[Hemmafix] MTB-tubdäck!!

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Jensen,..berätta emr för mig som inte vet:)

Om man har notubes fälgar, Behöver man nite det speciella fälgbandet då? Eller det behöver man ju inte på vanliga fälgar heller men ger det lixom ingen fördel?

Kör ju själv på flow men bara varit ute en gång på dem så jag är lite nyfiken.:)

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen,..berätta emr för mig som inte vet:)
>
> Om man har notubes fälgar, Behöver man nite det
> speciella fälgbandet då? Eller det behöver man
> ju inte på vanliga fälgar heller men ger det
> lixom ingen fördel?
>
> Kör ju själv på flow men bara varit ute en
> gång på dem så jag är lite nyfiken.:)

på deras egna fälgar behöver du det inte, då behöver du bara den gula tejpen o deras ventil. möjligt att det inte behövs på andra fälgar heller, men jag tvivlar på att det kommer funka så bra som det gör på notubes fälgarna. notubes fälgarna har ju dels en fåra i mitten (som en riktig ust fälg) och kraftigare "hakar" på sidan som greppar tag i däcket, än vad en vanlig fälg har.

fördelen att köra utan är väll egentligen bara viktvinsten skulle ja dock tro. deras notubes fälgar o sen deras gummifälgband så läre ju bli väldigt tight mot däcket.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Förstår Jensen. Det fungerar med bara tejp på vanliga fälgar. Det var så de sålde sakerna för en massa år sedan.

Så då behöver jag alltså inte köpa något special för mina flowfälgar för att få det extra bra..danke:)

Här är ivf lite bilder från senaste cyklingen. Dessa däck är vulkade med latexslangar.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    99.4 KB · Besök: 34
  • 2.jpg
    2.jpg
    92.5 KB · Besök: 33
  • 3.jpg
    3.jpg
    70 KB · Besök: 33
Senast redigerad av en moderator:
[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ville skrev:
> Förstår Jensen. Det fungerar med bara tejp på
> vanliga fälgar. Det var så de sålde sakerna
> för en massa år sedan.

ehh, gjorde de? under alla de år jag följt notubes, så har de sålt fälgbanden till vanliga fälgar. vet inte vad du menar med massa år sen, men jag har då ett sådant fälgband som säkert är en 5-6 år gammalt. tejp har då alltid bara varit avsett för deras egna fälgar. samma tejo används visserligen till de vanliga fälgarna med, men där var den mer avsett för att fälgbandet inte skulle tryckas in i hålen på fälgen.

>
> Så då behöver jag alltså inte köpa något
> special för mina flowfälgar för att få det
> extra bra..danke:)
>
>

precis. vet att eclipse hade nå specialgrej amn kunde trycka på fälgar (ust fälgar) för att få däcken att sitta ännu bättre. var som en "ribba" i mitten, som gjorde att ust däcket inte trycktes ner i mitten lika lätt, alltså inte släppte ut luft lika lätt vid hård krängning.
typ detta http://www.eclipse.ch/new/TubelesskitU.html men vet inte hure skulle funka på en notubes fälg. ser ut som om de ändrat designen på den där produkten sen jag kollade sist.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Jensen skrev:

> ehh, gjorde de? under alla de år jag följt
> notubes, så har de sålt fälgbanden till vanliga
> fälgar. vet inte vad du menar med massa år sen,
> men jag har då ett sådant fälgband som säkert
> är en 5-6 år gammalt. tejp har då alltid bara
> varit avsett för deras egna fälgar. samma tejo
> används visserligen till de vanliga fälgarna
> med, men där var den mer avsett för att
> fälgbandet inte skulle tryckas in i hålen på
> fälgen.

Minns inte när jag köpte mitt kit från Notubes, Kan det varit 7-8 år sedan kanske. Då fick man ivf med två olika tejprullar och latexvätska. Ventiler har jag för mig vi tog från vanliga slangar och klipte till.

Då körde jag på vanliga fälgar. Jag hittad dock en kombination med 24:or som var helt omöjlig att få upp trycket i. gick tom med hjulet till ett företag som sysslar med pumpning av lastbilshjul.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Lite news på detta.

Jag har lyckats få en punka!..=D

Jag tror det var en lite dålig limning på ett ställe och jag har förmoderligen lösning på problemet.
Men punkteringen ledde faktiskt bara til att trycket gick ner till ca 1 bar och sen kunde jag köra vidare. Det verkade aldrig gå ur mer. Så även på en riktigt lång tur skulle jag lätt kunna ta mig hem även om man fick köra lite försiktigare.

Väl hemma så doppade jag hjulet i vatten utan att ta av det på cykeln. hittade ett litet hål i däcket, limmade på en laglapp och en liten slangbit där det småläkte lite och så gick hjulet hela degaen efteråt.

Det skall limmas fler hjul för test de närmaste dagarna så då skal jag klippa sönder detta hjul och se vad som egentligen orsakade punkteringen.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Hmmmmmm,

Nu fick jag punka igår IGEN!!

FAN FAN FAN !!

De däck som hållt så bra i lilla göteleborg trotts genomslag som det sjöng om klarade sig typ 30-40 min i hellas.

Jag e rätt nära på att ge upp hela projektet just nu, tyvärr. För jag vet nu att principen fungerar. Problemet e bara att få en tillräckligt säker limmning runt hela däcket.

Jag menar vad gör det om 95 % av däcket e punkaäskert fall du slår i de sista 5%:en.

Jaja, det var kul en stund ivf:)

Ps: det första däcket som limmades är fortfarande helt punkafritt.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
giftlimmet.

jag ahr itne pumpat upp däcket och sett vad som har hänt mer exact. Och som sagt så höll det löjligt bra i götet.

Så jag tror bara jag träffat en punkt som inte var 100% limmat.

Tillbaka
Topp