[Hellas] Hej då I&V...

Tobias/Frost

Aktiv medlem
[Hellas] Hej då I&V...
...verkar det vara dags att säga snart. Häromdan när jag rullade ut vid ängen nere vid Lilla Sickla så låg det ett stort berg av träflis där. Nu idag när jag rullade Indianer & Vita så har det rensats bort massor av sly längs stigen och den är uppmärkt med röd-gula flärpar. Dessutom har det huggits ut och märkts upp utanför stigen på några ställen. Så som det ser ut nu om man ska tro det värsta så ska det visst byggas löpslinga med träflisunderlag. Trist att förlora en sån rar stig tycker jag...

[Hellas] Hej då I&V...
vi får väl ha nån grav-ride eller vad det kan heta. Som sagt, synd på en sån fin stig.

med tanke på antalet människor som rör sig i det området och hur mycket stig det finns där så kommer vi säkert ha en alternativ dragning rätt fort. tråkigt men det kunde ha varit värre...

...och om 10 år kan vi sitta och dra skrönor om I&V för alla rookies och beklaga oss over att allt var bättre förr

[Hellas] Hej då I&V...
Ja det var ju lite trist som sagt. Tur att Sicklaskiftet är ett enda stort virrvarr av stigar. Men hur ska löparspåret gå? Det kan ju inte bara vara I&V ty det är ju bara ca 1,5km långt.

[Hellas] Hej då I&V...
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, då blir det iaf. en anlagd stig. Bara att
> skotta bort träflistet sedan...

Haha! Vore jävligt kul å samla ihop 300 pers å sprida ut fliset i skogen. På fritidskontoret "- Jag är helt säker på att jag hällde ut flis här. Hundra!" :-D

Stalle

[Hellas] Hej då I&V...
Detta förslaget hittade jag för något år sedan.

Bilagor

• sickla.jpg
    sickla.jpg
    127.4 KB · Besök: 36
[Hellas] Hej då I&V...
Jag tror att Tracktormakt ryker också, som det ser ut där. Allt det där ska nog dock inte inte genomföras men vem vet...

När jag kollar på kartan och vad jag såg idag så kan jag säga att de kommer leda ner den till grusvägen vid ängarna mot Björkhagen...

Gång och cykelvägen som är markerad med lila och ett N i cirkel har jag inte hört nått om på länge, nån som vet?

Vilken förvaltning är det som genomför allt detta, nån som vet vem man ska vända sig till för att fråga?

[Hellas] Hej då I&V...
Sorgligt ja, nu knaprar sig civilisationen allt längre ut. Med ett nystan av löpspår runtom i skogen kommer det ju att kännas som Årstaskogen eller Grimsta i Sicklaskiftet snart, inte mycket skog att tala om, snarare "grön kil".

Men när det gick på det här viset så känns ju allt NS-snickrande, däckspår och vad vi nu har ställt till med som fullständigt irrelevant. Var är Nätverket Bevara Hellas?

[Hellas] Hej då I&V...
BTW så kommer den nog inte köra ut fliset med skottkärra utan vi kommer nog att få se feta traktor-/fyrhjulingspår därute snart. Antar att de passar på och "städar" sigarna och omgivningarna också när de ändå håller på...

[Hellas] Hej då I&V...
Tobias/Frost skrev:
> Gång och cykelvägen som är markerad med lila
> och ett N i cirkel har jag inte hört nått om på
> länge, nån som vet?

Det sista jag hörde, för något år sen, var att den skulle bli av men att det var osäkert när.

> Vilken förvaltning är det som genomför allt
> detta, nån som vet vem man ska vända sig till
> för att fråga?

Idrottsförvaltningen. Den har planerats länge, för man måste ha den för alla lata människor som bor i Hammarby sjöstad.

[Hellas] Hej då I&V...
oxr skrev:
> Idrottsförvaltningen. Den har planerats länge,
> för man måste ha den för alla lata människor
> som bor i Hammarby sjöstad.

Men vad ska vi hurtigbullar som bor här göra då?
;o)

[Hellas] Hej då I&V...
Johan A skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idrottsförvaltningen. Den har planerats
> länge,
> > för man måste ha den för alla lata
> människor
> > som bor i Hammarby sjöstad.
>
> Men vad ska vi hurtigbullar som bor här göra
> då?
> ;o)

Trampa måjntainbajk kanske... ;D

[Hellas] Hej då I&V...
Tobias/Frost skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Idrottsförvaltningen. Den har planerats
> > länge,
> > > för man måste ha den för alla lata
> > människor
> > > som bor i Hammarby sjöstad.
> >
> > Men vad ska vi hurtigbullar som bor här göra
> > då?
> > ;o)
>
> Trampa måjntainbajk kanske... ;D

Tjena!

Nej nej, dom är ju sånadär inne människor.. Dom trampar ju runt på cyklar utan bromsar, då måste man ha breda vägar igenom skogen..

[Hellas] Hej då I&V...
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Nej nej, dom är ju sånadär inne människor..
> Dom trampar ju runt på cyklar utan bromsar, då
> måste man ha breda vägar igenom skogen..

Men försök hänga med lite va´!
Breakless fixie är ju såååååååå 2007, vi har gått vidare till nästa pryl :-)

[Hellas] Hej då I&V...
Hmm, himla synd. Var väl bara en tidsfråga angående I&V.

Undrar när de ska anlägga Russian BBQ. De som bor i Hästhagen vill väl ha möjligheter att nå den magnifika utsiktplatsen över sjön och kanske slänga upp ett fik också när de ändå håller på och sedan gör de en grusad äventyrsstig av KGB, en spa-stig av John Bauer och terränggolf på Dow Jones tjohoo... osv. Framtidsscenariot: 2020 har de anlagt så mycket nya stigar att MTB-åkare hänvisas dit vi inte får vara idag som typ milspåret.

[Hellas] Hej då I&V...
ähh, kom igen. En anlagd stig på 20 är inte så farligt. Med det tempot kommer du vara 50+ innen nästa stig ryker (under samma period lär det habildast ett gäng nya stigar desutom). Å det är ju knappast så att vi har ensamrätt på stigarna i hellas.

Med tanke på hur många som bor i området så är det rätt konstigt att det inte finns fler löpspår och eljusslimgor i området.

[Hellas] Hej då I&V...
Jag skulle tycka att det vore grymt om det kunde ordnas nåt i stil med Nick-spåret i Ursvik därnere på Sicklaskiftet, en fredad optimerad cykelstig som snirklar sig runt på godbitarna utan att sura tanter kan klaga. Fast samtidigt är mycket med charmen med sikalskiftet att man kan köra "virrvarr" hit och dit utan planer, på en myriad av småstigar och större stigar. Jag fattar inte varför folk vill springa förresten, på anlagda spår med belysning dessutom, sjukt tråkigt ju. Orkar man springa orkar man ju cykla och då borde valet vara lätt.

[Hellas] Hej då I&V...
Peter E skrev:
> ähh, kom igen. En anlagd stig på 20 är inte så
> farligt. Med det tempot kommer du vara 50+ innen
> nästa stig ryker (under samma period lär det
> habildast ett gäng nya stigar desutom). Å det
> är ju knappast så att vi har ensamrätt på
> stigarna i hellas.
>
> Med tanke på hur många som bor i området så
> är det rätt konstigt att det inte finns fler
> löpspår och eljusslimgor i området.

50+? Förvisso, men den tiden kanske inte är så lång för vissa...;)

Joooo, du har helt rätt. Det är bara jag som är smått pessimistiskt pga det gråa vädret.
Nu ska vi se det positivt.....undrar om de ska lägga curbs så man kan lägga ner

[Hellas] Hej då I&V...
glitch skrev:
> Jahapp, dags att lägga ner måntenbäjk snart
> då.....suck.....

Nädå. Om du håller dig till det nya spåret lär ju snömonstret ha en chans att hålla säsongen ut.

[Hellas] Hej då I&V...
Johan A skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Jahapp, dags att lägga ner måntenbäjk snart
> > då.....suck.....
>
> Nädå. Om du håller dig till det nya spåret
> lär ju snömonstret ha en chans att hålla
> säsongen ut.

Förvisso, men jag kommer att dö en långsam plågsam tristessdöd! Tanken på att det inte ska bli några fler 'fri fart till max jaga ikapp med pannlampa i spöregn i november' race som avslutning på tisdagarna känns olidlig.

Föresten tänk om det snöar i år, det hade varit festligt att cykla med yetin på snö.

[Hellas] Hej då I&V...
glitch skrev:
> Tanken på att det inte ska
> bli några fler 'fri fart till max jaga ikapp med
> pannlampa i spöregn i november' race som
> avslutning på tisdagarna känns olidlig.

Snart är de andra stigarna lika breda och racevänliga som I&V.

[Hellas] Hej då I&V...
MoeJoe skrev:
> Orkar man springa orkar man ju cykla och då borde valet vara lätt.

En cykel med utrustning kostar liiite mer än en iPod och ett par Nike.

[Hellas] Hej då I&V...
Sluta larva er, det är ju jättebra att bostadsområdena knyts ihop med löpspåren i Hellas, fler kommer att våga sig ut i skogen. Ni låter som de konservativa jeppar ni brukar klaga på (pensionärer, fågelskådare, hundägare som hatar MTBare). Skog finns det gott om.

[Hellas] Hej då I&V...
toshiba skrev:
Skog finns det gott om.

Jo, men inte lättillgänglig med bra stigar.

[Hellas] Hej då I&V...
Mellan tummen och pekfingret så är väl sicklaskiftet 4 miljoner kvadratmeter, löpspåren kommer väl att uppta ca 5km *2m = 10 000 kvm av dessa= 0.25%.

[Hellas] Hej då I&V...
toshiba skrev:
> Ni låter som de konservativa jeppar ni brukar klaga
> på (pensionärer, fågelskådare, hundägare som
> hatar MTBare).

Självklart!!
Nu är det äntligen vår tur att få gnälla.
Ngn borde skriva till kommunen och förbjuda löpare som anlägger stigar som förstör våra vackra naturområden, inkräktar på fåglars häckningsområden och rådjursrevir, slår ner och rånar stackars tisdagscyklister på deras cyklar och pannlampor osv.
Snart bygger de säkert olagliga träkonstruktioner också för att skydda sina intressen.....osv. osv.

[Hellas] Hej då I&V...
Skit också. Fan vad tråkigt. Det var/är ju en sjusabla kul stig som jag verkligen kommer att sakna. Meningen med att gå i skogen är väl att det ska kännas som natur och inte ett elljusspår. Finns det verkligen inte någon som man kan ringa och prata med? Oxr vet du vem man ska snacka med även om det lär vara för sent visserligen... Vilda protester i olika tidningar med gråt-ut reportage kanske kan funka? Krama ett träd?

[Hellas] Hej då I&V...
pAcmAn skrev:
> Snart bygger de säkert olagliga träkonstruktioner också för att skydda sina intressen.....

Få saker engagerar och aktiverar så mycket som trivialiteter.

vandal.jpg ht=507

Senast redigerad av en moderator:
[Hellas] Hej då I&V...
Senast redigerad av en moderator:
[Hellas] Hej då I&V...
"Markavtalet för den nya ridskolan är klart och godkänt av kommunfullmäktige.
Ridskolans placering blir mitt emot Källtorps gård strax öster om Hellasgården (mot Älta).
Arbetet med planering och projektering påbörjas nu och vår förhoppning är att anläggningen är igång hösten 2009. Området är väl lämpat för hästhållning och ridskoleverksamhet, med goda möjligheter till parkering, rasthagar, busshållplats i direkt anslutning, samt bil och cykelväg. Avståndet till befintlig bostadsbebyggelse är ca 1200 m. Hävdad mark för anläggningen är 2,8 hektar. Marken ägs av Erstaviks fideikommiss. Mer information om avtalet återfinns i Fritidsnämndens sammanträdesprotokoll från maj 2008 under nedanstående länk:

http://www.nacka.se/default/PlatsID...nacka/politik/protokoll/tjansteskrivelser.htm "

Källa: http://www.nackahast.se/

[Hellas] Hej då I&V...
Det är helt ok, men det går inte att gå eller cykla där hästar har ridit. Det står ju att de ska anlägga ridstigar tack och lov. Då är det faktiskt värre med löpspåret.

[Hellas] Hej då I&V...
Är det inte ett stort gräsfält där?

I Hellas tror jag inte ridning skulle ställa till med så mycket, det är oftast rätt hårt. Men där det är jord som underlag blir inte stigarna rolig när det ridits på dem..

[Hellas] Hej då I&V...
erik h skrev:
> pAcmAn skrev:
> > Snart bygger de säkert olagliga
> träkonstruktioner också för att skydda sina
> intressen.....
>
> Få saker engagerar och aktiverar så mycket som
> trivialiteter.
>
>

Välkommen en en gång till Hammarbyhöjden/Björkhagen. Här är brott i skogarna alltid helsidesstoff.

[Hellas] Hej då I&V...
Jag förstår inte riktigt denna motionsspårhysteri det verkar som att man måste anlägga en slinga om det är möjligt att få till en slinga som är 2 km eller längre. Det känns som det är motionsspår i varje skogsdunge, tex spåret bakom Åkeshovshallen eller spåret i skogen på andra sidan Lövstavägen vid Statiol macken i Vista.

Tillbaka
Topp