Hellas mtb idag: misslyckandet

mindful

Ny medlem
Hej!

När man läser böcker om cykling står det ofta att en god cyklist bör ge väg åt fotgängare, tex:
http://www.cyklisten.net/
http://www.calazo.se/bocker/cykling/mountainbike-kring-stockholm

Idag var jag och kutade i Nackareservatet, närmare bestämt på den led som ibland kallas 'Gömda'.
Dör möter jag +10 mtb-åkare i en lång rad kommande emot mig på samma stig. Till min förvåning är alla dessa cyklister helt inriktade på att fortsätta rakt fram på stigen, rakt igenom undertecknad verkar det som. Till synes var det självklart att jag skulle kliva åt sidan för dessa sanna atleter i tätt åtsittande kläder...

Jag undrar nu: Vad var det som hände?
Har dessa cyklister helt missat grundkursen i hur man cyklar mtb i skogen? Eller har jag helt missuppfattat rådande kutym?
Eller är det så att när antalet cyklister är större än n (där n är ett godtyckligt positivt heltal) skall fotgängare automatiskt stiga åt sidan?
Eller är det så att när man befinner sig i en grupp är det lätt att glömma det personliga ansvaret? Särskilt om ett element av tävling finns med i bilden? (klassisk grupppsykologi)

Med vänlig hälsning,
Mindful

Senast ändrad:
Vet inte om du skojar men, lättare för +10 cyklister att kliva av hojarna och ställa sej åt sidan än att du tar ett steg åt sidan under ca 10 sek medans dom kör förbi? Du verkar cykla också ibland vad jag kan förstå ?

Självklart så har fotgängare företräde,cyklisterna borde ha stannat om det inte gick att mötas på stigen, har hänt att jag har möt 80+are som är ute för att plocka svamp, då stannar jag och byter samtidigt vid passage några ord.

lekis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte om du skojar men, lättare för +10
> cyklister att kliva av hojarna och ställa sej åt
> sidan än att du tar ett steg åt sidan under ca
> 10 sek medans dom kör förbi? Du verkar cykla
> också ibland vad jag kan förstå ?

Håller med i stort. Någon slags blixtsnabb ögonkontaktsförmedlad konsensus mellan parterna där man helt magiskt väljer den lösning som genererar minst ackumulerad nettouppoffring vore väl rimlig?

bruce skrev:
> Men allvarligt, vad gäller?

Högst maxpuls får företräde såklart!

"Idag var jag och kutade i Nackareservatet, närmare bestämt på den led som ibland kallas 'Gömda'.
Dör möter jag +10 mtb-åkare i en lång rad kommande emot mig på samma stig."

Intressant att fundera på om kommentarerna hade sett annorlunda ut om det stått cyklade på (valfri gata/väg) istället för kutade och +10 mtb-åkare varit bilar..

mindful skrev:
> Idag var jag och kutade i Nackareservatet,

Där är felet, du skulle ha cyklat istället! ;)

Hellas är väl lite av ett specialfall i såna här frågor. Om det handlar om t.ex. fjällcykling så är det uppenbart att man ska stiga åt sidan om man kommer med cykel när man får möte med vandrare eftersom det är dessa som ser till att stigarna är cykelbara. Men i Hellas är det väl en hel del stigar som nästan bara körs av cyklister, då är det dessa som står som "byggherrar" över stigarna och på så sätt borde ha förkörsrätt.

Men visst, det handlar väl lite om sunt förnuft också. Kommer det 10 cyklister så kliver jag åt sidan då det är rätt enkelt för mig istället för att 10 cyklister ska kliva av sina hojar alternativt svänga av stigen.

Bra, uttömmande happysvar.. ;)

Rådande kutym, vad är det då?

Om jag varit löparen i detta fall hade jag valt att steppa åt sidan för att släppa fram Hellasdrevet, tänkt "hmm, bättre att jag tar ngr enkla sidstepp och springer några meter jämte stigen än att alla dessa cyklister skall behöva stanna och lyfta hojarna åt sidan, eller ännu värre, köra vid sidan av stigen och slita upp stigen, skapa genvägar och surhål".

Luthman Photography skrev:
> Hellas är väl lite av ett specialfall i såna
> här frågor. Om det handlar om t.ex.
...
> som "byggherrar" över stigarna och på så sätt
> borde ha förkörsrätt.

Eh, va?

Det finns knappast något mer än tycke och smak som reglerar. Men jag brukar välja att vara ganska defensiv, helt onödigt att uppröra någon.

Ja alltid finns det folk som inte gör som man vill.
Det finns alltid folk som inte ser att JAG ska fram.

Då det öppnar en till kassa i affärn ska JAG fram, då man står i baren ska JAG få beställa, då man cyklar ska JAG ha rätt mot bilisten, då man går ska JAG fram före bilen, men då man sitter i bilen får alla stryka på foten för då ska JAG fram.

Slappna av och lös situationer så enkelt som möjligt. Bättre för blodtrycket om inte annat.

Flera verkar tycka att flest går först.... Så vad är dock n i frågeställningen? Tag av er hjälmarna och slå era kloka huvuden ihop!

Glädjande att iaf några verkar inkorporerat grundkursen i hur man cyklar i skogen... ;o)

Att det finns några stigar i Hellas som främst frekventeras av cyklister kanske stämmer. Men stigarna fanns där från början pga fotgängare. På just den här delen ser man betydligt fler fotgängare...

Vad vissa verkar glömma är att mtb åkare är i Nackaresevatet på nåder. Det är alls ingen självklarhet att man skall få åka cykel i ett naturreservat.

Icke dessto mindre: cyklister med stil och klass (utan tätt åtsittande kläder?) stannar upp för fotgängare....

mindful skrev:
> Flera verkar tycka att flest går först.... Så
> vad är dock n i frågeställningen? Tag av er
> hjälmarna och slå era kloka huvuden ihop!
>
> Glädjande att iaf några verkar inkorporerat
> grundkursen i hur man cyklar i skogen... ;o)

Men återigen... Vad regleras var? Vad ingår i denna kurs?

Det jag brukar irritera mig på när jag springer 5:an i Skatås (GBG) är att
det ibland kommer en ca 20 löpare som tränar backintervaller åt 'fel' håll,
tre eller fyra i bredd.

Förväntas jag springa ner i diket när de kommer eller vilken regel är det som träder ikraft här?
Jag brukar köra chicken race -- har funkat hittills iallafall...

> Icke dessto mindre: cyklister med stil och klass
> (utan tätt åtsittande kläder?) stannar upp för
> fotgängare....

Hur funkar Armanin och läderskorna när du kutar i skogen tycker du?

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> @Magnus: Omdöme borde du fått med
> modersmjölken. Vissa saker behövs det ingen kurs
> för.

Då missade nog mor att amma mig för jag tycker fortfarande att löparen i detta fall skulle steppat lite smidigt åt sidan.

mindful skrev:
> Vad vissa verkar glömma är att mtb åkare är i
> Nackaresevatet på nåder. Det är alls ingen
> självklarhet att man skall få åka cykel i ett
> naturreservat.

Vadå på nåder? Vad är det där för dumheter du har fått för dig? Antingen får man eller så får man inte. Punkt.

Stuvstaix skrev:
> lekis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet inte om du skojar men, lättare för +10
> > cyklister att kliva av hojarna och ställa sej
> åt
> > sidan än att du tar ett steg åt sidan under
> ca
> > 10 sek medans dom kör förbi? Du verkar cykla
> > också ibland vad jag kan förstå ?
>
> Håller med i stort. Någon slags blixtsnabb
> ögonkontaktsförmedlad konsensus mellan parterna
> där man helt magiskt väljer den lösning som
> genererar minst ackumulerad nettouppoffring vore
> väl rimlig?

+1 jag både springer och cyklar i skog. Tycker ovanstående är rätt vid möte, däremot om jag springer i skogen och det kommer cyklister eller löpare bakifrån, då är det de som passerar som har "väjningsplikt".

Men
> stigarna fanns där från början pga fotgängare.
> På just den här delen ser man betydligt fler
> fotgängare...

Då så, du har ju svaret på frågan själv. Du skall alltid kliva åt sidan när jag kommer. För jag är äldre än du och var här på jorden först.

Vilken tomte.

TS måste vaknat på fel sida. Självklart är det lättare att kliva ett litet steg åt sidan för cyklisterna som i sin tur sänker farten så alla bli glada , förhoppningsvis med en trevlig nick från bägge parter för att visa att mötet skedde i samförstånd. Att det ska va så svårt.

jomper skrev:
> Men jag brukar välja att vara
> ganska defensiv, helt onödigt att uppröra
> någon.

Samma här.

Båda parter skulle ha visat tecken på att kliva åt sidan artigt, och då borde löparen ha insett att det blir smidigare om jag gör det, "nu när cyklisterna så artigt visade att de också kunde kliva åt sidan". Ingen har då förlorat kampen om att inte vika ned sig, och eftersom ingen då är kränkt kan smidigaste lösningen finnas i smidigt samförstånd. En vänlig hälsning lär då också bemötas med ett trevlig svar tillbaka. Vips, alla mår bra och får positiv energi.

Det brukar vara så att varje gång man är defensiv och ser lite glad ut, så är andra också det. En s k win win istället för en loose loose. Försten att bli kränkt vinner, eller ...

Man kan vinna livets tävling i att vara störst alfahanne genom andra medel än att vinna varje tuppfäktning. T ex genom att för sig själv definiera om tävlingen till att istället tänka att man vinner om man på ett glatt och artigt sätt får minst besvär av möten med andra människor.

Det är ju inte helt ovanligt att man exempelvis möter en bilist på landsvägen som tutar, prejjar, lutar sig ut genom fönstret, hötter med näven och skriker okvädningsord, Speciellt om man cyklar i grupp. Vad göra? Ett alternativ är att börja skrika tillbaka, och sedan må dåligt resten av dagen för den obehagliga situationen. Negativ energi!

Ett annat är att spela dum, glatt vinka tillbaka till den som man "trodde var en bekant", glömma det hela, må bra resten av dagen och lite i mjugg njuta av att man vann eftersom bilisten lär må dåligt ett tag (och antagligen redan mådde dåligt innan han träffade cyklisterna.

För att gå tillbaka till grundproblemet. Varför överhuvudtaget lägga energi på att andra inte är väluppfostrade och flyttar sig i spåret? Varför istället inte hitta ett förhållningssätt till livets alla situationer, så att man inte i onödan får negativ energi av att möta andra ... till exempel genom att erbjuda sig att vara smidig, hälsa och få ett tacksamt leende tillbaka ??? Då slipper man vara en del av den grupp i samhället som blir kränkta och mår dåligt. Sann rikedom lär väl vara att ha den tid som det tar av Ditt liv, att kliva undan tre sekunder, nu när cyklisterna inte verkar ha det och samtidigt låta bli att må dåligt.

Bara ett oombett tips, som vänder frågan tillbaka till frågeställaren ...

Hej!
Jag var förmodligen med i den grupp du mindful beskriver. Vi var 50 pers uppdelade på två klungor som testade spåret inför Hammarby Hill XC. Under de två mil vi körde hade vi ett teckenspråk för att göra oss uppmärksamma på när vi skulle ta det lugnt och väja för andra som hundägare och löpare. Jag kommer ihåg när vi mötte dig och det var vid en smal passage, och det var naturligt att du reagerade. Under resterande del av turen mötte vi många löpare och andra som log mot oss för vad jag upplever att vi verkade vara artiga cyklister. Det är klart att det inte alltid kan fungera och det finns flera människor, oavsett om man är cyklist eller annat som inte sköter sig eller är inne i sin egen värld. Eller är på dåligt humör just vid det tillfället.

Hursomhelst om vårt uppträdande gjort dig upprörd får jag be om ursäkt för gruppens vägnar.

Jag är så glad över att få cykla i våra fina skogar och den chansen vill jag inte att den går förlorad.

Gillar Fliken:s och SabbathSib:s svar! Men det är ju synd om mindful. Han är naturligtvis "kränkt" och det är inte så konstigt eftersom Sverige är de "lättkränktas land". Så fort vi får stå åt sidan (bokstavligen i detta fall) känner vi oss förorättade... "Det är synd om människan" och än mer synd om stackars joggare som "måste" ställa sig åt sidan när det kommer cyklister i skogen.

Hallå! Till sist handlar det om attityd och att vända andra kinden till (ett bortglömt begrepp?). Vad tjänar det till att sitta här och gnälla? Gör om, gör rätt.

Sen var det ju en härlig parantes att vissa kör i lycra i Hellas!:-)

mindful skrev:
>
> Icke dessto mindre: cyklister med stil och klass
> (utan tätt åtsittande kläder?) stannar upp för
> fotgängare....

Jag försökte först verkligen förstå vad du egentligen menade och vad problemet var. Eftersom du upplevde det som jobbigt så kunde det ju vara värt att försöka lösa, även om de andra inte tyckte det var något. Sedan såg jag din mening om klädsel och insåg att det varken handlade om deras beteende, cykling eller om någon annan. Problemet verkar vara internt på din sida. Jobbigt.

Jag tycker att den som kör på tid har företräde. Normalt springer löpare på tid, och då är det jäkligt frustrerande att få sin km-tid sabbad. Visst kan man pausa klockan, men då blir det ju å andra sidan ett litet hack i pulskurvan som ser fult ut.

I det här fallet var cyklisterna bara ute och testade spåret, då skulle de ha givit företräde för en löpare som springer på tid. Ungefär som att man som privatbilist makar på sig för ett utryckningsfordon.

Om TS däremot inte sprang på tid utan var ute och slöjoggade så är situationen en annan.

;-)

Presta skrev:
> Gillar Fliken:s och SabbathSib:s svar! Men det är
> ju synd om mindful. Han är naturligtvis "kränkt"
> och det är inte så konstigt eftersom Sverige är
> de "lättkränktas land". Så fort vi får stå
> åt sidan (bokstavligen i detta fall) känner vi
> oss förorättade... "Det är synd om människan"
> och än mer synd om stackars joggare som "måste"
> ställa sig åt sidan när det kommer cyklister i
> skogen.
>
> Hallå! Till sist handlar det om attityd och att
> vända andra kinden till (ett bortglömt
> begrepp?). Vad tjänar det till att sitta här och
> gnälla? Gör om, gör rätt.
>
> Sen var det ju en härlig parantes att vissa kör
> i lycra i Hellas!:-)

Och vad fan är det för fel på lycra i Hellas?!

/Kränkt

Ömsesidig hänsyn, skulle inte förvåna mig om cyklisten kan åtalas för vårdslöshet om han inte är aktsam vid passagen och krockar med den gående. Självklart sänker man farten om det är trångt och kan man inte mötas säkert då kliver man av cykeln och leder den. Detta är vanligt trafikvett som alla med körkort troligen mycket väl känner till. I trafiken funkar det samma, kan man inte mötas säkert så sänker man forten och hjälps åt. Där är det till och med så att om det fordon som står stilla blor påkört är det påkörandes fel.

Om mindful är en af Petersens så kan jag förstå på nåder delen, särskilt om mtb-åkarna var ofrälse. Var någon av mtb-åkarna av adlig börd så borde man kunna lösa detta med en duell i gryningen, där lämpligt val av vapen torde vara gaffelpump eller pulsklocka eller annat.
Om mindful inte hade några större rättigheter med avseende på Hellas än någon annan så ser jag mest att mtb-åkarna borde saktat in något men att mindful borde hållit åt sidan.

Senast ändrad:
bruce skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Magnus: Omdöme borde du fått med
> > modersmjölken. Vissa saker behövs det ingen
> kurs
> > för.
>
> Då missade nog mor att amma mig för jag tycker
> fortfarande att löparen i detta fall skulle
> steppat lite smidigt åt sidan.

Omdöme från inblandade parter borde lett fram till den lösningen. Enkelt, smidigt, ingen upprörd. HSKDV.

Tillbaka
Topp