Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Fyllnadsloctite är en nödlösning, skålarna ska sitta med presspassning i röret. Trist om det blir glapp mellan skålarna och röret, glapp kommer sannolikt leda till ovalisering av röret och därmed obrukbar ram.

Men det blir säkert bra. :) Se till att avfetta rör och lagerskålar ordentligt så loctiten får fäste.

august_o skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken matta tror du att man ska köra på då?
> Något jag tänker mig är väl typ en twill med
> 200g/m2 eller så?

Det blir säkert bra med nåt sånt. Hade själv använt en lite tjockare matta, men 200-250gr är väldigt formbara och lätta att få till.
Testa att tillverka ett rör med typ 4 mattor som du sen bryter av, så får du en liten uppfattning om vad det håller.
Nackdelen med att använda en tunn matta i flera lager, är att man tenderar att använda för mycket harts.
Bra om man kan få ordentligt tryck på, och få ut överflödig harts när det härdar. Tejpa går ok, men vacuum e kung.

Senast redigerad av en moderator:
Har börjat kleta med glasfibern idag. Nu har jag vävt in styrröret och vevhuset, bilder på det kommer senare när jag kommer hem. Jag ska ta bort eltejpen när Jag jobbat färdigt för idag, blir spännande att se hur det ser ut.

august_o nämnde ju att han skulle använda hela längden (200 mm), och det får man ju säga är ett ganska rejält styrrör =)

edit: som svar på andematts inlägg

Tillbaka från jobbet..

cyel018.jpg ht=542

Här använder jag borrmaskinen och med hjälp av en nål gör jag små hål i eltejpen som jag senare ska använda.

cyel019.jpg ht=542

Här syns vevhushylsam. det är inte kolfiber på utan först ett lager epoxy, sedan glasfiber och till sist eltejp för att trycka ut överflödigt material. Den öveflödig epoxyn trycks ut ur hålen på eltejpen.

cyel020.jpg ht=542

Vevhushylsan när eltejpen är borttagen, ser mycket bra ut ! :) eltejpen var mycket lätt att ta bort, ca 5 h efter applicering.

cyel021.jpg ht=725

Styrlagret med glasfiber färdig.

cyel022.jpg ht=542

En lite närmare titt...

Tobbe Arnesson skrev:
> Fyllnadsloctite är en nödlösning, skålarna ska
> sitta med presspassning i röret. Trist om det
> blir glapp mellan skålarna och röret, glapp
> kommer sannolikt leda till ovalisering av röret
> och därmed obrukbar ram.
>
> Men det blir säkert bra. :) Se till att avfetta
> rör och lagerskålar ordentligt så loctiten får
> fäste.

Jo det skulle ju va surt om det inte fungerar tillräckligt bra med locktite men jag får hoppas på det! Det borde ju inte vara jättestora krafter på just styrlagret eller?, i alla fall inte det som sitter upptill....

Styrröret är 200 mm :)

Måste beställa kolfibern snart, thumperpeo sa att han skulle kolla med någon lokal handlare men det verkar ta lite tid så jag får se vad jag hittar på. Var ska man beställa? är det någon som har erfarenhet och vet var det är bäst? De sidor jag hittat hittills är:
Carbix.se
Swecomposite.com
Epotex.se
http://www.uthulin.se
http://www.carbonmods.com/

Om du har något Biltema i närheten så kan du lugnt köpa en kvadratmeter där så att du kommer igång. Det verkar ju finnas billigare varianter som du kan beställa sen.

Anders H skrev:
> Om du har något Biltema i närheten så kan du
> lugnt köpa en kvadratmeter där så att du kommer
> igång. Det verkar ju finnas billigare varianter
> som du kan beställa sen.

Jag skulle helst köpa mattan av en leverantör som klipper den från av en större rulle.
Fibern e lite av en färskvara. När den ligger fram för länge blir den styvare, och får sämre uppsugningsförmåga. (vet inte varför det blir då, men sådan erfarenhet har jag).

Sen ett blandnings tips, helt gratis!
När man laminerar smådelar med epoxi blir det lätt att man blandar mycket mera harts än man behöver, och slänger bort hälften. Det är inte lätt att uppskatta hur mycket epoxi som går åt.

Vanliga blandförhållanden ligger någonstans runt 100:30% bas:härdare. Klipp till mattorna som du ska laminera, väg dem på digitalvåg. Samma tal kan användas när man blandar till hartsen. Mattvikten = vikten på epoxibasen. Lite mer kan man kanske blanda om man är osäker, eller inte hinner blande mer ifall det blir för lite, men det bör inte vara långt ifrån sanningen.

Lövis skrev:
> Jag skulle helst köpa mattan av en leverantör
> som klipper den från av en större rulle.
> Fibern e lite av en färskvara. När den ligger
> fram för länge blir den styvare, och får sämre
> uppsugningsförmåga. (vet inte varför det blir
> då, men sådan erfarenhet har jag).
>
> Sen ett blandnings tips, helt gratis!
> När man laminerar smådelar med epoxi blir det
> lätt att man blandar mycket mera harts än man
> behöver, och slänger bort hälften. Det är inte
> lätt att uppskatta hur mycket epoxi som går
> åt.
>
> Vanliga blandförhållanden ligger någonstans
> runt 100:30% bas:härdare. Klipp till mattorna som
> du ska laminera, väg dem på digitalvåg. Samma
> tal kan användas när man blandar till hartsen.
> Mattvikten = vikten på epoxibasen. Lite mer kan
> man kanske blanda om man är osäker, eller inte
> hinner blande mer ifall det blir för lite, men
> det bör inte vara långt ifrån sanningen.

Mycket bra tips, hittills har jag bara kört på känsla när jag bladat till glasfibern och det har blivit en del över.. har iofs bara blandat ungefär 10 g åt gången och ibland 5g så jag har inte blivit av med särskilt mycket..

Det här med att köpa från en leverantör som klipper från en rulle låter ju smart om klofibern har ett så kallat "bäst före datum", har du något tips/kontakt som man skulle kunna kolla med?

Har slipat vevhuset och styrröret och satt fast det i jiggen som jag har. Kedjestagen har jag också limmat på plats nu, blir till att klä dessa ikväll alternativt i morgon.. (har inte tänkt klä in hela utan bara ändarna)

Kom att tänka på en lite sak. Nu när du har frigolit inne i rören, tänker du smälta ut det sen eller kommer det sitta kvar? Om det ska sitta kvar är det viktigt att du får det helt tätt med lamineringen runt frigoliten (om frigoliten är av typen som suger vatten), annars kommer du förr eller senare få en cykel som väger något kilo mer än vad du hade tänkt dig.

Jag har som sagt tidigare byggt en surfbräda, och det räcker med ett pyttehål så suger frigoliten, modell svamp, åt sig en massa vatten som är ett elände att få ut igen, torkar aldrig.

Kanske är läge att se till att det finns hål mellan alla, eller till alla, delarna och sedan pytsa i aceton på slutet för att få ut frigoliten (fuktabsortionsproblematiken). Då går det också att efterfylla ändarna på kedjestag och sadelstag med en pasta av epoxi och kol-/glasfiberklipp för att säkra förbindelsen med metallen.

Intressant läsning och friskt vågat August!

Mycketvillhamer skrev:
> Kom att tänka på en lite sak. Nu när du har
> frigolit inne i rören, tänker du smälta ut det
> sen eller kommer det sitta kvar? Om det ska sitta
> kvar är det viktigt att du får det helt tätt
> med lamineringen runt frigoliten (om frigoliten
> är av typen som suger vatten), annars kommer du
> förr eller senare få en cykel som väger något
> kilo mer än vad du hade tänkt dig.

Jag tror att jag kommer ta bort frigoliten i sadelröret för att sadelstolpen ska få plats, annars låter jag nog det vara kvar. Ska tänka på att göra det helt tätt men det borde ju inte spela lika stor roll när det inte handlar om surfbrädor. De har ju mer kontakt med vatten.

Nu börjar faktiskt delarna att se mer ut som en cykel än på mycket länge. Alla frigolitdelar är på plats utom down tube, (svenska?) och jag tycker det ser mycket lovande ut.

cyel023.jpg ht=542

cyel024.jpg ht=725

I och för sig ska en del småbitar på plats för att få den här karaktäriserande runda "smotha" locken som synes på en mycket fin Specialized här under:
Specialized.jpg ht=518

Grymt snyggt att det inte blir några svetsskarvar....

Jag skulle nog vilja påstå att den enda skillnaden mot surfbrädan är tiden det tar för vattnet att hitta dit. Är det orätt kommer vattnet komma in till frigoliten och du kommer få en tung cykel.

Ännu en dag till enda men inte en särskilt produktiv dag.. Down tube är i alla fall på plats nu och jag har börjat kleta med glasfibern med ett mycket bra resultat. Stagen känns väldigt stabila så det är positivt :)

En liten bild på stagen också, har faktiskt gjort två lager så jag tror det bör räcka.
cyel028.jpg ht=725

Har funderat lite på hur jag ska få dom här runda formerna. Istället för att göra en massa frigolitbitar har jag varit iväg till k-rauta och inhandlat lite fogskum som jag tänkte att jag skulle kunna använda, som typ att spackla...
cyel029.jpg ht=542

Testade så att skummet inte skulle fräta på frigoliten.

Det visade sig dock vara lättare sagt en gjort, skummet blir lätt ihåligt och tappar därför styrkan så jag får se hur jag ska göra. Funderar på att köra på gammalt hederligt spackel men det känns inte riktigt rätt, tungt också!

Ps. Har inte gjort allt detta idag Ds. :)

Annars kan du nog lägga på extra frigolitbitar och forma med grovt slippapper. Det gick bra med mina kedjestag som jag gjorde i ett stycke:

K-stag.jpg ht=544

Allt är färdigt inför att börja kleta med kolfibern nu, väntar på paketet från carbix som skall skickas idag. Min metod att använda fogskum för att fixa till de här runda formerna fungerade faktiskt bra till slut. Det jag gjorde fel i början var att jag var för otålig. Enligt burken behövdes endast 30 min tills det att skummet skulle vara redo att skäras (då tänker man ju sig att det ska va genomhärdat) men det visade sig att det behöver ca 12h.

Lite bilder på förloppet och slutresultatet. Det ser inte så jättefint ut just nu men det beror ju delvis på färgen, formerna är iaf hyfsat symmetriska och så...

Klumpen som blir efter att skummet härdat färdigt, lite tillskuren.
cyel030.jpg ht=542

Klumpen bortslipad :)
cyel031.jpg ht=542

vid vevhuset
cyel032.jpg ht=542

Vid sadelröret
cyel033.jpg ht=542

Nu hoppas jag på snabb leverans :)

Riktigt imponerade!
En tanke kan vara att försöka göra mötet diagonalrör/vevhus så bred som möjligt för att öka styvheten, kollar man på många moderna ramar är dialröret i princip lika brett som vevhuset där nere.

marran skrev:
> Riktigt imponerade!
> En tanke kan vara att försöka göra mötet
> diagonalrör/vevhus så bred som möjligt för att
> öka styvheten, kollar man på många moderna
> ramar är dialröret i princip lika brett som
> vevhuset där nere.

Jo jag vet, har funderat på det och tänker göra det så brett som möjligt. Så lite frigolit och så mycket metall som möjligt. :) tack för sll uppmuntran och börja kladda själva!

Snyggt och fiffigt med fogskummet. Det kommer att bli mycket enklare med de mjuka skarvarna.

Inspirerande! Vad uppskattar du en slutlig budget på? Blir sugen på ett eget projekt, men funderar lite på vad det skulle kosta.

landen skrev:
> Inspirerande! Vad uppskattar du en slutlig budget
> på? Blir sugen på ett eget projekt, men funderar
> lite på vad det skulle kosta.

Jag har för en exakt logg över projektet, allt från gitarrsträng och tvingar till kolfiberduken.. Kommer lägga upp den när projektet är slut men just nu ligger jag på 4592:- jag hoppas på att det inte blir några fler utgifter på själva ramen :) Beroende på hur lyckad ramen blir köper jag ju också till hjul lsv. Framgaffeln har jag redan köpt.

Tidsåtgång hittills är väl typ 30 h ungefär, så det är ju billigare att köpa en ny ram men inte alls lika roligt!

Satsa om du har råd och tid!

rising skrev:
> Hallå. Hemgjord ram = grym ram. Inte på samma
> sätt som tex en S-Works förstås, men dock:
> grym!

Tummen upp!

Det är ju klart att det inte blir värsta megaramen, men så länge den är funktionerlig så blir jag nöjd! Utseendet blir ju förmodligen bra, vet dock inte om jag lackerar den i någon färg eller ej i dagsläget :)

Skogling skrev:
> Alltså, det är ju ett spännande projekt men du
> tror väl inte på allvar att det blir en grym ram ?

Den lär bli klart mer hållbar än en Cervelo i vart fall. ;)

Tobbe Arnesson skrev:
> Den lär bli klart mer hållbar än en Cervelo i
> vart fall. ;)

Klart tyngre också :)

august_o skrev:
> Tobbe Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den lär bli klart mer hållbar än en Cervelo
> i
> > vart fall. ;)
>
> Klart tyngre också :)

Kör hårt bara! När du är klar kommer du vara en erfarenhet rikare och kunna ta nya steg. Dessutom har du delat med dig till Happyiterna på ett föredömligt sätt. Jag hoppas att du oavsett vikt lyckas slutföra detta till en fungerande cykel, redan det är en prestation. Gillar ditt sätt att fundera över ett problem och sen omgående sätta igång. Hur lång hade tråden inte varit nu om du hade velat hit och dit och bett om massor med råd hela tiden? Bra jobbat!

Kolfibern har anlänt, igår faktiskt, så jag har redan kommit en bit på vägen i mitt plastande. Tanken är jag jag börjar med alla korsningar, vid gaffeländarna, vevhuset, sadelstolpen och styrhuvudet för att få dessa så stabila som möjligt. Sedan tänker jag mig att jag kör vartannat lager på rören och vartannat vid korsningarna. Alternativt att jag kör på två lager på korsningarna och ett på rören och så vidare.

Som sagt har redan inplastningen av korsningarna börjat och det ser lovande ut. I dagsläget har jag klätt in vevhuspartiet och styrhuvudpartiet två lager och området vid sadelröret ett lager. Har dock bara bild på vevhus- och styrhuvudpartiet vid första lagret eftersom delarna i nuläget är tejpade för att åstadkomma det tryck som behövs.

Delarna är helt obearbetade efter det att eltejpen tagits bort (fortfarade efter första lagret), så de ser kanske något skabbiga ut, fibrer som spretar hit och dit...

Styrhuvudet..
cyel034.jpg

cyel035.jpg

Och så vevhuset..
cyel036.jpg

cyel037.jpg

Ber om ursäkt för de något suddiga bilderna :)

ser ju bra ut det där jag blir sjukt sugen på att bygga själv så till den grad att jag så smått börjat fnula på ett eget litet projekt

vilka dimensioner har du valt att göra rören i och varför?

Intern vajerdragning=nej, det är ju alldeles för avancerat, särskillt eftersom jag har en frigolitkärna som kommer vara kvar. Sedan kommer ju cykeln inte bli så superspejsad så att det behövs.

Dimensionerna har jag valt utifrån andra cykla jag kollat på osv. Har inte de exakta måtten men down tube är ca 5 cm, top tube 4-3,5 cm seat tube ca 3,5 seat stays ca 2 cm chain stays 3-2 cm. De är ju avsmalnande så tjockleken förändras.

så carbon ramar är byggd på frigolit från grunden?
inte konstigt de är så läta om jag nu fattat rätt?
heja grymt initativ och billigar än att köpa en kolfiberram :)

Petri skrev:
> billigar än att köpa en kolfiberram :)

Nja, med tanke på att projektet redan kostat mer än 4500 och då är vad jag förstår ingen gaffel med i bilden. Då kommer du mycket billigare undan genom ett kinaköp. Att bygga en en kokosram gör man nog inte för att spara pengar...

Petri skrev:
> så carbon ramar är byggd på frigolit från
> grunden?

nej vanligtvis byggs de i form med en expansionskropp i plast invändigt i rören som pressar ut fibern mot formen och sedan tas bort. Luft är lättare än frigolit :)

Tobbe Arnesson skrev:
> Frigoliten i det här fallet kan dock lätt
> "frätas ut" med t.ex. aceton.

Men då blir den ju tyngre.

Tillbaka
Topp