Hemmagjorda energikakor, Stalles Maktkakor!

Detta använde jag senast. Tillvägagångssättet är det samma och egentligen ingredienserna åxå. Det är väl bara jordnötssmöret som har bytts mot plain jordnötter.

200 gr ljus blockchoklad
3 dl havregryn
3 dl lätt krossade Branflakes
1 dl strösocker
½dl fast honung
½ dl sirap
½ dl torkade aprikoser, hackade
½ dl russin, hackade
½ dl Dextropur
½ dl hackade jordnötter
½ dl hackad hasselnöt

Osaltade jordnötter brukar jag köpa på Thai-affären i centrum.
Om du tänkte baka så kan du få ett paket socker och ett paket dextropur av mig om du vill, jag har mycket. Du kan även får bra förpackningsmaterial och om du vill ha etiketter så kan jag nog fixa det åxå. Säg bara till.

:-)

Stalle

Haha, låter bra. Det var Marie som fick för sig att baka energikakor idag och då kom jag på detta och tyckte att om hon ska baka igen så kan hon iaf göra något vettigt... :)

Var köper man dextropur annars?

Är det bara jag som har galet svårt att äta så söta produkter när man cyklar? Tycker det är nästan omöjligt att äta typ en energibar. Spydde 2 ggr förra året pga dessa.

Jag efterlyser raketbränsle som inte är så sött. Finns det?

Ja, det är bara du. :-)

Närå... men faktum är att Maktkakan är visserligen söt men inte så inihelvete söt som många andra. Och om du ändå hade tänkt att baka själv så är det ju bara att modifiera proportionerna. Det kan behövas några testomgångar innan du får konsistensen bra.

Stalle

julgus skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag efterlyser raketbränsle som inte är så
> sött. Finns det?

Energikakor är inte mer "raketbränsle" än vanlig mat. Det är bara en praktisk förpackning och mycket marknadsföring. Ta med dig nåt du gillar, det kommer funka lika bra.

julgus skrev:
> Är det bara jag som har galet svårt att äta så
> söta produkter när man cyklar? Tycker det är
> nästan omöjligt att äta typ en energibar.
> Spydde 2 ggr förra året pga dessa.
>
> sött. Finns det?

Maltodextrin. GI=140, lättblandat, smaklöst

för de som ändå vill suga på sockertutten under träningspassen kan man ju addera koncentrerad saft, fruktos eller nått.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/malto-flex-pure-4-kg

H. skrev:
> Var köper man dextropur annars?

Det finns också i hembränningsaffärer om man vill ha lite större mängder.

Tillägg: Jag bakar också maktkakorna ibland, men brukar ha i kokosflingor för att få en lite annan smak

Senast ändrad:
julgus skrev:
> Är det bara jag som har galet svårt att äta så
> söta produkter när man cyklar? Tycker det är
> nästan omöjligt att äta typ en energibar.
> Spydde 2 ggr förra året pga dessa.
>
> sött. Finns det?

Tror dock att det visat sig att sötsmaken har en positiv placeboeffekt. Fast spyr man är nog inget vunnet.

Eller den här

squeeze-apple-banan-jordgubb-6m-100g.jpg

Tailwind hävdar att man slipper energikakor, gels o annat. Kan det stämma? 250kcal / 750ml känns ju knappast helt tillräckligt.

Ska baka Stalles kakor till söndag då det antagligen blir en långtur med MTB.

Japp. Bakat o klart!

Ett tips; Nötter, russin o aprikos kan med fördel köras i mixer. Blanda sedan havre, branflakes, nöt/russin/aprikos i bunke. Kör sedan bunken i mikron så allt är hett. Då blir det enklare att blanda med sockersmeten.

Bild kommer men det ser bra ut på plåten! Tror kanske att det blir enklare att äta nu när jag vet vad det är i dem och att det är ganska mycket "mat" (havre/flakes) i dem...

velocipede skrev:
> Hur är hållbarheten på dessa kakor?

Jag har som sagt haft en i ryggsäcken under de senaste två åren eller så, den verkar duglig fortfarande. Den är lite fuktskadad men har inte börjat mögla i alla fall.

Luthman Photography skrev:
> Det är inga som helst problem.

Jag hade inte heller varit. Orolig. Det är väl ingen ingrediens som behöver förvaras i kylskåp?

Jag kan rekommendera att krossa ner några koffeintabletter för extra turbo. Har gått på dessa specialkakor i tre dygn nu för att testa doseringen.

Testade att göra en omgång nu ikväll, dock på original receptet, smält honung jordnötssmör sirap blockchoklad smakar ju precis som snickers. Frugan tyckte att de skulle hållas inlåsta så jag inte skulle tjuväta.

Sorry!

Jag brukar numer ersätta branflakes/cornflakes med K-special. Det blir härligt krunchit då. Och sen så brukar jag köra vanliga jordnötter (osaltade och orostade), köpes från tahi-butiken. I övrigt inga förändringar.

Sen brukar jag numer hell enkelt mickra allt det blöta och sen röra ner det hårda. Sen när jag har rört ner allt och det börjar bli lite trögt (det har ju svalnat när man tillsätter svalare produkter) så kör jag en mickrorunda till och rör ner lite till.

Förpackningsmaterial: det bästa är såntdär papper med plastad yta som man har in charkdisken. Gå till en butik med charkdisk och fråga om du kan köpa loss ett par meter.

Stalle

Kung Stalle sa:
Förpackningsmaterial: det bästa är såntdär papper med plastad yta som man har in charkdisken. Gå till en butik med charkdisk och fråga om du kan köpa loss ett par meter.

Bakplåtspapper är belagda och funkar bra för mig. Svärmor köper storpack i Ullared åt oss, det bakas mycket annat här. Efter ett tag kommer man på hur mycket papper som behövs, mer än man tror för att packa godsaker i fickan.

/A

Rätt sugen på att prova en omgång. Har två frågor dock.
Kan man komma undan utan bran flakes eller K-special?
Går det bra med salta jordnötter?

Det är bara att röra ner mer av nåt annat. Mer havregryn tillexempel. Bara att smeten blir nästan helt torr. Annars blir det klibbigt i paketen.

Salta jordnötter går säkert bra. Annars hittar du ju osalta i de asiatiska butikerna.

Stalle

Det är bara att röra ner mer av nåt annat. Mer havregryn tillexempel. Bara att smeten blir nästan helt torr. Annars blir det klibbigt i paketen.

Salta jordnötter går säkert bra. Annars hittar du ju osalta i de asiatiska butikerna.

Stalle
Toppen. Försöker optimera receptet efter ingredienser som redan finns hemma. Tänkte också att lite sälta kunde fungera med tanke på originalreceptet.

Ska de hackade/krossade ingredienserna mätas före eller efter hackning/krossning?
Gissar efter för 1/2 dL hela hasselnötter känns lite vagt.

Tillbaka
Topp