Heldämpad stigraket

Zooltrix

Aktiv medlem
Heldämpad stigraket
Letar efter en prisvärd, heldämpad stigraket.

Önskemål:
- 29"
- Gärna möjlighet att låsa dämparna
- Skapligt lätt ram då den är svår att uppgradera
- 1x11 setup, ser ingen anledning att välja 1x12
- Genomgående axlar

Kör idag en Canyon CF SLX i storlek M och den får inte bli mindre men jag vill inte ha något stort och klumpigt i skogen.

Jag har givetvis titta på Canyon Lux som är en stark kandidat men även Allebike FS 29. Vad mer ska jag titta på?

----------- Uppdatering 2016-10-10 ----------------
Har valt modeller som ligger under 11kg för att kunna banta ner den under 10kg över tid.
Här kommer de modeller som ser intressanta ut än så länge:

Canyon Lux CF 6.9 Pro Race, ca 30' + frakt
Allebike FS 29, inte uppdaterad med 2017 priser och komponenter
Trek Top Fuel 9.8 SL, tror att den blir för dyr...
Scott Spark RC PRO, typ 45' eller vart landar den?
Salsa Spearfish? Vem säljer denna i Sverige och finns den till vettigt pris?
Specialized Epic? Är den så bra att jag får leva med udda standarder och ett högt pris?
KTM Scarp?
Merida Ninety-Six 9. CF 7000, känns både dyr och tung.

Senast ändrad:
Heldämpad stigraket
Ahh, dålig spec... Stigarna som körs har inte rötter och stenar som är större än 10cm, det är lika många höjdmeter upp som ner och det är total tid som räknas.100mm slag fram och bak är 100mm mer än idag så det räcker garanterat. Sen kommer ju frågan om vad som är prisvärt. Jag gillar tanken på att kunna köpa en cykel med skapliga prylar där jag själv kan välja vad och när jag ska uppgradera men jag vill veta att ramen är densamma oavsett hur mycket jag betalar. Jag har en allvarlig allergi mot märkesspecifika standarder, allt sådant går bort eller får i alla fall stora poängavdrag...

Heldämpad stigraket
Zooltrix sa:
Ahh, dålig spec... Stigarna som körs har inte rötter och stenar som är större än 10cm, det är lika många höjdmeter upp som ner och det är total tid som räknas.100mm slag fram och bak är 100mm mer än idag så det räcker garanterat. Sen kommer ju frågan om vad som är prisvärt. Jag gillar tanken på att kunna köpa en cykel med skapliga prylar där jag själv kan välja vad och när jag ska uppgradera men jag vill veta att ramen är densamma oavsett hur mycket jag betalar. Jag har en allvarlig allergi mot märkesspecifika standarder, allt sådant går bort eller får i alla fall stora poängavdrag...

Med den beskrivningen så är du sannolikt på rätt väg Lux och Allebike. Rose har väl någon hoj i samma segment också, tror jag.

Heldämpad stigraket
När vi ändå är inne på det ämnet. Passar inte någon annan dämpare på tex en Epic? Är det inte bara att montera loss öglan på en godtycklig dämpare och skruva dit "klykan" istället?

Heldämpad stigraket
Oggler sa:
När vi ändå är inne på det ämnet. Passar inte någon annan dämpare på tex en Epic? Är det inte bara att montera loss öglan på en godtycklig dämpare och skruva dit "klykan" istället?

Nä.
En vanlig dämpare har en ögla i båda ändorna, en spe dämpare har en ögla och en fyrkantig grej med m8 gäng i.
Men man kan köpa en Bikeyoke (stumoy å enduro finns det till iaf) då får man möjlighet att välja fritt bara längden är rätt.

Heldämpad stigraket
Det mesta verka vara Special på Specialized mu ha ha..
mikipedia_ sa:

Nä.
En vanlig dämpare har en ögla i båda ändorna, en spe dämpare har en ögla och en fyrkantig grej med m8 gäng i.
Men man kan köpa en Bikeyoke (stumoy å enduro finns det till iaf) då får man möjlighet att välja fritt bara längden är rätt.

Heldämpad stigraket
Har inte Epic någon udda standard på baknavet? Tror jag sett något som heter 142+ som flyttar kassetten några mm och begränsar utbudet av hjul vid en uppgradering?

Heldämpad stigraket
Zooltrix sa:
Har inte Epic någon udda standard på baknavet? Tror jag sett något som heter 142+ som flyttar kassetten några mm och begränsar utbudet av hjul vid en uppgradering?

Vanliga 142 passar utmärkt. Det enda jobbiga är om man vill behålla originalhjulen för dubbla hjulpar för då måste man justera bakväxeln vid byte.

Heldämpad stigraket
Trek top fuel ser på pappret verkligen trevlig ut, hade jag inte precis köpt en ny HT hade jag sparat min månadspeng till en sådan eller en kona hei hei.

Tillbaka
Topp