Hemmagjorda energikakor, Stalles Maktkakor!

> Du har ju blockchoklad i.Det innehåller fett

Ja det är riktigt. Men jag vet inte om det är bekant men blockchoklad klarar sig i rumstemperatur väääldigt länge. Nåt som smör och margarin inte gör.

Stalle

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl för att få i lite kostfiber i kanske?

Dels det men åxå för att Bran Flakes låg bättre till på Gi-skalan.

Stalle

King Stalleeeee skrev:
> > > Du har ju blockchoklad i.Det innehåller
> fett
>
> Ja det är riktigt. Men jag vet inte om det är
> bekant men blockchoklad klarar sig i
> rumstemperatur väääldigt länge. Nåt som smör och
> margarin inte gör.
>
> Stalle

Sorry.Jag skulle svarat på Bruses inlägg
Jag tror nog båda håller sig lika länge då det är så mycket socker i.

Eftersom alla ingredienser ska krossas lätt, hackas, rivas osv, så borde man väl dela de torkade aprikoserna i smådelar, eller ska de va hela? Bäst å fråga så det blir rätt från början.

Så, nu har jag kokat ihop skiten, ja det ser ut som bajs!
Å jäklar vad det var tungt att röra på slutet, trodde aldrig det skulle gå när den stora skålen med torrvarorna skulle ned i den lilla mängden scokerchokladsirapshonungsröran. Men det gick.

Jag vägde allt, å har räknat ut näringsinnehållet, hehehehe, det konstiga är att det väger mer efter "kokningen" än före... suck...

Vikt hela smeten 892 g före (900 g efter > en procent, får nog tillskrivas mätfel)
Energi: 3689,4 kcal
Protein: 59,1 g / 6,4 E%
Fett: 126,8 g / 30,9 E%
Kolhydrater: 574,9 g / 62,3 E%

Per 100 gram
Energi: 413,6 kcal
Protein: 6,6 g / 6,4 E%
Fett: 14,2 g / 30,9 E%
Kolhydrater: 64,4 g / 62,3 E%

Lite mycket fett tycker jag?
Å nu är skafferiet fyllt av socker, sirap, jordnöttssmör... kalas det här.

Inte särskilt mycket mer än i te.x Maxims Energibars

Från Maxims hemsida (genomsnitt per 100g, chokladtäckt)
Energi 373kcal
Kolhydrater 67,1g
Proteiner 5,6g
Fett: 9,1

Senast redigerad av en moderator:
Har precis gjort en sats, tror det blev lite varmt på slutet och dessutom tycker jag att dom sockrade sig lite när jag kylde dom.

Dom har fått en natt i frysen nu för att förhoppningsvis fixa till sig..
Ska testa om dom är något att ha i dag och imorgon (10+10 mil) smakar åtminstone rätt gott.

42Hz skrev:
> WTF!! Något jävla spam script?!

Japp. Det verkar gille Stalles kakor också. Femte inlägget i denna tråd.

f

Antar att dessa fungerar rätt bra som snabb energipåfyllning (återhämntning) efter en tur i skogen som mitt under den?

Nu ska jag få tummen ur hålet och göra en satts. Verkar kanon.

Runekakorna har jag använt på löppassen, och även på långa cykelpass. De kommer ursprungligen från ultramarathonlöparen Rune Larsson. Ni vet han som rodde över Atlanten och sprang tvärs över Amerika. Han trixade och blandade tills han kom på rätt mix av allting. Kortfattat så är det knäck med havregryn. Kan tillägga att om man är ute på vintern och förvarar kakorna i ryggan så blir de väääldigt hårda, fast då får man i och för sig i sig kakorna "lagom" fort. http://www.loparlarsson.se är adressen till Rune. Kan tillägga att han är min stora idol, och min dröm är att springa i Grekland. Kolla på Runes hemsida vilket lopp det är.
Man kan blanda in annat i kakorna så klart!

Thomas Lummi
Stockholm Långdistansklubb

Om TnT fortfarande har problem med glättningen så kan han ju åka till Kvarnsvedens pappersbruk och fråga om han kan få köra igenom kakorna i deras glätt :-) (mrkling = pappersarbetare)

Vilken jobb ,man får ju muskler bara av att bygga röran. Å va slick i skålen det blev... :-) Tack för receptet!

En fråga Stalle, vilken storlek ska man skära till kakorna i? Mina blev lite väl små kanske 10 gram, en annan köpe power bar jag såg låg på 65 gram. Då kvävs man ju om man äter en sån under färd...? Å jag vill ju inte stanna...

Gör de lika stora som en Powerbar. Strax över 50 gram mao. Tanken är ju att man skall mata i sig en bar per timme när man kör rätt hårt. Precis som Powerbar/Maxim/Vitargo mm.

Stalle

Har också en fråga, blir det väldigt kladdiga och mjuka? Jag var tvungen att stoppa in dem i ugnen för att de inte skulle kladda så mycket. Gick efter receptet, men är det nåt man kan tänka på för att göra dem fastare och mindre kladdiga?

De var ruskigt goda (för goda för att inte gå och smygäta) så jag ska lätt göra fler kakor.

Ni som vill prata om kakrecept får hemst gärna starta en ny tråd om detta. Men jag låser den här tråden så inte spambotten postar mer i den.

mvh
Rikard

Levi skrev:
> Har också en fråga, blir det väldigt kladdiga
> och mjuka? Jag var tvungen att stoppa in dem i
> ugnen för att de inte skulle kladda så mycket.
> Gick efter receptet, men är det nåt man kan
> tänka på för att göra dem fastare och mindre
> kladdiga?
>
> De var ruskigt goda (för goda för att inte gå
> och smygäta) så jag ska lätt göra fler kakor.

Just min fråga! Hur gör ni med förvaring? Körde runes sist. Jag brukar dela dom i 3-4 bitar och stoppa ner.. men hur gör ni? Vill ju inte stanna för att äta.. så det skulle vara kung om nån hade nåt bra tips! :)

Tigaz skrev:
> Levi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har också en fråga, blir det väldigt
> kladdiga
> > och mjuka? Jag var tvungen att stoppa in dem i
> > ugnen för att de inte skulle kladda så
> mycket.
> > Gick efter receptet, men är det nåt man kan
> > tänka på för att göra dem fastare och
> mindre
> > kladdiga?
> >
> > De var ruskigt goda (för goda för att inte
> gå
> > och smygäta) så jag ska lätt göra fler
> kakor.
>
> Just min fråga! Hur gör ni med förvaring?
> Körde runes sist. Jag brukar dela dom i 3-4 bitar
> och stoppa ner.. men hur gör ni? Vill ju inte
> stanna för att äta.. så det skulle vara kung om
> nån hade nåt bra tips! :)

Jag slår in dem i små portionsbitar i bakplåtspapper och förvarar i frysen. Tar upp så många jag vill ha med mig i fickan. Går att ta bort papper och äta on the go

Det där med kladdigheten är nästan mystiskt. Det räcker med att byta ut honoungsmodellen så blir det värsta kladdoteket...

Nu när jag bakar "proffesionellt" så är jag noga med att alltid ha samma råvaror hela tiden. Men framförallt honung är lynnigt och är olika beroende på år och skörd vilket gör att man kan helt plötsligt få slänga en smet för att det sket sig.

Men för att få de okladdiga så är tricket att vålda ner mycket havre och branflakes. Nästan så mycket att sleven går av när man rör. Då brukar det bli bra.

Jag bakar på Onsdag så vill nån paxa några Originalare så hör av er.

Stalle

Jag gillar maktkakorna som f-n. Gjorde dock slut på sista godbiten på Fornstigen i lördags. Stalle, kan du skicka ett PM vad det kostar att få 10-20 st orginalkakor (en sån där kartong) och hur man lättast lägger vantarna på dem? Jobbar i city...

Min första laddning ligger på köksbordet och svalnar. Måste ha haft i för mycket av ingredienserna i steg ett för det gick i nästan 4,5dl havregryn innan jag kände att det blev svårt att få i dem. Ville inte riskera att de blev för mjuka heller vilket kändes som en risk efter 3dl.

Hade inga solroskärnor hemma och gillar inte hasselnötter så det blev cashewnötter istället. Någon matsked sojamjöl också som kompensation för solroskärnorna.

Väntar med spänning på att de ska svalna så att jag kan smaka :)

Jag provade en bakning av dessa idag, då det blev uppenbart att jag missat i förberedelserna och missat att köpa bakplåtspapper fanns det flera alternativ. Ett av dessa var att lyssna på min lika begåvade som vackra fru och använda muffinsformar, det gjorde jag inte. Istället använde jag grillfolie, det skulle jag inte gjort. När jag dessutom hade glömt bort havregrynet så blev det ett litet helvete att få loss smeten när jag skulle värma på den för att tippa i havregryn. Till slut fick jag dessutom krypa till korset och peta ner smeten i muffinsformar. Gissa om någon går runt och ler lite överlägset nu.

Min första laddning står och svalnar nu. Blev inga hasselnötter, men annars tror jag att jag fick med allt. tack för receptet.

Tillbaka
Topp