kebarb
Aktiv medlem
[Hellas] Idoter på el-motocross
I det stora hela korrekt, men ett förtydligande att man inte måste ha en reggad hoj (eller körkort) för att köra på majoriteten av endurospåren. I det stora hela så är det sällan du kör till träning då det äter däck, men visst händer det.
Sen gällande lagliga alternativ. Problemet är att dom försvinner, ingen vill ha en motorbana i sitt närområde. Visst medför eldrift andra möjligheter men vi är långt ifrån att vara där. Försvinner de lagliga alternativen så är de olagliga det enda som finns kvar. Personligen så skulle jag hellre köra olagligt än att inte köra alls, men vi är inte där än.
Sitter med i en projektgrupp i göteborgsområdet där vi försöker få fram en ny motorbana för cross och enduro. Vårt behov sträcker sig till att vi behöver mark där vi får vara, thats it. Kommit rätt långt i diskussionerna men det blev tvärstopp när en blev påkörd vid ett streetrace, nu ska dom med på tåget. Det politikerna inte förstår är att vi vill ha ett lagligt alternativ, medan de som kör streetrace inte vill det. Många som kör där är yrkeskriminella, lycka till med att få dom till en inhängnad bana som är öppen helgfria onsdagar 17-21.
Har en känsla av att det här projektet kommer sakteligen kvävas till döds.
Wow, det stämmer säkert som du säger. Men det är inte så jag fick det förklarat för mig. Endurobanan är inte inhägnad och därför var de andra krav menade de.. Personer jag känner som ägde/ägt endurhojar har också sagt att enduroreggade hojar börjar bli oaktuella på grund av begränsningarna, för att de kör LV hojarna på gatan också. Detta kanske kan vara en kulturell skillnad mellan södra och norra sverige? I princip alla jag känner som motionskört enduro (det är inte många) startar bara upp hojen hemma och kör den därifrån. De som tävlingskör har säkert en annan syn på däcken, och de kanske även reser mycket längre för att köra. Man orkar kanske inte direkt köra runt på tävlingar i landet sittandes på en såndär =)
Men då betyder ju det att en MX bana (som är inhägnad) har samma krav på fordonen som en Endurobana som inte är inhägnad? Får man alltså köra en MX på Endurobanan som inte är inhägnad? Nu har jag inte varit på så många endurobanor men några MX banor. Den sistnämnda brukar ha stängsel och grindar, eller ligga i en grusgrop typ. Nånstans där passerar det mitt förstånd på hur juridiken runt saken fungerar, men jag är nog lika glad som ovetande =)