Hisingen ck-amatörer?

harley_1

Medlem
Hisingen ck-amatörer?
Kom hem från Vr-för en stund sedan...måste bara ställa en fråga....Hisingen Ck, är det ett gäng amatörer? Deras klunga kom ikapp oss strax utanför Fagerhult (tror jag) och skulle ta sig förbi och vi var ett gäng på kanske uppåt 30-40cyklister. Dom skrek o visslade i visselpipor och plingade med ringklockor hade ingen ordning på sina par och hade knappt fart att ta sig förbi vår klunga...vilket föll sig så att jag o nån till "råkade komma jämsides med några HCK cyklister varvid han började tjata om att dom minnsan körde klunga och inte skulle ha in nån utböling där...men då får man väl för fan ha lite ordning o reda först! Om dom nu inte fattat att dom inte skulle bli ensamma runt pölen så borde där väl varit nån som cyklat innan som kunde kläckt den hemligheten för sina kompisar? Skärpning...! Vi tröttnade på cirkus HCK o körde från dom efter en stund...tror att dom gjorde nån vurpa strax därefetr...(hoppas det gick bra). Seadn blev vi okörda av Värnamo CK, vilken skillnad...snabbt, tyst, smidigt.....inga problem!

Hisingen ck-amatörer?
Den tidigare erfarenhet jag har av HCK är att de verkligen inte är några amatörer, vad hade de för hastighet ungefär? (Misstänker att det var en av de långsammare grupperna med mindre erfarna cyklister?)

Hisingen ck-amatörer?
kan vara så att det var nån grupp med mindre erfarna cyklister...hastihet vet jag inte...men vid dom tillfällenne vi "råkade" ut för dom körde dom inte mycket över 30km/h

Hisingen ck-amatörer?
harley_1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom hem från Vr-för en stund sedan...måste bara
> ställa en fråga....Hisingen Ck, är det ett
> gäng amatörer?

Alla cyklister i VR är väl amatörer?

/Håkan

Hisingen ck-amatörer?
Jag kör i Hisingens CK och jag tror att det är frågan om ett olycksfall i arbetet. Jag var själv inte med i den klungan men vi försöker alltid att köra "rätt".

Själv blev min lilla klunga omkörda av ett gäng idioter efter medevi. Vi låg i 35 när det kom ett stort gäng klubbcyklister (grönaktiga kläder) på höger sida i runt 45 km/h. De trängde sig fram och vi tvingads ut mot mötande trafik. Sjukt farligt! Vi låg där vi skall ligga när man inte kör om, på höger sida av vägen så det var inte frågan om att vi låg fel.

Det kanske är det senaste? Kör om i tvåpar på fel sida?

Hisingen ck-amatörer?
Risken finns att jag var med i den klunga du tänker på och jag får isåfall försöka förklara oss och be om ursäkt. Nej, vi hade inte några jätteambitioner. Nej, inte många av oss har någon större erfarenhet. Nej, det var inte meningen att trängas eller vara ohövliga. Ja, vi var väldigt många i en och samma klunga. Ja, vi hade ett par visselpipor.

En regel vi håller hårt på i klubben är att slå av på takten i uppförsbackarna för att alla skall kunna hänga med. Tyvärr innebär det, speciellt med stora klungor som denna, att omkörningar ibland tar lite längre tid än för andra klungor. Naturligtvis är det tråkigt om någon kommer i kläm och blir inlåst. Stundtals hade vi också stora problem med att folk medvetet eller omedvetet försökte ta sig in i vår klunga och ibland är det svårt att veta om någon verkligen försöker gå in eller bara råkar ta en lucka. Oavsett vilket måste vi be folk kliva ut igen. Naturligtvis bör detta ske så vänligt som möjligt och de flesta jag pratade med gled undan utan att knota. Det är ytterst olyckligt om du blev stött av detta, det var självklart inte meningen. Jag kan inte annat än skylla det på bristande erfarenhet och be om ursäkt å sub 12-klungans vägnar!

Tyvärr bröt en person armen i kraschen och fick åka till sjukhus. Han var dock vid gott mod senare på kvällen.

//Emil
HCK Sub12

Senast redigerad av en moderator:
Hisingen ck-amatörer?
Självklart är alla som cyklar i Hisingensck amatörer. Klubben har ingen som helst elitsatsning.

Klungan som blåste i visselpipor måste nog vara "bullgruppen". Deras mål var att köra fort mellan depåerna och gå in i samtliga...Och ha kul också förståss. De gjorde rundan på 11 timmar inklusive alla stoppen.

Jag vet inte vad som hände vid just detta tillfället och jag tror inte att någon i gruppen minns det heller. Men generellt så brukar hck ha bra ordning på sina klungor.

Vissla i pipor må hända irriterar folk, men det får man göra. Det som förvånar mig mest är att du upplevt att grindvakterna varit otrevliga, min erfarenhet av av grindvakterna i HCK är att de är väldigt vänliga när de ber folk lägga sig bakom. Jag skall höra mig för med inblandade folk.

Någon regel om att man inte får ha grindvakter finns inte, oavsett hur "fin" klungkörning man har.

MVH
Magnus
HCK-Göteborgs trevligaste cykelklubb

Hisingen ck-amatörer?
Det kan ha varit vår klunga, själv uppfattade jag aldrig den här situationen men jag kan ha legat längre fram i klungan. Om vi irriterade er vill jag be om ursäkt, det är självklart inte vår mening att störa folk. Som velman skrev ovan försöker vi köra på ett bra sätt. Några i vår klunga var ivriga när vi körde om folk och skrek kanske för mycket. Samtidigt vill man ju se till att folk märker när man kommer i 35-40 och kör om folk i 25. Lät vi för mycket så är jag den förste att beklaga.

/Sebastian

Hisingen ck-amatörer?
trist med armbrottet! krya på dig! vet också att man får ha viiselpipor osv...men det var ett "jäkla" liv på dom när dom kom...och HCK körde också om oss när vi redan låg i dubbla led...kanske skulle nån som är lite mer erfaren ta lite "taktik" snack innan man kör bland så mycket folk...men glöm det här nu....nu ser vi fram emot nästa VR....

Hisingen ck-amatörer?
tropfrog skrev:
> Självklart är alla som cyklar i Hisingensck
> amatörer. Klubben har ingen som helst
> elitsatsning.

HCK Race finns iofs, men den är liten (15-20 aktiva) och sluten, och märks knappast om man cyklar de vanliga motionsrundorna med klubben.

Hisingen ck-amatörer?
det slår mig hur seriöst motionärer ser på VR. Jag har blivit utskällt och haft hårda verbala utbyten med HCK kollegor Lygnens venner under VR. Jag kan inte tycka annat än att det är lite patetiskt med visselpipor och grindvakter.

Hisingen ck-amatörer?
geologen skrev:
> Det finns nog goda skäl att inte ha tidtagning
> på motionslopp...

Nä, då kommer inte folk att cykla loppen öht ju :)!

@Harley: Du får försöka kontra och styra upp en vuvuzelavariant nästa år istället för visselpipetrams :).

Hisingen ck-amatörer?
harley_1 skrev:
> Bra själv zarkov, även om jag gällde lite så
> var tanken lite konstuktiv kritik....

Japp, det var också så jag såg det. Det är ändå för skojs skull vi gör det här!

Skogsvakt:
LVG är kanske inte direkt kända för att vara vänliga och förlåtande. Jag har under min korta cykelkarriär hört en del om dessa "vänner", inte allt har varit positivt. Jag kan dock förstå båda sidors synpunkter på grindvaktsfrågan, speciellt sedan nära hälften i min VR-klunga var helt nya ansikten för mig (och därmed faller argumentet att man har tränat tillsammans och litar på varandra). I riktigt snabba klungor tycker jag dock att det argumentet håller.

Jag vore glad om någon kunde förklara varför så många försöker ta sig in i klubbklungor? Vi hade 25-30 personer i likadana tröjor, varför försöker man då som ensamåkare bryta sig in i ett sådant led?

Hisingen ck-amatörer?
skogsvakt, kan du utveckla " Jag kan inte tycka annat än att det är lite patetiskt med visselpipor och grindvakter". Varför skulle det vara det?

Hoven

Hisingen ck-amatörer?
saltgurkan skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns nog goda skäl att inte ha tidtagning
> > på motionslopp...
>
> Nä, då kommer inte folk att cykla loppen öht ju
> :)!

Nja...

Hisingen runt har cyklats av hundratals varje år i drygt 30 år, trots att det var först i år som det fanns tidtagning. VR hade ingen tidtagning förrän på mitten av 90-talet, eller hur var det?

Men visst, jag har också svårt att förstå poängen med att betala en herrans massa pengar för att cykla när man inte får nåt för pengarna som en egen runda inte också skulle ha. VR:s tjusning är väl den officiella resultatlistan som man kan dänga i skallen på arbetskamraten som frågar om VR för femtielfte gången...

Cyklingens stora problem är att det är extremt svårt och tidskrävande att få till avstängda vägar (då menar jag verkligen avstängd - inte bara en sömnig flaggvakt som vinkar lite på bilarna i en korsning) för ett lopp. Det är nog närmast omöjligt för annat än riktigt stora tävlingar på elitnivå.

Hisingen ck-amatörer?
Zarkov, jag måste ställa frågan tvärtom; då VR följer vanliga trafikregler och Sverige är ett fritt land, varför får inte en stark cyklist hjälpa till med dragjobbet?

Jag har fått uppfattningen att en "grindvakt" ska ligga sist i ledet med de cyklister som är starka nog att hjälpa till med dragjobbet? Alltså säga: nu är du sist och det är dags att jobba dig uppåt igen?

Om man inte kan tolerera andra cyklister i klungan kanske helgen innan eller efter kan vara en bra idé?

Själv undviker jag "klubbklungor" för jag vill inte störa den estetiska stilen med en annan cykeltröja. ;) Jag har förmodligen helt fel som vanligt men det var mina tankar i alla fall.

Hisingen ck-amatörer?
Får och får, det är klart att det inte finns någon regel vare sig för eller emot detta men då får man väl också acceptera ett nej?

Vi var ett gäng klubbkompisar som jobbat hårt under våren för att uppnå vårt mål och även om vi kunde varit ännu mer samspelta gick det förhållandevis bra. Vi följer samma (klubb)regler, använder samma tecken, litar på varann när vi ligger tätt på varandras hjul och har tränat på våra manövrer (t.ex. växlingarna i täten och mellan för- och huvudklungan). Vill vi då ha in en person vi aldrig sett, aldrig pratat med och aldrig kört med? Vi vet inte om han/hon har någon erfarenhet av klungkörning eller vilka tecken, tekniker eller ens språk denne använder. Oerfarna cyklister har en tendens att köra ganska ryckigt i klunga och det skapar onödig frustration och risker.

Detta gäller kanske främst de snabbare klungorna som har tränat mer tillsammans än vad vi i sub12-gruppen hann göra men på det stora hela tycker jag det gäller alla organiserade grupper av cyklister. Märk väl att vi aldrig hindrade någon att lägga sig på rulle bakom våra grindvakter men som mest hade vi en svans av uppåt hundra cyklister bakom oss. Hur i hela fridens namn skulle det gå till att rotera genom hela den klungan?

Grindvakten har i mina ögon två funktioner; dels den du beskriver, att säga till dem som kommer ner i högerledet att de skall börja gå framåt igen, men också att hindra bakomvarande cyklister från att gå upp i vänsterledet av ovan nämnda orsaker.

Hisingen ck-amatörer?
HåkanC skrev:
> harley_1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom hem från Vr-för en stund sedan...måste
> bara
> > ställa en fråga....Hisingen Ck, är det ett
> > gäng amatörer?
>
> Alla cyklister i VR är väl amatörer?
>
>
> /Håkan

+1

Hisingen ck-amatörer?
Som långsam nybörjare som blev omkörd av typ dubbelt så många som jag själv körde om så måste jag säga att de flesta snabbklungor skötte sig skitfint!
Ett vänligt med tydligt "Håll höger!" och sen god mariginal på omkörningarna.

Undantag fanns, t.ex. "Håll håller för faaan!" eller att vi blev omkörda medans vi höll på att köra om några. Men vad gör det, när 20000 pers ska runt samma bana så är det oundvikligt att något inte blir perfekt vid något tillfälle.

Sen att det blir lite otrevligt ibland beror säkert bara på att man är trött, så jag ska inte gnälla.

Hisingen ck-amatörer?
Zarkov, jag förstår vad du menar. Ni har tränat tillsammans och vill jobba tillsammans. Fint så. Samtidigt så är det nog oundvikligt att någon emellanåt klämmer sig in i gruppen. Hoppas ni hade en trevlig runda i alla fall.

Hisingen ck-amatörer?
Håkan; visst är det så och de allra flesta accepterade utan att knota när vi bad dem lägga sig bakom grindvakterna istället. Ett fåtal knorrade lite men efter att vi förklarat varför var det ingen som insisterade på att få ligga kvar.

Jag hade en otroligt trevlig första runda runt Vättern och därför är det ännu tråkigare att höra om folk som tycker sig ha blivit dåligt behandlade. Jag skrev precis på vårt interna forum att detta är något vi måste ta med oss till framtida arrangemang så att det inte upprepas. Göteborgs trevligaste cykelklubb skall vara minst lika trevlig mot dem vi möter och kör om som medlemmar emellan!

Hisingen ck-amatörer?
Gränsen mellan hövlighet och ohövlighet är hårfin men kan enkelt göras tydligare av ett tack. Jag ropade håll höger ett otal gånger och tack något färre. Sen vet jag inte om ett tack som ropas/skriks uppfattas som trevligt eller ej...?

Hisingen ck-amatörer?
Trams, klart man får acceptera slutna klungor. Tillät Hofvet någon utomstående i sin sub7?

Kör själv om du vill ha vind på näsan.

Hisingen ck-amatörer?
varför är det så mycket skrik och visslande i vätternrundan, behövs det? Kan säga att frukten var ganska stor när jag tidigare i år skulle delta i min första riktiga tävling, till min förvåning var det bara sånn ca hälften som sa nått överhuvudtaget.

Hisingen ck-amatörer?
Mattias: försök själv hålla ihop en klunga på 20-30 personer så förstår du varför! Det är i värsta fall 50m mellan de längst fram och de längst bak, klart som tusan att man behöver höras ibland. Det är något helt annat på tävling.

NiclasY: +1!

Hisingen ck-amatörer?
zarkov skrev:

> Jag vore glad om någon kunde förklara varför
> så många försöker ta sig in i klubbklungor? Vi
> hade 25-30 personer i likadana tröjor, varför
> försöker man då som ensamåkare bryta sig in i
> ett sådant led?

Jag gled in i Hisingens sub12 "bullgruppen" en gång. Det var strax efter Gränna-depån (tror jag). Det gick lite ryckigt och jag vägrade att bromsa. Gled om halva gruppen utan att trampa och då låg jag i mötande körfält och det kom en mötande bil lite längre bort. Jag signalerade att jag skulle gå in och då skriker flertalet personer "NEJ!". Jag förstår dem att de inte vill ha annat folk i klungan men det finns finare sätt att upplysa på. Sedan hoppade den andra kedjan på kort tid i bullgruppen och då körde vi ifrån bullgruppen istället.

Senare under loppet råkade jag av misstag glida in i en annan grupp och då frågade grindvakten om jag höll på att köra om. Jag svarade Nej och sen bad han mig att lägga sig bakom. Något trevligare.

Grindvakter tycker jag är helt OK men det gäller att man är trevlig också :-) Vilket är ganska svårt under 30 mil

/Johan
Med team sportGPS kläder

Hisingen ck-amatörer?
Även jag har negativa erfarenheter av just Hisingens sub 12 klunga. Vi var ett litet gäng som körde tillsammans. Vi stannade i snabbdepån vid Fagerhult och när vi rullade ut igen så kom en riktigt stor klunga från Hisingen körandes. Då vi inte ännu fått upp farten på vår lilla grupp på fem man så började de en omkörning samtidigt som de skrek och domderade en massa i en ton som jag inte alls upplevde som positiv. Detta trots att vi bara var ett fåtal personer som låg riktigt nära högerkanten. Kändes rätt onödigt och överdrivet. Sedan när jag frågade en av deltagarna om hur fort de körde fick jag ett drygt svar: "här går det jävligt fort ska du veta". Efter en följdfråga fick jag veta att de hade målet att klara 12 timmar varpå jag svarade att det var för långsamt för oss. Efter det cyklade vi om och förbi, dock utan att skrika och domdera. Vi cyklade sedan in på sub 9 med vårt lilla gäng.

Jag har tidigare kört vättern och då startat en stund innan de riktiga snabba klungorna och blivit omkörd av dem. De har dock aldrig varit i närheten av att visa den negativa attityd som denna sub 12 klunga från Hisingen gjorde.

Hisingen ck-amatörer?
Hehe, jag tror jag vet vilka som cyklade i den HCK-klungan, och tror jag rätt, så förstår jag om det uppfattades som hårt och burdust. Det är ett par riktiga lustigkurrar i den, som har en rå men hjärtlig ton, särskilt mellan varandra, men även mot utomstående. Jag tycker de är helsköna och de livar alltid upp en klunga. Fast om man bara beskådar det ytligt kan det nog verka väldigt konstigt.

Hisingen ck-amatörer?
Det jag läser om denna hck klunga tyder på dåligt sportmannaskap, tycker jag. Kanske borde de köra tempolopp istället? eller inte köra lopp alls.....

Hisingen ck-amatörer?
Jocke: Jag pratade precis med en av våra gruppledare om denna händelse och varken hon eller jag kan minnas detta. Jag låg långt fram och Suz låg i mitten men ingen av oss kan påminna oss att vi såg en själ i anslutning till snabbdepån. Jag vågar dessutom lova att alla medverkande i sub12 var väl medvetna om att 12h inte på något sätt är extraordinärt i VR-sammanhang, vi nöjde oss med den personliga utmaningen.

Nu till det stora problemet, bullgruppen och sub12 var två helt skilda klungor. Vad bullarna gjorde varken kan eller tänker jag svara för. Enda likheten är att vi båda siktade på att gå i mål på runt 12h, bullgruppen skulle dock cykla snabbare och ta fler depåstopp än sub12. Eftersom vi startade samtidigt och ahde ungefär samma ambition tidsmässigt är risken är alltså stor att det var bullgruppen ni stötte på. Den bestod till största delen av något äldre herrar med lång erfarenhet och som känner varandra väl. De har en intern jargong med mycket skämt och "käftslängeri" som kanske inte alltid uppfattas som skämtsam av utomstående.

Medelåldern i sub12 var 35-40 skulle jag tro, i bullgruppen åtminstone 55.

Hisingen ck-amatörer?
Aha, då var alltså inte sub12 = bullgruppen som jag trodde. Personerna jag menade var garanterat i bullgruppen, och är samma filurer som zarkov nämner.

Hisingen ck-amatörer?
Mycket möjligt det var bullgruppen eller någon annan grupp. Jag drog troligen för snabba slutsatser när jag sa att det var Hisingens sub 12 klunga.

I varje fall var det en stor grupp med i huvudsak Hisingencyklister som utgav sig för att försöka cykla på ca 12 timmar. Sedan vad klungan kallar sig för har jag ingen aning om.

Kommentaren om att det gick jävligt fort utgick jag från att det var ett skämt, dock kanske lite dåligt tajmat på tanke på attityden i övrigt som visats upp.

Jag blev inte särskilt upprörd över denna händelse men tycker dock, så här i efterhand, att det är lite anmärkningsvärt att det på flera ställen på internet kommit upp åsikter om att vissa Hissingencyklister betett sig mindre bra under rundan.

Hisingen ck-amatörer?
Bara sådär som allmän reflektion - jo, jag fattar precis hur taggad man blir och är i en stor stark klunga. De flesta av vätterncyklisterna är dock inte med i en sådan klunga, men är trots det minst lika viktiga (eller viktigare!) för hela loppets existens än vad snabbgrupperna är. Dessutom är det så att, oavsett om ni tror det eller ej, så kommer ni att bli äldre och långsammare. Rätt som det är så är det ni som ligger i högerkanten och precis som jag sniglar er runt på 10 timmar blankt.

Ja, jag är strax under 50 och har samlat blandade erfarenheter genom livet. En av de viktigare är att inte trampa för mycket på folk när man är på väg uppåt. Man kan komma att behöva samma människor på vägen ner igen. Alltså - kör om så mycket ni vill, men jag och alla andra har betalt exakt lika mycket i startavgift som "håll-för-helvete-till-höger-grabbarna". Ett "se upp" eller "passerar vänster" tar jag utan protest, och jag högaktar de snabbgrupper som smidigt, sportsligt och med gott humör ångar förbi. Ni gör en jävla prestation rent fysiskt! Jag hoppas att jag gör mig förstådd här... Det måste finnas plats för oss vanliga gubb- och käringjävlar på ett motionslopp som vätternrundan. Det är därför loppet finns!

Jag kan tackla tillbaks med vänsteraxeln om det kör ihop sej, men alla kan det inte. Tanterna som for i gatan norr om Karlsborg kunde det inte... Alltså - nästa år satsar jag på 9:30. Ensam. Igen. Jag lovar att inte ha någon visselpipa med mej och jag kommer inte att ropa någonting åt någon den rundan heller. Läge för en tyst sub-10grupp? Den artiga gruppen? Fler skägglurkar i +45årsåldern ;)

Hisingen ck-amatörer?
Håller helt med det Kerberos säger , hade en klunga med cyklister i "rutiga" dräkter som drog om oss 5 gånger och skrek högt och irriterat "HÅLL HÖGER" men körde ryckigt som faan så det slutade alltid med att vi i våran lilla klunga med 5 pers körde om dom. Till slut höll det på att bli en liten incident när vi tröttnade på deras irriterande upptåg och trängde oss förbi på insidan och skrek högt och irriterat hååll vänster idioter!! Irritation uppstog och jag funderade ett tag på om man skulle behöva kasta in vattenflaskorna i deras klunga. Helt fel tankar och uppförande från min sida men "snabb"grupper som beter sig som idioter framkallar en hel del irritation.
Vad hände med att vara hövlig och bete sig som medmänniskor i trafiken, antar att dom irriterade "håll höger" vi hörde kom från bilister som hakat på cyklist vågen enbart för att deras stakar är så små att dom måste visa sig störst och starkast och sen inte klarar av att bli frånseglade av några taniga ss gubbar.

Hisingen ck-amatörer?
Kerberos skrev:
>Fler skägglurkar i +45årsåldern ;)
Bara 41 och slätrakad...får jag vara med?

Hisingen ck-amatörer?
unwanted skrev:
> ...
> Till slut höll det på
> att bli en liten incident när vi tröttnade på
> deras irriterande upptåg och trängde oss förbi
> på insidan och skrek högt och irriterat hååll
> vänster idioter!! Irritation uppstog och jag
> funderade ett tag på om man skulle behöva kasta
> in vattenflaskorna i deras klunga. Helt fel tankar
> och uppförande från min sida men "snabb"grupper
> som beter sig som idioter framkallar en hel del
> irritation.

Exakt hur skiljer sig din idioti från den gruppen som du var irriterad på? Att köra om på vänster sida, skrika idioter och vilja kasta flaskor är bra mycket värre än att skrika "håll höger" och köra ryckigt skulle jag säga.

Tillbaka
Topp