Hellas fetaste hoj - byggtråden (Nu med ny lack)

370mm, eller vad det nu var, känns ganska högt för att vara bb-höjd...
Går det inte att få dit en kortare dämpare, leva med något mindre slaglängd bak och ha ett trevligt låg och förtroendegivande bb-höjd?

happymtb.fr sa:
Går det inte att få dit en kortare dämpare, leva med något mindre slaglängd bak och ha ett trevligt låg och förtroendegivande bb-höjd?

Ja, dessutom skulle den ju behöva flackas ut lite :-)

happymtb.fr sa:
Helt ärligt så är det inget problem. På min enduro är det ett vevarmsslagsmål hela tiden. Sen är cykeln lång dessutom så det är rimligt att ha högre BB. Det blir inte en kortare dämpare, isf offset bushings så man får en 4mm "kortare" dämpare. Sen 1-2 graders angle set för brantare gaffelvinkel.

roskai sa:
Mordposten har skickat min gaffel till Visby (där jag är skriven) jävla skit...

Det är dock inte säkert att det är Postmords fel. Vissa försäljare skickar inte grejer till andra adresser än där man är skriven. Jag hade lite problem med det under semestern när min telefon pajade och jag försökte få en ny skickad till stugan.

Luthman Photography sa:
roskai sa:
Mordposten har skickat min gaffel till Visby (där jag är skriven) jävla skit...

Det är dock inte säkert att det är Postmords fel. Vissa försäljare skickar inte grejer till andra adresser än där man är skriven. Jag hade lite problem med det under semestern när min telefon pajade och jag försökte få en ny skickad till stugan.
Allt är deras fel... ;) Skulle ändå dit nästa helg men får bli denna helg istället :)

happymtb.fr sa:

Den långa baktriangeln mår bra av att matchas med högt BB.

feeblesmith sa:
happymtb.fr sa:

Varför?
Förklara gärna lite mer

Kul att du också bygger 29er med Evolink 150-ramen!

Här är min, jag har använt Pike 140 från förra cykeln, men har också funderat på ovan nämnda ombyggnad för 160-gaffel.
Jag har också provat med 160 27,5-gaffel men cykeln känns snabbare som 29a.

Min väger in på 14,2 utan pedaler.

RS Pike 140
XTR Trail vevparti 175 mm, 34t (har en oval 32 som väntar, 34 är för stort med tanke på hur brant man egentligen kan klättra med denna
cykeln)
OneUp övre kedjestyrare
Ryde Trace Enduro med Sapim X-ray på DT240 (ca 1700 g)
Maxxis HRII 2,3 Exo, Huck Norris, slanglöst
Schwalbe MM 2,4 Trailstar, slanglöst
Sram Guide RS, 200/180
Sram X01
BikeYoke Revive 160
Specialized Henge Comp
Race Face SixC 35x800/Easton haven 32 mm/Ergon slim

Bilagor

• IMG_20170923_195707_176.jpg
    IMG_20170923_195707_176.jpg
    928.1 KB · Besök: 117
burgars sa:

Här är min, jag har använt Pike 140 från förra cykeln, men har också funderat på ovan nämnda ombyggnad för 160-gaffel.

RS Pike 140
XTR Trail vevparti 175 mm, 34t (har en oval 32 som väntar, 34 är för stort med tanke på hur brant man egentligen kan klättra med denna
cykeln)
OneUp övre kedjestyrare
Sram Guide RS, 200/180
Sram X01
BikeYoke Revive 160
Specialized Henge Comp
Riktigt najs! Gillar färgen. Jag har lite planer på att sysselsätta mig ikväll med att skära ut loggor i kameleontvinyl (typ oljefärgad, alltså grön-lila). Räknar med att min kommer väga ca 15 kg.... ;)

happymtb.fr sa:
feeblesmith sa:
happymtb.fr sa:

Varför?
Förklara gärna lite mer
Ja det hela är ganska enkelt och logiskt, låt säga att cykeln ska ta sig över ett objekt. Vi har två cyklar med samma BB-höjd och lika lång hjulbas.

Den ena cykeln har långa kedjestag och den andra korta kedjestag. Cykeln med BB mer mot mitten av hjulbasens mittpunkt kommer inte kunna rulla över lika höga objekt eftersom bakhjulets diameter inte kan nyttjas som ramp på samma sätt. Cykeln med BB mot hjulbasens bakre del kommer således kunna rulla över högre objekt utan att BB/klinga slår i objektet. Därav krävs ett högre BB om man har långa kedjestag för att uppnå samma effekt.

Edit: tog bort en bild som inte skulle vara där...

Senast ändrad:
Ok, nu förstår jag, tack!
Det känns fortfarande som att man offrar tryggheten och stabiliteten som ett lågt BB erbjuder för att kunna ta sig över hinder i lågt till medelfart... höja BBn 5-10 mm är en sak men 25 mm är väldigt mycket!
Evolink 140 har 355 i BB höjd inte 370...

Haha!

Jag vill försöka hitta på en förklaring.

BB-höjden är naturligtvis viktig eftersom viktig eftersom man sätter cykelns tyngdpunkt. Men en stor del av stabilitet tror jag man kan tänka dig kommer av att man lastar cykeln under navcentrumhöjden. För att man ska kunna välta cykeln över styret måste man kunna häva ett lastat BB över framaxeln. Har man jättelångt till framnavet får detta lite av effekten av ett lågt BB utan att man behöver slå i grejer. Sedan kan det säkert vara så att man vill ha lättare att få upp en annars otymplig cykel. Hoppcyklar, trialcyklar och liknande har ofta jättehögt BB.

Det är min teori om hur finnarna har resonerat.

burgars sa:

RS Pike 140
cykeln)
OneUp övre kedjestyrare
Sram Guide RS, 200/180
Sram X01
BikeYoke Revive 160
Specialized Henge Comp

Fet färg! Gula faran!

roskai sa:
jofahjalm sa:
Njej, det köper jag inte som förklaringen.
Varför inte? Cykeln blir dessutom lättare att få upp på bakhjulet med högre BB.

Jag tyckte bara det lät som en jättekonstig teori kring varför man skulle ha högt bb. Jag har sett den där ramen cyklas jättefort, så jag tror säkert det går bra med högt bb. Men förklaringen till varför cykeln ser ut som den gör borde inte vara den du gav.

Är det inte helt enkelt så att behovet av lågt BB – för att göra cykeln stabilare – elimineras av att den är sinnessjukt lång? Finns ju en del fördelar med högt BB som man kanske vill ha när det är en ångvält man ska traktera:-)

jofahjalm sa:
roskai sa:
jofahjalm sa:
Njej, det köper jag inte som förklaringen.
Varför inte? Cykeln blir dessutom lättare att få upp på bakhjulet med högre BB.

Jag tyckte bara det lät som en jättekonstig teori kring varför man skulle ha högt bb. Jag har sett den där ramen cyklas jättefort, så jag tror säkert det går bra med högt bb. Men förklaringen till varför cykeln ser ut som den gör borde inte vara den du gav.
Okej, ja nej jag vet inte, brainstormade mest men förklaringen är säker en av flera anledningar.

roskai sa:
Jimel sa:
roskai sa:
Henrik83 sa:
Asbesviken på att det blev en Yari istället för Öhlins :-)
Kanske när de har fått igång service av dem..

??
Enligt lösa rykten går det inte att serva dem i Sverige..

Stämmer verkligen detta?
Har själv Öhlins fram och bak på min cykel, men inte undersökt saken än.
Specalized borde väl kunna hjälpa? De säljer ju dem på cyklar.
Kanske om man går till Concept store?

Jimel sa:
roskai sa:
Jimel sa:
roskai sa:
Henrik83 sa:
Asbesviken på att det blev en Yari istället för Öhlins :-)
Kanske när de har fått igång service av dem..

??
Enligt lösa rykten går det inte att serva dem i Sverige..

Åfan, servar JBP bara deras dämpare?
Fast kön när alla som äger en Specialized ska serva sina Öhlinsgafflar. Jag väntar helst inte en månad på att få en gaffel servad. Men motbevisa mig gärna med att det går fort så kan jag överväga det svenska guldet ;)

roskai sa:
Jimel sa:
Jag har ingen aning, därför jag frågar ?
Misstolkade ditt svar som nåt drygt ? men JBP än så länge. Nu när Ö blivit en dussinprodukt med bara ett servicesställe så känns det sådär.

Ja det kan man ju faktiskt få det till om man vill men är inte dryg utan sugen på en Öhlins gaffel så nyfiken :)

Jimel sa:
roskai sa:
Jimel sa:
Jag har ingen aning, därför jag frågar ?
Misstolkade ditt svar som nåt drygt ? men JBP än så länge. Nu när Ö blivit en dussinprodukt med bara ett servicesställe så känns det sådär.

Ja det kan man ju faktiskt få det till om man vill men är inte dryg utan sugen på en Öhlins gaffel så nyfiken :)
Tror man kan göra enklare service själv men dämparen är nog inget man pillar med :) Nu frukost, sen börjar jag riva enduron och bygga Polen!

Mordposten kom med paket såååå nu är den snart klar ?

Före..
IMG_20171013_150933_303.jpg

Under..
IMG_20171013_105751.jpg

Lite mera under ?
1507910566274292659497.jpg

Återkommer efter middag osv..

Tillbaka
Topp