är snyggare) i malmös galna stadstrafik. särskilt inte efter en krasch med en sommarglad BMW-kille för två månader sen.

moto001.jpg

moto002.jpg

moto004.jpg

och eftersom jag är relativt nyinflyttad här i malmö: hur långt måste man ta sig för att kunna träna lite berg? jag funderar på att ställa upp i brevbärarnas årliga cykelbatalj 'posttrampet' i september. tävlingen är i ludvika i dalarna i år, och där det finns dalar brukar det finnas berg - det är det dock sämre om här nere.

Hallandsåsen kan du trampa uppför, muahaha! Backarna är många men korta, vad du än gör missta inte skåne för plattmark för det är det f-n inte.

kevlar skrev:

> Backarna är många men korta, vad du än gör missta
> inte skåne för plattmark för det är det f-n inte.

nej jag vet, jag har åkt bil över några men jag kommer inte ihåg var de är.. men här i malmötrakten är det ändå rätt platt. i stan finns det typ en backe. som tur är ingår det i mitt jobb att dagligen trampa en full-lastad oväxlad posthoj uppför den backen.. :)

hellomoto

tja, berg finns ju inte riktigt i Malmö-trakten. Jag vet inte riktigt vad för sorts träning du hade tänkt dig (hur brant och hur långa backar), men jag kan försöka ge lite förslag.

Lernacken (brofästet) i Limhamn, här finns lite artificiella backar. Ingen kraftig lutning men alltid något. Det finns en asfalterad slinga. Om du har MTB kan du även köra utanför cykelvägen, då finns riktigt branta backar att tillgå, dock inte så långa, ganska stenigt.
Kalkbrottet i Limhamn, området är inhägnat men det finns en asfalterad väg ner till kalkbrottets botten. Riktig "alp"-känsla. Jag vet dock inte om det går att ta sig in på området, det var länge sedan jag var där sist.
Utanför Malmö finns ju Genarp och Romeleåsen, där finns rätt stora "backar". Där går säkert att hitta bra träningsmöjligheter. För Mountainbike finns det i alla fall massor av alternativ.
Norr om Landskrona finns Glumslövs backar.
Om du vill bara vill ha kraftig lutning och nöjer dig med en kort backe finns ju Kroksbäckskullarna att tillgå. De är branta, dock duger nog inte din racer-cykel, MTB behövs med all sannolikhet.
Annars är Lund en ganska kuperad stad. Lund brukar ju skryta med att det är den kommun i Sverige som har störst höjdskillnad av alla kommuner i Sverige innanför tätbebyggt område (eller något i den stilen). Det förekommer väl inga dramatiska backar, snarare långa sega motlut.

Min lista ovan ska absolut inte ses som någon komplett redogörelse för alla nivåskillnader runt Malmö, endast vad jag först kommit att tänka på när du ville träna i "berg".

/Peter

Ja dom är hemska di där BMW förarna:-)

Backträning är lätt här i Skåne..ut på en landsväg i motvind(det blåser alltid). Ta gärna postcykeln med väskor monterade så kommer du få mer backträning än du någonsin har önskat.

have fun
Jan
(en gång i tiden cyklandes från MalmöÖ terminalen till östra Förstadsgatan varje dag i tjänsten på min gula springare
)

hellomoto skrev:
-------------------------------------------------------
> tjena, har kollat på det här forumet ibland, och
> tja, nu blev jag just medlem. tänkte introducera
> min gamla franska racer, som blev (preliminärt)
> färdig i förrgår. köpte en begad motobecane super
> mirage från tidigt 80-tal, och har renoverat +
> bytt hjul och lite annat. den kommer mest
> tjänstgöra som finväders-stadscykel, därav styret.
> jag känner mig inte helt komfortabel med bockstyre
> (även om det är snyggare) i malmös galna
> stadstrafik. särskilt inte efter en krasch med en
> sommarglad BMW-kille för två månader sen.
>
>
>
>
>
> och eftersom jag är relativt nyinflyttad här i
> malmö: hur långt måste man ta sig för att kunna
> träna lite berg? jag funderar på att ställa upp i
> brevbärarnas årliga cykelbatalj 'posttrampet' i
> september. tävlingen är i ludvika i dalarna i år,
> och där det finns dalar brukar det finnas berg -
> det är det dock sämre om här nere.

Steelisreal,

haha.. ja jo jag har fattat att jag inte har något annat val än att lära mig gilla den eviga motvinden här.. det känns bara inte lika heroiskt att sega sig fram emot vinden som att kämpa sig upp på bergstoppar. vem f-n har hört talas om en motvindskungs-tröja i tour de france liksom? men jag får försöka ändra inställning :)

Senast redigerad av en moderator:
Hur länge har du bott här, inte så länge va? Vänta till det börjar blåsa på riktigt framåt hösten. Cykla ut till bokskogen är en fin den med, det lutar uppåt nästan hela vägen ut, blåser det ostan har man motvind också.

mkay,

tack! jo, jag kanske kanske fixar den till hösten. det är ju inte som att man behöver så många växlar inne i malmö, och det blir ändå en ny racer till nästa säsong.

kevlar,

ännu ett bra tips, tackar. jag har bott här i lite drygt ett och ett halvt år, så jag har varit med om höstrusket och vinterrusket. inte att leka med. eller så kanske det är just det det är?

Du får tänka på dansken som vann MTB-VM i Åre -99(eller va det 98)

Ingen hängde med Dansken i uppförsbackarna, och Fyn är om möjligt plattare än Malmö.
Men det blåser mycket där:-)

Att träna i motvind är ju ett känt koncept bland backkungar:-)

ha det
Jan

hellomoto skrev:
-------------------------------------------------------
> Steelisreal,
>
> haha.. ja jo jag har fattat att jag inte har något
> annat val än att lära mig gilla den eviga
> motvinden här.. det känns bara inte lika heroiskt
> att sega sig fram emot vinden som att kämpa sig
> upp på bergstoppar. vem f-n har hört talas om en
> motvindskungs-tröja i tour de france liksom? men