Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Det är jag som ska be om ursäkt, jag försökte vara lite lustig så här på en casual-friday.

Grymt projekt du har påbörjat. Hoppas att du har ork att fullfölja rapporteringen.

Trevlig helg.

Jag har en snabb fråga som behöver ett snabbt svar. Ska svarva styrhuvudet i morgon och jag måste veta hur mycket som ska tas bort på längden. Det blir ju 34mm i diameter som jag vill uppnå men jag funderar på hur långt in styrhuvuden generellt sticker in? Räcker det med 3-4 cm eller?

Vänta nu, du behåller lämpligast röret i den längd som det färdiga styrröret skall vara. Gör samma längd som på den ram du har som mall. Om röret verkar för tungt och klumpigt så kan du ju svarva av lite utvändigt. Hela röret klär du sedan in i kolfiber. Lagerlägena svarvas så att kanten på lagerskålen går i med presspassning hela vägen. Max 2,5 cm djupt tror jag är nödvändigt
styrlager.jpg ht=300

men det är bra om du kan mäta. Om du har lagret med dig till svarvningen så går det att kolla. OBS! Tänk på att inte svarva ur för mycket så att du riskerar att lagerskålarna glappar! Du ska säkert ligga någon tiondel under lagerskålarnas yttermått.

Senast ändrad:
Jag ska behålla längden, funderade bara på hur långt in jag skulle behöva svarva bort.. har inte något styrlager ännu så jag vet ju inte de superexakta måtten. Är det viktigt att köpa ett lager först?

Vid sidan om mina frågor och funderingar fortsätter arbetet. I morgon blir det till att svarva till styrhuvudet och även ta en sväng förbi biltema och köpa lite glasfiberväv. Frågan är ju om man ska våga satsa på biltemas lamineringsepoxy till glasfibern..? Glasfiberväven behövs ju för att täcka de metalldelar jag har för att kolfibern och metallen inte ska bilda ett galvaniskt element och på så sätt rosta.

Ställningen till cykeldelarna är i princip färdig, gaffeländarna är på plats och slipade, sadelstolpens topp sitter där den ska och vevhushylsan har också hittat sin plats. Det som återstår är ju att skruva fast styrhuvudet men det går på mindre än tio minuter när det väl är svarvat.
cyel013.jpg ht=542

På bilden syns alltså Vevhuset nedtill, gaffeländarna till vänster, Sadelröret upptill och styrhuvudet till höger(sitter provisoriskt på stången som den senare ska sitta på när det är svarvat och klart.)

Kul projekt!

Inget fel på Biltemas Epoxi. Använde deras epoxi till mitt Obree bygge och det har funkat kanon. Många rekommenderar deras Epoxi på båtforum. Är tydligen samma som man kan köpa hos Watski bara annan branding på flaskorna. Behöver du verkligen använda glasfiber? Det blir ju ändå epoxi mellan kolfibern och metallen tänker jag. Lite sent nu men ett tips är att få tag på nån trasig, typ krockad kolfiber ram för kaffepengar och använda styrrör, vevlagerhylsa och gaffelända. Då får man dom i aluminium också.

Lycka till

/ ChRobin

Nackdelen med Biltemas epoxi är att den har så kort potlife, bara 20 min, och det kan bli skitstressigt när man står och kladdar.

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Nackdelen med Biltemas epoxi är att den har så
> kort potlife, bara 20 min, och det kan bli
> skitstressigt när man står och kladdar.

Jag tror inte ni menar samma epoxi, de har en på tub eller om det är liten burk och en för båtbyggeri.

Nu har jag varit och storshoppat på biltema! Det jag köpt är:
Glasfiberväv, 1 m2
lamineringsepoxy 0,3 l
Plastmuggar att blanda i
Plastknivar att blanda med
10 Eltejpsrullar
Skyddsmask
Partikelfilter till skyddsmask
Ögonskydd
cyel014.jpg ht=725

Sedan beställde jag nitrilhandskar på nätet igår så nu är min skyddsutrustning komplett :)

Tänk på att blanda mha en våg istället för volymmått. Vätskorna har lite olika densitet och blandar man på volym kan det bli tokigt...har jag hört :)

Just det, tänk på att laminera under sjunkande, eller konstant temperatur. Börja alltså inte laminera i något förråd på morgonen som under dagen blir varmare. Du kan råka ut för fula bubblor i väven då.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har väl inget vettigt att skriva egentligen utöver att dina ambitioner och jobb är riktigt imponerande! Keep up the good work! Det här blir spännande och kul att följa =)

Mycketvillhamer skrev:
> Tänk på att blanda mha en våg istället för
> volymmått. Vätskorna har lite olika densitet och
> blandar man på volym kan det bli tokigt...har jag
> hört :)
>
> Just det, tänk på att laminera under sjunkande,
> eller konstant temperatur. Börja alltså inte
> laminera i något förråd på morgonen som under
> dagen blir varmare. Du kan råka ut för fula
> bubblor i väven då.

Det där med våg är ju lite svårt, inte det att jag har en men på förpackningen står det bara blandningsförhållandena i volym, har kollat runt lite och det verkar som att det ska va 100:38 men jag är lite osäker på om det funkar på biltemas variant också, vet du?

Står i ett förråd, det blir dock knappt varmare, är alltid kallt där :)

Jag tror du köpt fel filter till skyddsmasken, det ska fungera mot ångor och inte partiklar, det ska vara märkt A1 el A2. Har du möjlighet att ta ut jiggen och jobba så gör det och bär in den för härdning. Se http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf

Du bör också ta reda på viktförhållandet och väga blandningen på en hushållsvåg när du blandar, blanda också bara lite åt gången och ofta.
Har du skaffat uppsugningsmatta och släppfilm?

Fast ångor från Epoxi är väl inget problem (så länge man inte värmer upp det, t.ex. får för sig att bränna rent verktyg)? Det som däremot är ett problem är slipdamm från inte fullt uthärdad epoxi (och all annan direktkontakt med inte fullt uthärdad epoxi).

Läs mer: http://av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf

"Du kan bli allergisk mot epoxi redan första gången du kommer i kontakt med det. Det är
också möjligt att du klarar att jobba med epoxi under lång tid och sedan plötsligt blir
allergisk."

Tobbe Arnesson skrev:
> "Du kan bli allergisk mot epoxi redan första
> gången du kommer i kontakt med det. Det är
> också möjligt att du klarar att jobba med epoxi
> under lång tid och sedan plötsligt blir
> allergisk."

Jag tror att jag har köpt de viktiga skyddskläderna jag behöver, nitrilhandskar som skyddar mot konakt, ögonskyd och skyddsmask för att undvika slipdam i ögon och mun.

ujja skrev:
> Jag tror du köpt fel filter till skyddsmasken,
> det ska fungera mot ångor och inte partiklar, det
> ska vara märkt A1 el A2. Har du möjlighet att ta
> ut jiggen och jobba så gör det och bär in den
> för härdning. Se
> http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_15
> 0.pdf

Jag behöver ju inte använda masken mot ångor eftersom att epoxy inte är farligt att andas in. (det följer med gas eller ångfilter med masken) Jag köpte partikelfiltret för att det farliga, som jag förstått det, är när man ska slipa kolfibern. Då bildas det mycket små partiklar som är farliga.

Delarna, kedjestagen och sadelstagen har nu kortats och finslipats och sitter nu i jiggen provisoriskt, de är inte fastlimmade men de håller sig på plats ändå. Tycker det ser mycket lovande ut!
cyel015.jpg ht=542

cyel016.jpg ht=542

august_o skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk på att blanda mha en våg istället för
> > volymmått. Vätskorna har lite olika densitet
> och
> > blandar man på volym kan det bli tokigt...har
> jag
> > hört :)
> >
> > Just det, tänk på att laminera under
> sjunkande,
> > eller konstant temperatur. Börja alltså inte
> > laminera i något förråd på morgonen som
> under
> > dagen blir varmare. Du kan råka ut för fula
> > bubblor i väven då.
>
> Det där med våg är ju lite svårt, inte det att
> jag har en men på förpackningen står det bara
> blandningsförhållandena i volym, har kollat runt
> lite och det verkar som att det ska va 100:38 men
> jag är lite osäker på om det funkar på
> biltemas variant också, vet du?
>
> Står i ett förråd, det blir dock knappt
> varmare, är alltid kallt där :)

Kommer inte ihåg, men mitt tips är att du ringer till bhp plast som jag länkade till tidigare och frågar. Säg att det är biltemaepoxyn du har.

Schysst bygge! Ser fram emot fortsättning! :)

Eftersom jag ganska nyligen gått en liten säkerhetskurs i härdplaster kan jag säga det jag hört:

Onödig inandning eller kontakt med epoxi är inte bra. Det är framförallt härdaren som ger ifrån sig ångor med korta molekylkedjor som man inte vill andas in i onödan (eller röra för den delen). Båda delarna är dock allergena. Hantera i ventilerat utrymme och skydda tredje man så är allt frid och fröjd!

Glöm inte heller att blandad epoxi ger en exoterm reaktion, dvs den blir varm (värt att tänka på om man blandar mycket). I somras när jag balanserade med en 3-4 liter uppe i en byggställning börjar plötsligt burken ryka! Snabbt ner innan burken börja brinna..

Åh, jag är så taggad på att kleta med kolfiber att jag inte kan sova! Vad göra? Kanske räkna får... Kommer väl med en uppdatering om hur det gick :)

august_o skrev:
> Vid sidan om mina frågor och funderingar
> fortsätter arbetet. I morgon blir det till att
> svarva till styrhuvudet och även ta en sväng
> förbi biltema och köpa lite glasfiberväv.
> Frågan är ju om man ska våga satsa på biltemas
> lamineringsepoxy till glasfibern..?
> Glasfiberväven behövs ju för att täcka de
> metalldelar jag har för att kolfibern och
> metallen inte ska bilda ett galvaniskt element och
> på så sätt rosta.

Det räcker om du "målar" dina metalldelar med epoxy först, då kommer de inte i kontakt med kolfibern.

Jo precis, det är ju lite svårt att rugga upp bara en tunn epoxyblandning så därför behövs ett lager glasfiber mellan som dels skyddar från kontakt med metallen och dels ger det en ganska ruggig yta dör kolfibern att fästa på i nästa steg.

Självklart behöver ju metallen förbehandlas lite, det är alltså aceton som gäller? Good to know :)

Håller med Diravi, ingen orsak att använda glas.
Slipa dina metalldelar med grovt sandpapper, avfetta, "måla" dem med epoxi, och låt härda ordentligt.
Slipa epoxi ytan lite lätt och avfetta, sen är det bara att köra på med kolfibern.
Detta ska räcka gott som isolation.

PS.
Ta inte SÅ allvaligt på alla varningar om epoxigaser, och kolfiberdamm.
Klart man ska vara försiktig, men om det vore så livsfarligt skulle ett hundratal av mina medarbetare, (me included), vara allergiker och dödssjuka med ca 10+ år i daglig kontakt med dessa ämnen.

Hmm.. ska fundera på saken. Kanske att det inte behövs, Lövis verkar ju ha en hel del erfarenhet men å andra sidan kan det ju inte skada att göra det ordentligt, va på den säkra sidan. Grejorna är ju köpta och öppnade så..

Sedan kan det ju va bra att få prova att köra lite med glasfiber innan, så jag vet vilka misstag som jag gör och så jag kan undvika att göra det med den svindyra kolfiberväven..

Var jobbar du Lövis?

Kom ihåg att om du låter hartsen härda mellan laminatvarven, så bör man slipa, och avfetta ytan innan man laminerar vidare.
Epoxi har endast mekanisk bindning, (ingen kemisk bindning alls såsom polyester hartser), detta gör att det är väldigt viktigt att ha en "ruggad" yta för epoxin att fästa i.
Om man har tillgång till "rivduk" (peelply), bör man använda detta när man jobbar i epoxi.
Man får en fin yta på laminatet, och inga spretande fibrer. Denna yta kan man sedan laminera vidare på nästan utan att slipa.

Jag tänker mig väl att jag låter det härda så pass mycket att epoxyn har stelnat lite (potlife), och därefter kan man lägga på mer utan att det ska behövas slipas på eller? är jag ute och cyklar? :)

Har också sett något exempel där man först tejpar med typ maskeringstejp där man ska klippa för att trådarna inte ska spreta. Fungerar det eller?

Får ta och kolla in rivduken lite mer..

Ska förresten vänta med mitt kladdande till imorgon, väntar på att mina nitrilhandskar ska komma, känns ju onödigt om det skulle va så att jag är lite känsligare än andra på det området och jag utvecklar en allergi så det blir jobbigt att fortsätta.

Om man låter det härda till "tejpklibbigt" så ska det gå att fortsätta att kladda utan att slipa emellan. Sägs det. Jag orkade aldrig göra så utan lät det härda ordentligt och fick ett jäkla jobb med att slipa efter varje lager.

Det bästa vore väl om man kunde lägga alla lager i en körning och sedan lägga peelply, absorptionsmaterial och något komprimerande omslag (typ tejp om man inte har vakuumprylar).

Kräver epoxi med lång potlife och att man har tänkt igenom alla lager och klippt till delarna innan.

Ju mindre epoxi desto bättre (så länge det väter igenom väven ordentligt).

Hur många lager krävs det egentligen?

Potlifen blir förresten längre om man har en "pot" med stor yta där värmen från reaktionen kan smita iväg, gärna ett "grunt" innehåll av epoxi också.

Känns ju bara lite farligt att lägga allt på ett kort när man är nybörjare med materialet. när det kommer till antalet lager varierar det beroende på vart på cykeln men jag skulle säga allt från 5-11 kanske?

august_o skrev:

> när det kommer till antalet lager varierar det
> beroende på vart på cykeln men jag skulle säga
> allt från 5-11 kanske?

Nåt sånt tror jag det blev på min ram. Förmodligen fler än fem men färre än elva. Tappade kontrollen lite efter ett tag.

Man ska inte vara rädd att pröva på, det går som bekant att forma till nästan vad som helst med dessa material. Gör ett extra stag att öva på, innan du börjar på ramen om du inte jobbat med materialen tidigare. Billigare att prova på ett par bitar, än att förstöra en hel ram.

11 lager låter som väldigt mycket. Beror förstås på vilken matta du använder, men spontant tycker jag det är 2* för mycket. ...said without prejudice :)

Sitter nu och väntar på att få mitt styrhuvud svarvat. Senare idag ska schenker komma förbi med skyddshandsksrna jag beställt. Då kan jag äntligen börja kleta med glasfibern.

JA, nu har styrröret äntligen blivit svarvat och klart! resultatet tror jag blev ganska bra, det är på gränsen till att det blev för stort (det var inte jag som svarvade), men jag fick med mig något "lock tight" medel för att det ska sitta ordenligt. Den glappar inte men det går enkelt att skruva på lagret..
cyel017.jpg ht=542

Tillbaka
Topp