Hembygge, Cykelram i kolfiber!!

Har bytt tanke om hur jag ska göra för att lösa justeringen. Eftersom kablarna sitter under styrlindan på 5700 kan jag inte ha en adjuster just precis vid infästet. Det jag gör istället, vilket jag såg att man brukar göra (var på intersport idag), är att jag fäster justeraren mitt på kabeln.

jgwir_009385_L.jpg

Bilden visar samma justerare som jag köpt. Och som synes sitter den inte direkt mot reglaget utan det är en liten kablebit emellan. Jag gör på samma sätt fast justeraren sitter längre ned. Som på bilden nedan..

jagwire.jpg

Nu, eftersom cykeln i princip är färdig (väntar fortfarande på justeringsskruvarna, kommer väl tidigast i morgon eftersom jag inte fått något mail ännu om att de är skickade) tänker jag publicera en lista på vad jag köpt och vad varje sak kostat. Jag låter listan tala för sig själv :)
Untitled-1.jpg

Du som blivit taggad på att göra något liknande själv, bli inte avskräckt av slutpriset, Har man redan cykelkomponenter går själva rambygget på drygt 5000:-

Briljant.

Och sitter man redan inne på bagagevåg, säkring och gitarrsträngar kan man spara 163 kr till. Det har varit fantastiskt att följa detta bygge!

Märker att jag glömt lägga in både fogskum och nitrilhandskarna. Slutsumman hamnar därmed på 13,986. Fogskum - 78 kr
Nitrilhandskar - 202 kr..

Styrlindan har kommit på nu, orkade inte (eller kanske klarade inte av att) vänta på justeringsskruvarna, kan ju lika gärna sätta dit dem med styrlindan på. Jag har också monterat framväxeln och den fungerar briljant. skulle dock behöva finjustera den lite eftersom den tar i om jag kör på absolut högsta växeln men det får fixas när grejorna kommer. Surcyclocomponents...

Roligt! Idag kom paketet och jag är jättenöjd..... NOT!!

Det tar två veckor för grejorna att komma och när de väl gör det får jag en bromsvajer istället för ett växelreglars. Gjorde precis en reklamation och köpte samtidigt samma produkt från ebay för ca 100:- istället för 170 kr..

Lite mera väntan helt enkelt.

Som sagt, Surcyclocomponents...

Har varit och är fortfarande borta i fjällen så jag har inte hunnit fixa särskillt mycket med cykeln men jag har ringt hem och fått det bekräftat att justeringsskruvarna förmodligen har kommit (har iaf en avi som ligger och väntar på mig där hemma). så när jag kommer hem (söndag) blir det till att fixa det sista.

Har tagit några turer med cykeln och den fungerar mycket bra trots att framväxeln inte riktigt är perfekt justerad. Senaste sträckan jag tog en längre tur var från norrmjöle till Umeå, ca 2 mil. Cyklade i snitt 33, med lite medvind i ryggen (hade 27,5 i snitt på vägen dit)

Lovar att det kommer en uppdatering när den är klar :)

NU ÄR DEN ÄNTLIGEN KLAR!!!

Riktigt nöjd blev jag, lägger upp lite bilder på slutfinishen här :)

Photo2011-07-11212408.jpg

Photo2011-07-11212420.jpg

Photo2011-07-11212433.jpg

Photo2011-07-11212447.jpg

Photo2011-07-11212458.jpg

Photo2011-07-11212531.jpg

Återigen, tack för all hjälp och pepp från er! Hade inte klarat av det annars! Det här bevisar ju att man inte behöver kunna något innan för att klara av att bygga sin egen cykel i kolfiber. Så lägne motivation och tid finns (och också naturligtvis en viss händighet, man får ju inte ha tummen mitt i handen :) )går det alldeles utmärkt att göra någonting liknande själv! Hoppas att jag har kunnat inspirera andra och jag ser fram emot att läsa nästa byggartråd :)

----------------------------------------------------
Tror inte jag är ute och cyklar längre :)

Senast ändrad:
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Stiligt, måste kännas extra gött i själen att
> trampa på en egenhändigt byggt cykel!

Jajemensan :)

Riktigt fin blev den!
Grattis!

Återkom gärna med lite input när du har cyklat och fått känna lite på den.

Förresten, du fattar att du måste köra Vättern nästa år va?
Tror det är lagstadgat när man bygger sin egen cykel...

Senast ändrad:
Grymt fin cykel och ett imponerande bygge. Du är mer än lite händig som mäter upp en träram för att på frihand utan mall bygga en helt linjerad cykelram på första försöket. Grymt! Också imponerad av hur du hanterat inlägg och synpunkter under byggets gång och av din inställning när kedjestaget var för brett för klingan... snacka om känsla för kvalitet.

Tack för kul läsning.

Tack tack!

Tar frågorna en i taget..
Vättern runt, lär ju inte hända nästa år men tycker jag om att cykla (vilket jag egentligen inte vet om jag kommer tycka, i värsta fall kan man ju ha den på väggen hemma.. :)) så vet man aldrig, näst nästa år kanske :)

Vikten, har inte vägt sista slutfinishen men sensast så låg den på ca 8,6 kg.

Har tänkt hänga på cyklningen med gimonäs gck, är borta för tillfället men någon gång ska det förhoppningsvis ske :)

Kul att ni har tyckt om att läsa och alla kommentarer är mycket uppskattade, då syns det ju att ni är intresserade och jag skriver mer också... Hade som sagt inte klarat av det här projektet utan den samlade kunskapen från alla happyiter. Kul med all respons och hjälp helt enkelt. :)

Får bli en uppdatering senare när jag cyklat 100 mil :)

Senast ändrad:
Kan ju börja säga att jag inte har cyklat 100 mil ännu, har gått lite segt med cyklandet på sistone, har varit borta ganska mycket under sommaren och så. Jag har iaf flyttat till rimforsa som ligger 4 mil utanför linköping och här verkar det som om vägarna är ganska trevliga att köra på så länge det inte är grus :) förhoppningen är alltså att cyklandet ska öka nu...

Men, jag har ett ljud som jag skulle behöva lite happy-experthjälp med. Jag vet att det kanske blir svårt att ställa diagnos eftersom cykeln är egentillverkad men jag behöver hjälp!

Det är alltså ett tickande ljud som jag måste bli kvitt, var gång pedalerna står i 12:30 med 12 vid drevsidan uppstår ett tick. Detta sker dock bara vid lite mer belastning men det krävs inte jättemycket kraft. Det spelar ingen roll om jag står eller sitter, oberoende av vilken växel jag kör på, det är inte flaskstället och det låter som om det kommer från drevet.

Allt på cykeln är sprillans så jag blir lite konfunderad.

Tack på förrhand!

Mina pedaler klickar vid ett läge ibland men det beror nog på att de är gamla som gatan och slitna. Än så länge funkar det att smörja pedalaxeln någorlunda godtyckligt så försvinner klickandet...

> Det är alltså ett tickande ljud som jag måste
> bli kvitt, var gång pedalerna står i 12:30 med
> 12 vid drevsidan uppstår ett tick. Detta sker
> dock bara vid lite mer belastning men det krävs
> inte jättemycket kraft.

Kan vara lite vad som helst - knak och tickande kan vara svårt. Testa dock att efterdra pedaler och annat. Skulle inte det hjälpa skulle jag testa att lossa pedalerna och fetta om gängorna som första åtgärd.

/J

Ibland är det nåt så fånigt som stumpen av wiren till framväxeln som sticker ut och tar i vevarmen.

Rapport ja just det ja..

Det fanns planer ett tag på att försöka ta sig runt vättern (detta var innan snön smält bort) och nu har jag inte hunnit cyklat något på riktigt länge, lite för att jag inte har haft tillgång till någon pump och däcken varit i svagaste laget.

Ska försöka komma igång igen snart, Fint väder idag, och nu när pumpproblemet är löst, så kanske.

Lever ett folkisliv just nu, vissa av er kanske vet vad det innebär lite..

Cykeln står i alla fall kvar och ser trevlig ut!

Tackar, Kanske kommer någon bild någon gång..

Var ute och cyklade idag lite, tog lite vatten över huvudet efter att inte ha tränat något på ett bra tag, cyklade 5 mil, motvind typ hela tiden och när det var 1 mil kvar tog all energi slut, fick gå/cykla resten av biten. Har i alla fall lärt mig att man ska ta med sig något annat än sockerfri saft, ger inte så mycket energi direkt.

august_o skrev:
> Rapport ja just det ja..
>
>
> Lever ett folkisliv just nu, vissa av er kanske
> vet vad det innebär lite..
>

Kollar på video och dricker folköl?

bruce skrev:
> august_o skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rapport ja just det ja..
> >
> >
> > Lever ett folkisliv just nu, vissa av er kanske
> > vet vad det innebär lite..
> >
>
> Kollar på video och dricker folköl?

Går på folkhögskola och spelar gitarr vid lägereldar? Pratar med brinnande inlevelse om orättvisor i världen, pratar alltid med kvinnliga studenter. Målet är i prioritetsordning 1. Nuppa 2. En bättre värld. :-)

Wow, vilket imponerande bygge! Tack för att du delade med dig av processen.
Nu har det ju gått ett tag sedan cykeln blev klar, har den hållit bra?

Hej igen!

Ja det var ett tag sedan nu och cykeln går som smort, det tickande ljudet är också borta. Vevarmen tar inte i som någon frågade här utan det går bara bra trots att det är litet utrymme. Dock flexar ramen en del tror jag, man kan se att lacken runt vevhuset har spruckit upp men det är inte något som syns väldigt eller påverkar något. Det är först i år som det känns som att man kan lita på den helt och hållet (har alltid tyckt att det varit lite tungt att köra i gupp förut, vet ju aldrig vad som kan hända)

Har flyttat gbg och har cykeln kvar i Umeå så har inte någon dagsbild (som någon önskade) men kan ladda upp en eller två gamla bara för att fixa.

IMG_1521.JPG

IMG_1522.jpg

Kul att höra av dig och att cykeln fungerar. Fortfarande lika imponerad att du rodde allt i hamn utan att dammet lade sig över ett halvfärdigt projekt.

Tillbaka
Topp