Hej och ny medlem här.Köpte ny Mtb White XC Comp.

pipeline

Medlem
Steps E5000 är vädigt klen i motionsspåret. Klipper 2 ggr i inte alltför branta backar med lätt växel.
Så motorn 40 Nm vridmoment är en stor besvikelse i motionsspåret. Kan jag dreva mittmotorn för att göra den starkare? Funderar på att lämna tillbaka cykeln annars efter 1 dags cyklande,men läser att det kan bli svårt enligt Konsumentköplagen. svårt

Du får väl ta i lite. Steps e5000 är väl kanonbra. Tanken är ju att benen ska göra jobbet :)
Får du ens cykla elcykel i motionsspåret?
Nej men helt ärligt: Vad blir bättre om du drevar om den?

Har tävlat i cykel en gång i tiden.,så nog vet jag hur man tar i. Att motorn stryps i halvbrant backe på lättaste växeln var en negativ upplevelse dock. Tanken med att dreva om den är om möjligt öka vridmomentet?

40 Nm är väl minimum på en elmotor,men att den stryps i kort brant backe på skogsstig och motionsspår är kanske normalt? Vad vet jag..Du har rätt om felkoder,de dök upp vid nämnda stop,för mig okända hieroglyfer..ska googla.

Oklart vad du menar med att motorn stryps. Om den inte ger kraft alls och du cyklar under 25 km/timme så är det definitivt fel. Om den når sin effekttopp på omkring 250 W och ligger där oavsett hur mycket du trampar så är det enligt reglerna.

Men jag misstänker att det är det första alternativet som gäller, och då hade jag reklamerat cykeln.

40 Nm är väl minimum på en elmotor,men att den stryps i kort brant backe på skogsstig och motionsspår är kanske normalt? Vad vet jag..Du har rätt om felkoder,de dök upp vid nämnda stop,för mig okända hieroglyfer..ska googla.Den felkod som kom upp när jag sökte var W010 = överhettning. Kanske normalt när jag åker en relativt kuperat motionsspår med 2 korta branka backar där motorn lägger av ?

Oklart vad du menar med att motorn stryps. Om den inte ger kraft alls och du cyklar under 25 km/timme så är det definitivt fel. Om den når sin effekttopp på omkring 250 W och ligger där oavsett hur mycket du trampar så är det enligt reglerna.

Men jag misstänker att det är det första alternativet som gäller, och då hade jag reklamerat cykeln.
Motorn lade av helt enkelt på 2 korta men branta backar,cyklade lätt växel och gick inte fortare än7-8 km/h..fick felkod W010= Överhettning. Ska prata med personalen på XXL ommöjlig reklamation.Tack för ditt input.

Motorn lade av helt enkelt på 2 korta men branta backar,cyklade lätt växel och gick inte fortare än7-8 km/h..fick felkod W010= Överhettning. Ska prata med personalen på XXL ommöjlig reklamation.Tack för ditt input.
Låter lite klent. Tycker att jag borde fått liknande beteende på min motor efter 4 km uppför med släp med ett solcellsbatteri i.
En MTB bör väl klara av att cyklas som en MTB tycker man.

Steps E5000 är ju inte avsedd för EMTB. Shimano har kraftfullare motorer som är utvecklade för EMTB. Så tillverkaren verkar ha stoppat in ett klent motoralternativ för att spara pengar.

Jag anser att du skall reklamera, motorn bör ju fungera i den cykeltyp den sitter i. Även om det ur Shimanos perspektiv är Ok att strypa motorn vid överbelastning, så har cykeltillverkaren ett ansvar att den motor de väljer skall klara belastningen vid MTB cykling.

Kan bara hålla med dig,cykeln är en ren hardtail,med en klen motor.
Ska testa de brantaste vägarna här i sta,n.Klarar den inte det är det reklamation direkt som gäller.
Dessutom vågade jag inte ladda tiden ut då laddaren blev mycket varm. Plus att cykeln hade lera på däcken..." har körts på parkeringen".
Fanns dock ingen lera på parkeringen..

Då har du fått en begagnad cykel/democykel med defekt motor/batteri. Borde man kunna reklamera kan man tycka.

Hade ju vart en idé att först ta den till en oberoende shimano-verkstad o koppla upp den för att få reda på om det är ngt fel. Annars kan ju butiken hävda vad som helst egentligen?

Har precis en sådan cykel som nu gått 150 mil och jag har aldrig lyckats fått fram det felet, och den cykeln har genomgått rätt omild behandling så det är definitivt något knas med din

Killgissning - Om nu batteriet blir onormalt varmt vid laddning o något (batteriet?) överhettas vid belastning enligt felkod, så gissar jag att ngt är fel med batteriet. Några celler som har gått sönder helt enkelt. Finns det möjlighet att testa med ett annat batteri?

Nej aldrig varit med om något stopp! Märker bara att den slutar trycka på pga den är helt enkelt för klen, men aldrig överhettad
Sportsson testade cykeln och noterade felkod W011 = kopplat till magnet och hastighetssenor.Magneten flyttades någon cm och simsalabim!
Testade sedan en av de brantaste vägarna i Sundsvall där motorn tidigare lade av. Nu jobbade motorn hela vägen upp, fick jobba ganska rejält ändå,inser att motorn med sina 40 Nm är ganska så klen..
Är dock orolig över att laddaren blir väldigt varm vid laddning.Har inte laddat den fullt ännu då jag senast stängde av den pga hög värme.
Kinesladdaren till min andra elcykel blir inte alls varm vid laddning.

Det märks att den är klen, ja. Man behöver vara rätt noga med att ha rätt växel i, kommer man under en viss kadens så orkar den helt enkelt inte med fel växel men jag har inte stött på nån backe som den inte fixat förutom när det blir alldeles för brant och stökigt men där fixar nog ingen cykel om du frågar mig :)
Dock använder jag hellre min strömlösa mtb i skog och stökig terräng pga att denna blir helt enkelt för klumpig och där tycker jag att elmotorn matar på alldeles för mycket så jag har ingen glädje av den.
Men däremot elljusspår, pendling och motionera hunden är den suverän till ?

Tack för svar Königsson! En fråga som kan svara på: När jag åker hyfsat branta backar märker jag ingen som helst skillnad om jag trycker fram 3:an från 2ans läge.
Är det verkligen normalt ?

Med för hög växel och över typ 15km/h kommer du inte att märka nån större skillnad, nej. Däremot ska det märkas skillnad när det går sakta och låg växel.
Den har klen motor, det är ingen mirakelmaskin. Punkt :)
MEN, för det jag använder den till så duger den gott 👌

Tillbaka
Topp