Hellas fetaste hoj - byggtråden (Nu med ny lack)

roskai

Aktiv medlem
Nu stänger vi verkstaden för idag och drar ut i skogen istället ?
received_10213207621012288.jpeg

roskai

Aktiv medlem
Lite tankar om den här konstiga skapelsen.

Den är pedaleffektiv, tyckte enduron var helt okej men den här är helt överlägsen. Dämpningen vill jag ställa in för min vikt osv innan jag kommentarer det. Eftersom man sitter så högt så ser stora saker inte så farligt ut. Det är en jättekonstig känsla att cykla på något som är pedaleffektivt samtidigt som man kan kötta genom stenkistor som ingenting.

Styrningen är inte så responsiv, den blir ganska floppy, cykeln svänger av sig självt om man lutar den.
IMG_20171014_000649.jpg
IMG_20171014_000720.jpg

roskai

Aktiv medlem
Testade lite idag på en premiumbana i Visbys utkant. Den här cykeln vill bara köras fortare och fortare. Behöver skaffa större klinga!

BMX-banan jag och mina kompisar byggde för 10år sen lever än, tack vare de lokala tonåringarna som har samma hobby. De var för övrigt helt tagna av min cykel då deras XC-hojar från teamsportia knappt har stötdämpare. Om nåt år hänger de här!
IMG_20171014_122801_021.jpg

roskai

Aktiv medlem
durietz sa:
NickPick sa:
roskai sa:
Erik O sa:
Haha pole är inte snygga ?

Måste hålla med. Det viktiga är funktionen ändå :)

Är tvärtom faktiskt beredd att säga att detta är den första snygga Polen jag sett. "Blacked out" med lite vitt gör sig alltid. Grattis!
Jag börjar faktiskt gilla designen. Däremot är det en ren slump att det är svart och vit ;)

roskai

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
När kommer jämförelsen mot Enduron???

Grattis till vad som verkar vara en grym hoj!
Det kommer! Har bara cyklat en riktig tur på den och det gick inte alls bra. Hade lätta ferberkänningar igår så det kan bero på det.

Men det jag kan säga såhär långt är:
*Mitt takställ för cykeln är för kort
*Yarin måste va tom på olja eller nåt för den är inte plush trots 3 tokens och 48 psi.
*Klättrar helt sjukt bra
*Man känner inte att det bottnat i bakdämparen (än) då har jag ändå utnyttjat all slaglängd
*Behöver montera någon form av stänkskärm baktill
*Det krävs viss ansträngning för att få upp den på bakhjulet, Gushem kunde dock köra trials med den...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kul bygge!

Men var på Gotland har du nytta av ett dylikt, egentligen? Jag har letat och letat men knappt hittat några backar.

roskai

Aktiv medlem
jomper sa:
Kul bygge!

Men var på Gotland har du nytta av ett dylikt, egentligen? Jag har letat och letat men knappt hittat några backar.
Kanske var otydligt men mina päron bor där. Jag har ingen bra plats att meka på hemma i Stockholm så jag åkte dit! Om du vill ha guidad tur i Gotlands fetaste trails så är det mig du ska prata med. Hela kustlinjen på västra sidan kring Visby har bra mycket döds. Om du vågar hucka 20m till platt så går det att lösa ?.

roskai

Aktiv medlem
Här kommer den tidiga jämförelsen mot enduron.

Jag har nu cyklat två turer. Den första kändes inte alls bra, feber på kvällen efter turen kan varit orsaken. Tur nummer två var helt klart nåt annat. Låt mig börja med uppenbara skillnader på cyklarna..

Komponenter:
Enduron och Polen har exakt samma komponenter förutom gaffel, ram och styrlager. Polen med sin Yari och alu ram, Enduron med Lyrik och ram i mestadels kolfiber. Styrlager av samma kvalitet.

Geometri:
Enduron har geometri som en ganska modern trailhoj med extrem slaglängd. Pole som en DH med längre hjulbas och brantare sadelrör.

Jag vill påstå att det här är en så direkt jämförelse vi kommer att få mellan dessa ramar, använde till och med samma vajer till droppern. Gafflarnas prestanda i hellas är likvärdiga, vid alpcykling är såklart lyrik ett bättre val.

Enduron är en extremt kapabel cykel. Den är rolig, poppig, bra och styv ram. Klättrar helt okej med öppen dämpare, klättrar riktigt bra med "låst" dämpare. Det ganska låga BB:t gör det enkelt att kliva av och på cykeln. Samtidigt slår det gnistor om vevarmarna är de försöker klyva stenar. Att skicka stora drop med den här cykeln är en fröjd, den gillar sånt. Den gillar också stökiga stenkistor. Kör man fort blir man belönad för det med en bra tid, börjar man tveka så är det inte lika kul längre. Det är en lekfull ram med sina korta kedjestag vilket gör den enkel att manövrera.

Polen är också av mina få turer att döma en extremt kapabel cykel. Jag vill påstå att den är bättre än enduron på alla ovan nämnda punkter med två undantag. Den höga BB höjden gör det svårare att komma upp i sadeln med 125mm dropper. Att cykla på bakhjulet är inte lätt. Folk på internet pratar om att man måste vänja sig vid att cykla pole. Att det är svårt att svänga osv. För mig var det jackpot direkt. Den här cykeln svänger bra, på bilden i tidigare inlägg där cykeln ligger i en berm så var det bara att luta mer, och lite till och lite till. Greppet och känslan är helt otrolig, man får fundera vad man håller på med. Polen får mig att vilja göra dåliga saker.... Den som tror att det här är en downhillcykel har fel, fan vad effektiv den är. Man känner verkligen att det händer saker när jag trampar. Samtidigt är det en konstig känsla att dels ha trampeffektivitet som en väldigt bra trailcykel när man kan bomba stenkistor som om det vore den mest självklara saken i världen. Detta är en äkta enduro.

Båda cyklarna är väl värda att äga men ska jag dra kortet igen så blir det pole. För den som vill ha en mer normal cykel så kolla på pole 140.

roskai

Aktiv medlem
WAKIdesigns sa:
Roskqi, tänk bara hur bra den skulle bli om du hade en riktig bakdämpare typ CCDB Coil eller Öhlins TTX
Ja det finns planer på DBC. Kan tilläggas att det är ingen ide att pilla på lockouten på polen för den har så mycket anti-squat i början av slaget.

odbro

Aktiv medlem
roskai sa:
Enduron är en extremt kapabel cykel. Den är rolig, poppig, bra och styv ram. Klättrar helt okej med öppen dämpare, klättrar riktigt bra med "låst" dämpare. Det ganska låga BB:t gör det enkelt att kliva av och på cykeln. Samtidigt slår det gnistor om vevarmarna är de försöker klyva stenar.
App app, att claima att enduron har ganska lågt BB är fel. 2017 års modell hade onödigt högt sådant då den var specad för att kunna ta även 27,5plus. Detta korrigerades tillsammans med lite annat till 2018 och är nu något medelhöga 346mm i låga läget istället för 352 som var det enda läget 2017. Om man vill ha högt bb med 29 eller köra 27,5 plus kan man på 2018 använda höga läget som är 354 (med 29hjul). Har man problem med att trampa med 352mm bb och 29 hjul får man nog tänka till lite mer var man sätter sina tramptag. Har ägt 2017 och äger nu en 2018 och upplevde att med fjolårets kunde jag sitta och trampa i princip över allt utan att vara i.

Däremot har Polen ett extremt högt bb som vore väldigt spännande att testa att åka fort i bikepark med, måste kännas rätt udda i berms för exempelvis. De 6mm som enudron blev lägre gjorde den ännu roligare att åka maskinbyggt med och lagom hög på hemmastigarna med de fördelar ett lägre bb ger på t.ex offcambers där det är lättare att få cykeln att bita fast. Jag själv hade gärna sett att låga läget blev ett rent bikepark läge dock med typ 340bb.

rikhal

Medlem
@roskai, tack för spännande läsning. Jag hoppas du återkommer med lite mer intryck främst om hur den är som stigcykel a la Hellas. Är väldigt nyfiken själv på att testa en cykel med ny geometrin, främst med tanke på reachen. Jag är 193cm + väldigt långa armar och sitter idag på en Jeffsy CF 29 och upplever den som för kort för mina preferenser. Jag cyklar mest Hellas och ute i Tyresö samt Flottsbro då och då men jag har aldrig testat en cykel med + 500 i reach. De jag har kollat på är Pole 140 alt 150, Nya Nukeproof Mega 290 samt Bird Aeris AM9.

roskai

Aktiv medlem
odbro sa:
roskai sa:
Enduron är en extremt kapabel cykel. Den är rolig, poppig, bra och styv ram. Klättrar helt okej med öppen dämpare, klättrar riktigt bra med "låst" dämpare. Det ganska låga BB:t gör det enkelt att kliva av och på cykeln. Samtidigt slår det gnistor om vevarmarna är de försöker klyva stenar.
App app, att claima att enduron har ganska lågt BB är fel. 2017 års modell hade onödigt högt sådant då den var specad för att kunna ta även 27,5plus. Detta korrigerades tillsammans med lite annat till 2018 och är nu något medelhöga 346mm i låga läget istället för 352 som var det enda läget 2017. Om man vill ha högt bb med 29 eller köra 27,5 plus kan man på 2018 använda höga läget som är 354 (med 29hjul). Har man problem med att trampa med 352mm bb och 29 hjul får man nog tänka till lite mer var man sätter sina tramptag. Har ägt 2017 och äger nu en 2018 och upplevde att med fjolårets kunde jag sitta och trampa i princip över allt utan att vara i.

Däremot har Polen ett extremt högt bb som vore väldigt spännande att testa att åka fort i bikepark med, måste kännas rätt udda i berms för exempelvis. De 6mm som enudron blev lägre gjorde den ännu roligare att åka maskinbyggt med och lagom hög på hemmastigarna med de fördelar ett lägre bb ger på t.ex offcambers där det är lättare att få cykeln att bita fast. Jag själv hade gärna sett att låga läget blev ett rent bikepark läge dock med typ 340bb.
Jag håller faktiskt inte med dig alls. Tycker 2017 hade på tok för lågt för att ens va brukbart på stig. Gillar att trampa jämt och inte hålla på att dutta, fan allt eller inget. Sen måste du ha med i beräkningen att polen är extremt lång, detta avhandlat tidigare i tråden. Visst man sitter/står högt upp om det nu ska va dåligt. Tycker fördelarna med högt bb klart överväger lågt bb, framförallt för en som cyklar 90% Hellas.

roskai

Aktiv medlem
rikhal sa:
@roskai, tack för spännande läsning. Jag hoppas du återkommer med lite mer intryck främst om hur den är som stigcykel a la Hellas. Är väldigt nyfiken själv på att testa en cykel med ny geometrin, främst med tanke på reachen. Jag är 193cm + väldigt långa armar och sitter idag på en Jeffsy CF 29 och upplever den som för kort för mina preferenser. Jag cyklar mest Hellas och ute i Tyresö samt Flottsbro då och då men jag har aldrig testat en cykel med + 500 i reach. De jag har kollat på är Pole 140 alt 150, Nya Nukeproof Mega 290 samt Bird Aeris AM9.
Du får gärna provcykla den här vid tillfälle. Det är fel storlek men du kan ändå känna på trampeffektivitet och sånt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
roskai sa:
Kanske var otydligt men mina päron bor där. Jag har ingen bra plats att meka på hemma i Stockholm så jag åkte dit! Om du vill ha guidad tur i Gotlands fetaste trails så är det mig du ska prata med. Hela kustlinjen på västra sidan kring Visby har bra mycket döds. Om du vågar hucka 20m till platt så går det att lösa ?.

Låter som där jag cyklade lastat touringcykel för snart tio år sen :)

20090644559_3eb0e89cf8_h.jpg

Förstår att det finns mycket fint i de trakterna! Jag härstammar också från Gotland och är där flera gånger om året. Lite guidning vore inte alls tokigt.

Slut OT.

rikhal

Medlem
roskai sa:
rikhal sa:
Du får gärna provcykla den här vid tillfälle. Det är fel storlek men du kan ändå känna på trampeffektivitet och sånt.

Tackar. Det gör jag gärna. Vad jag kan se så har minsta ramen längre reach än vad Jeffsys XL ram har :-)

durietz

Medlem
Angående BB-höjd fattar jag inte hur ni cyklar. Jag cyklar med min Wreckoning i X-low med 160mm slag och 339mm BB-höjd i världens stenigaste/bergigaste terräng (på Mallis) och jag ser inga fördelar med att höja BBn. Visst det "känns" lite mera XC i höga läget men det hjälper inte i verkligheten. Vevarna och pedalerna får ta några smällar men har man vettiga pedaler och "vevarmsskor" så är det inget problem. En låg BB däremot ger sååå mycket mera stabilitet till cykeln. Som extremfall är det bara tänka sig själv skillnaden mellan att stå och balansera på jättehöga styltor vs sådana där man nästan står på marken.

roskai sa:
WAKIdesigns sa:
Roskqi, tänk bara hur bra den skulle bli om du hade en riktig bakdämpare typ CCDB Coil eller Öhlins TTX
Ja det finns planer på DBC. Kan tilläggas att det är ingen ide att pilla på lockouten på polen för den har så mycket anti-squat i början av slaget.

Anti-squat anti-shmat, cyklar man på Svenska stigar, då vill man inte låsa bakdämparen för att det ändras sig från upp till ner och ner till upp, alldeles för ofta, men kör man upp en högre berg då skulle man gärna använda lock outen. Det finns ingen rationell anledning att inte göra det. CCDB, EXT och TTX ökar cykelns förmåga att cykla i open mode för att deras LSC dämpning är mer känslig än på vanliga bakdämparna.

Klavikel

Aktiv medlem
roskai sa:
Visst man sitter/står högt upp om det nu ska va dåligt. Tycker fördelarna med högt bb klart överväger lågt bb, framförallt för en som cyklar 90% Hellas.

Instämmer till 100%
Lågt BB är jävulens påfund.
Bara fjompar som kör byggda berms som behöver det.
Riktiga karlar trampar och då vill man ha rejäl markfrigång så man ta sig runt utan att släpa hela underredet i terrängen bara för att man råkat få syn på lite rötter och kottar...

Henrik83

Aktiv medlem
Vad med detta länkage är det som är så effektivt sett till anti squat? Min uppfattning de gånger jag testat Pole är raka motsatsen till effektivitet. Gunghäst deluxe om man inte kompenserar med LSC. Har man benen som väger upp det gör det ju inget, men trampeffektivt är det inte.
Provcykla något med DW-link eller SwitchInfinity så är ju skillnaden markant.

7057D0D1-E768-4406-BB38-F5BC0B06F3BD.gif

Stream

Aktiv medlem
rikhal sa:
roskai sa:
rikhal sa:

Tackar. Det gör jag gärna. Vad jag kan se så har minsta ramen längre reach än vad Jeffsys XL ram har :-)

rikhal, jag har en Evolink 140 i st L i Tyresö som du kan testa.

roskai

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
Vad med detta länkage är det som är så effektivt sett till anti squat? Min uppfattning de gånger jag testat Pole är raka motsatsen till effektivitet. Gunghäst deluxe om man inte kompenserar med LSC. Har man benen som väger upp det gör det ju inget, men trampeffektivt är det inte.
Provcykla något med DW-link eller SwitchInfinity så är ju skillnaden markant.
Kör man den med 25% sag som pole rekommenderar så tycker jag den är set, speciellt jämfört med en enduro med öppen dämpare. Visst det är inte som en ibis XC cykel, men den skickar man inte 1,5m till platt med heller. Trampeffektivt för att vara DH.

roskai

Aktiv medlem
jomper sa:
roskai sa:

Låter som där jag cyklade lastat touringcykel för snart tio år sen :)

Förstår att det finns mycket fint i de trakterna! Jag härstammar också från Gotland och är där flera gånger om året. Lite guidning vore inte alls tokigt.

Slut OT.
Kool, vi tar resten på PM då!

roskai

Aktiv medlem
durietz sa:
Angående BB-höjd fattar jag inte hur ni cyklar. Jag cyklar med min Wreckoning i X-low med 160mm slag och 339mm BB-höjd i världens stenigaste/bergigaste terräng (på Mallis) och jag ser inga fördelar med att höja BBn. Visst det "känns" lite mera XC i höga läget men det hjälper inte i verkligheten. Vevarna och pedalerna får ta några smällar men har man vettiga pedaler och "vevarmsskor" så är det inget problem. En låg BB däremot ger sååå mycket mera stabilitet till cykeln. Som extremfall är det bara tänka sig själv skillnaden mellan att stå och balansera på jättehöga styltor vs sådana där man nästan står på marken.
Alltså det är typ 3 cm vi pratar om, inte 30cm. Vem bryr sig om man är 3 cm närmare marken när man slipper bli kastad över styret för att man dunkade foten eller vevarmen I en sten. Och än mindre vem bryr som om repor på vevarmarna? Nu har jag målat i repor på mina men det var för att jag hade tråkigt på bakfyllan...

roskai

Aktiv medlem
WAKIdesigns sa:
roskai sa:
WAKIdesigns sa:

Anti-squat anti-shmat, cyklar man på Svenska stigar, då vill man inte låsa bakdämparen för att det ändras sig från upp till ner och ner till upp, alldeles för ofta, men kör man upp en högre berg då skulle man gärna använda lock outen. Det finns ingen rationell anledning att inte göra det. CCDB, EXT och TTX ökar cykelns förmåga att cykla i open mode för att deras LSC dämpning är mer känslig än på vanliga bakdämparna.
Kör man stig så är det inte värt nej. Men kör man nån form av enduro eller cyklar till skogen t.ex. Så är låsningen bra på vilken ram som helst!

happymtb.fr

Aktiv medlem
durietz sa:
Näää Durietz, 2018 närmar sig och blir året där BB-höjden lyftas till skyarna! Erkänn att du har fel och börja inte vifta med dina KOM i utförskanten av Europa för att motsäga mig.

Här är några fördelar med hög BB:
- man har bättre uppsikt på stigen eftersom man sitter högre upp
- man behöver inte längre lära sig tima (tajma?) sina tramptag
- man behöver inte lära sig att välja goda linjer eller pumpa eftersom man kan trampa sig hur stök och bök
- man kan luta cykeln i en kurva med foten på insidan nere
- man minskar risken för skogsbrand eftersom det blir mindre chans för gnistor nu när man knappast kan slå i vevarmen
- man få en lättare cykel på grund att man kan ta bort den tunga bashen
- osv...

Det ryktas till och med att Evil kommer att byta benämning på sina flip chips från "Low" och "X-Low" till en mer happykorrekt "Higher" och "More Higher"

Senast ändrad:
Alltså det är ju inte getekonstigt att lågt bb funkar bra när man kör utför, då trampar man ju inte överdrivet mkt. Men om större delen av ens cykling består av att trampa platt, stökig stig (vilken man gör i sthlm) så är ju inte ett superlågt BB någon direkt erektionsbringare.

hm

Aktiv medlem
Måste va bra Rull i min spark som har några KOM i hellas, för det går tydligen inte att trampa med den med sina 32cm i bb höjd...
Slår iofs i emellanåt...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer