Hellas fetaste hoj - byggtråden (Nu med ny lack)

El Maco

Aktiv medlem
Fick nån galen tanke om att jag skulle skaffa mig en Pole eftersom nuvarande specialized enduro inte har några quirks, den är "för bra".. Så jag kontaktade min lokala cykellangare Sjölander och efter lite tjöt om först Evil sen Pole så hade jag köpt mig lång, hög och jätteflack långslagig 29a, närmare bestämt en Pole 150..

Enligt pole själva så ska den här cykeln vara gjord för enduro och downhill, det sket ju jag i... Lika bra att överbygga liksom.

Grejer som hamnar på cykeln.
Ram: Pole 150 2017
Gaffel: Oklart troligen Yari med AVA eller Öhlins 36 coil
Bakdämpare: RS monarch (följde med ramen)
Hjul: DT350 nav, Ryde trace 35 fälgar och DT 2.0/1.8 ekrar monterade med mässingsnipplar.
Växelgrupp: Sram Gx 11
Kassett: Sunrace 11-46
Vevparti: Race face Aeffect
Vevlager: Det som passar?
Styrlager: Nåt Cane Creek
Styrkombo: Oklart, nåt billigt...
Dropper: specialized 125mm standardpinne
Däck: Efter säsong
Bromsar: sram guide

Jag är inte tandläkare eller mäklare i NYC så det kan ta en stund att bygga hojen. Har de flesta delarna redan och det stora jag saknar är gaffel.

Vi börjar med grunden!
IMG_20171005_220633.jpg

Senast ändrad:
roskai sa:
Fick nån galen tanke om att jag skulle skaffa mig en Pole eftersom nuvarande specialized enduro inte har har några quirks, den är "för bra".. Så jag kontaktade min lokala cykellangare Sjölander och efter lite tjöt om först Evil sen Pole så hade jag köpt mig lång hög och jätteflack långslagig 29a, närmare bestämt en Pole 150..

Enligt pole själva så ska den här cykeln vara gjord för enduro och downhill, det sket ju jag i... Lika bra att överbygga liksom.

Hjul: DT350 nav, Ryde trace 35 fälgar och DT 2.0/1.8 ekrar monterade med mässingsnipplar.

Jag är inte tandläkare eller mäklare i NYC så det kan ta en stund att bygga hojen. Har de flesta delarna redan och det stora jag saknar är gaffel.

Vi börjar med grunden!
Jag gillar Pole som bara den, nu med alla "brexit" och Trumpism så vill jag gärna handla från europa, finland är riktigt nära, och hojjarna är supercoola. Jag är nyfiken på en cykel med flack gaffel, brant sadelrör, men ändå bra reach, och inte svinkorta kedjestag.

cerro sa:
Hellas fetaste hoj med alu, GX, DT350 och andra billiga delar? Hur menar du med fetaste?
Synonymer till fet... tjock, korpulent, fyllig, fetlagd, omfångsrik, knubbig, mullig, plufsig, pussig, plussig, fläskig, frodig, trind, rund, välfödd, överviktig; kraftig, grov, massiv.

Tror hojen kommer motsvara de flesta av dessa.

Som tidigare nämnt så behöver fet och dyr inte vara samma sak. Man kan bli fet av att äta rysk kaviar eller äta på donken.

Edit: androids ordförslag..

Senast ändrad:
marr sa:
Mini_me sa:
marr sa:
Varför valde du 150 framför 140 modellen?

Vad är det för fråga , den ska ju bli Hellas FETASTE hoj. Då kan man inte hålla på och mesa??

Haha, tycker bara 150 verkar väldigt väldigt utförsriktad.
Men klart som du säger.

150 är väl inte "väldigt väldigt utförsinriktat", hade hen valt 170mm hade jag hållt med. Men 150 är ju rätt standard för en kralligare stighoj.

Luthman Photography sa:
marr sa:
Mini_me sa:
marr sa:
Varför valde du 150 framför 140 modellen?

Vad är det för fråga , den ska ju bli Hellas FETASTE hoj. Då kan man inte hålla på och mesa??

Haha, tycker bara 150 verkar väldigt väldigt utförsriktad.
Men klart som du säger.

150 är väl inte "väldigt väldigt utförsinriktat", hade hen valt 170mm hade jag hållt med. Men 150 är ju rätt standard för en kralligare stighoj.

Evo 150 är speccad för 160fram 150bak. Det var de ja tänkte på. 140 är 150fram och 140bak.

Med en Splug från Novyparts i din Yari sparar du många tusenlappar jämfört med Ava, om du inte absolut vill ha hydraulisk bottom out, förstås...

Fräsig!!! Snyggare än de blåa man spottat i Hellas nån gång. Vad händer med Enduron?

Ratchet-uppgraderat DT 350?

Krompa sa:
Fräsig!!! Snyggare än de blåa man spottat i Hellas nån gång. Vad händer med Enduron?

Ratchet-uppgraderat DT 350?
Planen är att flytta allt utom styrlager, bakdämparen och gaffel från enduron till Polen. Så de delarna är till salu från och med nu typ!

happymtb.fr sa:
Med en Splug från Novyparts i din Yari sparar du många tusenlappar jämfört med Ava, om du inte absolut vill ha hydraulisk bottom out, förstås...
Har faktiskt inte kollat på det där så väldans mkt än, men det finns massor av alternativ till det chassit. Hade varit schysst med något där man kan ställa hög och lågfart. Sen kan man ju gå på coil kit när man får lust också!

Har inte sett någon svart Pole uppbyggd så kan nog bli riktigt nice detta. Själv hade ju lätt gått på RXF36 Coil eller annan coil dämpare och även så bak. Bygger man en fet hoj kan man inte hålla på och mjäka med luftdämpare. Skärp dig!

Fattar fortfarande inte varför man har bakdämparen i sådant utsatt läge?

Kolla på typ nya nomad, eller canyon ... där man bygger in ett skydd för just detta? Däremot väljer pole och skippa det?

Tycker det känns halvbra när man kör en lerig tur i Åre och stenar flyger åt alla håll och kanter?

Men men jag kanske är helt ute och cyklar här, men det känns som att den där dämparen kommer få rätt mycket roost.

roskai sa:
Fick nån galen tanke om att jag skulle skaffa mig en Pole eftersom nuvarande specialized enduro inte har några quirks, den är "för bra".. Så jag kontaktade min lokala cykellangare Sjölander och efter lite tjöt om först Evil sen Pole så hade jag köpt mig lång, hög och jätteflack långslagig 29a, närmare bestämt en Pole 150..

Vi börjar med grunden!

Ballt! :D

Gjorde ett litet montage, antagligen inte alls rätt offset eller slaglängd fram men vem bryr sig. Precis hemkommen från en helg i järvsö gör ju en liiiite sugen på att börja bygga!!
IMG_20171008_222358.jpg

Böldprästen sa:
Fattar fortfarande inte varför man har bakdämparen i sådant utsatt läge?

Kolla på typ nya nomad, eller canyon ... där man bygger in ett skydd för just detta? Däremot väljer pole och skippa det?

Tycker det känns halvbra när man kör en lerig tur i Åre och stenar flyger åt alla håll och kanter?

Men men jag kanske är helt ute och cyklar här, men det känns som att den där dämparen kommer få rätt mycket roost.
Håller med om att det är lite konstigt, men det finns bra möjligheter att fästa stänkskärm i svingen eftersom det är en enhet.
15074947121231893637046.jpg
Finns bra med plats för sånt!

durietz sa:
Har inte sett någon svart Pole uppbyggd så kan nog bli riktigt nice detta. Själv hade ju lätt gått på RXF36 Coil eller annan coil dämpare och även så bak. Bygger man en fet hoj kan man inte hålla på och mjäka med luftdämpare. Skärp dig!
Haha vi får se vad som händer, har mycket idéer men inte lika mycket pengar att plöja ner på denna. Men tänker att om man skaffar en gaffel med bra chassi så kan man alltid uppgradera senare. Tror coil bak blir lite väl segt. Kommer mest köra stig/enduro med den här hojen. Brukar bli 5 DH resor per år men den byggs primärt för stökig stigcykling med fokus på att åka så fort jag vågar nedför.

roskai sa:
.... Tror coil bak blir lite väl segt. Kommer mest köra stig/enduro med den här hojen. Brukar bli 5 DH resor per år men den byggs primärt för stökig stigcykling med fokus på att åka så fort jag vågar nedför.

Meh! För att åka fort nerför så behöver du ju grepp och följsamhet, vilket coil ger i större utsträckning än luft... Föreslår en fjädermojäng med möjlighet till trampläge, förslagsvis med dubbla dämparkretsar (läs 11.6 för att verkligen tvinga dig att sälja en njure... ;) alt. RS nya coil's med remote.

Ang. stänkskärm till dämparen så kan jag tipsa om att lägga skärmen rätt över dämparens rörliga pistong, så som jag gjort på gamla MC Fury'n med liknande exponering.

IMG_3352.PNG

A6D890A5-2920-4739-95ED-CB6CB55DB959-5996-00000498486381CB.png

(Sen behöver du ju inte vara lika finkänslig i valet skärmmaterial som jag var... ;)

Pole ser riktigt balla ut och jag gillar verkligen att det finns små aktörer.
Men..... Aluram, 150mm slag och 4,3kg??
Hur bär dom sig åt för att få ramarna så tunga?

Klavikel sa:
1. Den är inte gjord av aluminiumfolie som ex. Canyon. 2. Ramen har väldigt mycket material. 3. Vikten inkluderar styrlager (vilket de flesta inte brukar inkludera i vikten tror jag). 4. Den är lång som fan.... Dvs mycket mer material krävs i förhållande till ramstorlek.

Yari1.png

Det här bli rock n roll!

Fick ett mail från Finland å.

Hi Max!

Thank you for contacting us.
You can ride Evolink 150 as 29er without any modifications. Own ambassador Juhani Kettunen rode Evolink 150 29er without any modifications season 2016 and won a Finnish Enduro event and was second in overall with that bike. That combination works great also in low speed rough terrain with big rocks because the BB is higher than with 27.5 wheels. On the other hand if you feel like the BB is too high for gravity enduro you can install shock offset bushings + reversed angle set to keep the head angle close to 63 degree.

This is how it looks like with different options (all measurements with 160 mm RS Yari fork)

27.5" 2.3" tires
BB height 345 mm, head angle 63,5 astetta

29" 2.3" tires
BB height 375 mm, head angle 63 astetta

29" 2.3 tires, 2x Offset bushings (= 4mm "shorter shock", travel is still the same)
BB height 366mm, head angle 62,5 astetta

29" 2.3 tires, 2x Offset bushings, +1 degree angleset
BB height 370mm, head angle 63,5 degree
-This option is what we primarily recommend for high speed gravity enduro style riding. Setting the offset bushings into the both ends requires little modification for the rear fork. It can be done here at Pole but if you want to do that yourself our mechanic Ville is happy to give you instructions for that next week as he is having a day off today.

roskai sa:
Klavikel sa:
1. Den är inte gjord av aluminiumfolie som ex. Canyon. 2. Ramen har väldigt mycket material. 3. Vikten inkluderar styrlager (vilket de flesta inte brukar inkludera i vikten tror jag). 4. Den är lång som fan.... Dvs mycket mer material krävs i förhållande till ramstorlek.

Hellas tyngsta hoj borde rubriken lyda:D

johnny165 sa:
roskai sa:
Klavikel sa:

Hellas tyngsta hoj borde rubriken lyda:D
Kedjestag en går inte av för att man lutar cykeln mot ett sandkorn iaf ?

Vill minnas att Cal (Henrik) hade rätt kul på sin DH hoj i Hellas way back in the waybacks så det hänger nog mer på han som trampar cykeln och vad han har för preferenser.

Lycka till! :-)

Jilster sa:
Vill minnas att Cal (Henrik) hade rätt kul på sin DH hoj i Hellas way back in the waybacks så det hänger nog mer på han som trampar cykeln och vad han har för preferenser.

Lycka till! :-)
Det är skillnad på att cykla på en hoj med 200+ I slaglängd och en stigcykel som ska klättra bra men har flack gaffelvinkel. Att åka runt med dubbelkrona och plattisar är liksom inte planen.

Pole svarar ang modifiering av ram för dubbla offset bushings. Lagom överbyggd hoj när man kan slipa ner den till godstjocklek av en canyon och den ska fortfarande hålla.

Hi Max!

Yes you can fit the offset bushing to your rear shock. The forward bushing does not need any modifications and also the rear offset bushing fits into year model 2016 rear triangle without any modification.

With the newer boost brothers version of the rear triangle you need to grind away a little bit of material, just behind the rearward eye of the rear shock. It will not affect the durability of the rear triangle if you take away just the amount needed and only where the rear eyelet would otherwise touch the frame. The depth of the grind is a bit over 1 millimeter to ensure there is not any contact between the two. Using a small grinder it should take just a couple of minutes to do the work.

Best regards
Ville Laaksonen

Tillbaka
Topp