[Hellas] Idoter på el-motocross

På MX banan gäller klubbens regler. Dvs att KTM är kung och kinahojar är för fattiglappars.

I Endurospåret gäller andra regler, vilka vet jag inte mer än att man måste ha MC kort och att om hojen är enduroreggad så får man ENDAST köra från och till tävling / träning. Den får inte användas civilt.

Många nya hojar är LV reggade (landsväg) och man kan köra dem precis som man vill. Även i endurospåret.

Vad folk gör på inhägnat område är nog ganska lite reglerat (med fordon alltså).

Man måste som regel vara med i klubben för MX och Enduro, eller kanske lösa en banavgift.

Snöskoter är ju liknande med lederna, där man betalar för att få köra. Lederna är pistade och röjda. Avvik från lederna är straffbart, och polisen jagar ibland med helikopter. (Detta var förr när polisen hade resurser)

Tror det är mest strikt i renbetesområde, annars är det bara de som planterat nya träd som bryr sig.
Skoter får du köra på väl snötäckt mark, sen finns det reglerade områden med förbud.

Generellt är det förbjudet om du inte kan köra utan att förstöra eller lämna skador. Men ofta går ju det utmärkt att köra utan att marken under tar skada.

Men herregud. Har ni inget bättre för er? Låt dom köra. Om dom kör försiktigt förbi och inte skräpar ner, dom låter inget, läcker inte ut någon olja/bensin om dom välter. Sura 50 åringar som inte har något annat för sig i livet än att klaga på på ett par grabbar som e ute o kör.
”Låt dom köra”?
I Hellas som är nationalstadspark och redan omdebatterat område för vanlig cykling (av typ alla slag)?
Idot!

Men herregud. Har ni inget bättre för er? Låt dom köra. Om dom kör försiktigt förbi och inte skräpar ner, dom låter inget, läcker inte ut någon olja/bensin om dom välter. Sura 50 åringar som inte har något annat för sig i livet än att klaga på på ett par grabbar som e ute o kör.
Men trevligt då. Då syns vi i skogen!

Stalle

Nu har jag räknat och du har fel rörande min ålder.

Även vi under 40 tycker att du är en tönt om du tycker att diverse lagbrott är helt ok. Sök dig till riktiga banor tack..
Jag skulle kanske vara lite försiktig med detta uttalande eftersom det är många på detta forum som tycker att andra lagar som inte passar är ok att bryta när man själv har koll (kolla hur resonemanget runt rödlysen är om du behöver konkreta exempel)

Jag skulle kanske vara lite försiktig med detta uttalande eftersom det är många på detta forum som tycker att andra lagar som inte passar är ok att bryta när man själv har koll (kolla hur resonemanget runt rödlysen är om du behöver konkreta exempel)
Du får jättegärna länka till konkreta exempel.

Sen får du jättegärna visa på åldern hos personen som skrivit det. Allra helst så får du visa på att det är @L.and själv som skrivit det.

Annars skulle jag kanske vara lite försiktig med detta uttalande.

Sen får du jättegärna visa på åldern hos personen som skrivit det. Allra helst så får du visa på att det är @L.and själv som skrivit det.

Inte så mycket ålder som att lagbrott är ok. Det är ungefär som i diskussioner runt att cykla i bredd när det är motorburna personer inblandade så de tycker att det är ett lagbrott som är värre än massmord, att köra för fort är däremot inte ett problem.

Nej jag kommer inte leta länkar åt dig, om det var ett så hårt slag att jag tycker att det är lite beroende på ämne som det är ett problem att man bryter lagar och regler eller inte så får du ignorera mitt inlägg (och mig också för den sakens skull)

Jag ska erkänna att jag inte är helt med på vad det här handlar om...
Edit: att svara här innebar ju också att jag nu följer tråden, det här kommer jag hålla emot dig framöver @jolov ?

Senast ändrad:
Man får ändå ha i åtanke att detta är ett cykelforum, för även om majoriteten här lär bryta mot någon lag med jämna mellanrum så är det godtyckligt för vad som är ok (eller inte ok) baserat på kollektivets intressen.

Visst blir det hyckleri men man får ha i åtanke att det inte bara är cyklister som beter sig såhär, hänger på forum för vandrare och där försöker man på samma sätt hitta förbud för cyklister på vissa leder med hjälp av fria tolkningar av lagboken.

Man får inse att åsikter saknar betydelse och snarare behandla andra som man själv vill bli behandlad där ute i naturen.

Känner att jag tappat greppet om diskussionen; är vi över femtio per automatik olagliga vad vi än gör? Även om vi gnäller? Eller föreligger det diskrepans hos skatteverket, naturvårdsverket och transportstyrelsen om vi verkligen är över 50 när vi är över 50?

Känner att jag tappat greppet om diskussionen; är vi över femtio per automatik olagliga vad vi än gör? Även om vi gnäller? Eller föreligger det diskrepans hos skatteverket, naturvårdsverket och transportstyrelsen om vi verkligen är över 50 när vi är över 50?
Nä nu har du fått det om bakfoten. Vi över femti gör inget alls vettigt. Vi går bara runt och väntar på saker att få gnälla på.
Vi driver runt i skogarna som herrelösa samuraier och letar efter saker att gnälla på.

Ålder är bara en siffra.

Man får ändå ha i åtanke att detta är ett cykelforum, för även om majoriteten här lär bryta mot någon lag med jämna mellanrum så är det godtyckligt för vad som är ok (eller inte ok) baserat på kollektivets intressen.

Visst blir det hyckleri men man får ha i åtanke att det inte bara är cyklister som beter sig såhär, hänger på forum för vandrare och där försöker man på samma sätt hitta förbud för cyklister på vissa leder med hjälp av fria tolkningar av lagboken.

Man får inse att åsikter saknar betydelse och snarare behandla andra som man själv vill bli behandlad där ute i naturen.
Behövs ingen "fri tolkning av lagboken" i det här fallet. Det är förbjudet att köra motocross där idoterna iakttagits. Punkt slut.

Flera dar nu utan bilder på Idoter på el ;)
WhatsApp Image 2023-10-02 at 19.45.15.jpeg

Såg spår efter miljökämparna på elhojar i helgen. Tyvärr har dom roostat a52, som är en av hellas nyaste och finaste cykelstigar. ?

Verkar som det behövs en uppfräschning vad det gäller kunskaperna om första Mosebok.

Den åttonde dagen insåg Gud att han inte alls hade fullbordat sitt verk. Människor och djur kunde inte röra sig. Gud gjorde därför stigar, breda och smala, branta och flacka, och leriga och torra. Och Gud såg att det var gott. Detta är berättelsen om hur stigarna skapades.

Nja, de första kom i maj, och de sista förbeställningarna kommer troligtvis levereras innan årsslutet.

Den bästa cykel jag haft.

Aha okey , bara sett nu på senare tid att allt fler skriver att dom har fått deras hoj.

Verkar vara en riktigt schys hoj, du ska nog akta dig för att kalla det för cykel på detta forumet ?

Antalet dokumenterade stigar växer i takt med intresset för stigcykling. Alldeles väldigt mycket senaste åren. Det gör att cyklisterna sprider ut sig mer men det går att se i naturen. Oftast rådjurstigar som knyts ihop. Det är en gråzon, minst sagt.

Antalet dokumenterade stigar växer i takt med intresset för stigcykling. Alldeles väldigt mycket senaste åren. Det gör att cyklisterna sprider ut sig mer men det går att se i naturen. Oftast rådjurstigar som knyts ihop. Det är en gråzon, minst sagt.
2023-10-11_141157.png4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).

Saxat ur allemansrätten och Brottsbalken

Visa bilaga 6593814 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2017:442).

Saxat ur allemansrätten och Brottsbalken
Exakt samma sak gäller för fotgängare. Som sagt; hur tror du att en stig bildas? Jo, genom att tillräckligt många väljer samma väg, där var och en av de som passerar bidrar med ett nästan obefintligt slitage. Det är det stora antalet passager som till slut ändå bildar ett sammanlagt slitage som är tillräckligt för att det ska bli en stig. Det betyder INTE att varje enskild passage är olaglig.

Exakt samma sak gäller för fotgängare. Som sagt; hur tror du att en stig bildas? Jo, genom att tillräckligt många väljer samma väg, där var och en av de som passerar bidrar med ett nästan obefintligt slitage. Det är det stora antalet passager som till slut ändå bildar ett sammanlagt slitage som är tillräckligt för att det ska bli en stig. Det betyder INTE att varje enskild passage är olaglig.
Hela resonemanget, som försöker strykas av lagrummet ovan, bygger ju på att marken ifråga bedöms vara mark som kan skadas i det fallet den beträds. Att mark i "skog och mark" i allmänhet skulle bedömas tillhöra den kategorin förefaller befängt (ehuru rättsläget är mig lätt främmande). Av sammanhanget ovan kan jag gissa mig till att det skulle gälla exempelvis granplantage.

Du kan läsa det förstår jag men läs då vad allemansrätten och brottsbalken säger kan det vara så svårt att förstå?

Hur är det med hästar igentligen?
Dom sabbar ju rätt mycket men går inte på el ?
Försör betydligt mer än cyklister oavsett vilka cyklister det handlar om.

Tillbaka
Topp