Hisspinne går inte i topp

Mamel

Ny medlem
Hej,
Jag har problem med min hisspinne (eller dropper om man vill vara internationell). Från grusväg till skogsstig brukar jag sänka den ett par centimeter, men när jag sedan ska höja den igen vägrar den gå i topp. Då måste jag trycka ner den i botten så den så att säga kan ta fart därifrån.

Jag har spänt wiren till max och lagt på silikon, men inget hjälper. Min fråga är om detta är "normalt" och något som man får acceptera eller om det är ett fel som kan reklameras.

Hisspinnen är en Fox Transfer.

Sunny

Medlem
Kan inte fox så kanske helt fel ute men kolla om du har för lågt tryck. På min sitter det en ventil i botten av hisspinnen
edit: oj, snacka om att vara långsam :)

Senast ändrad:

Mamel

Ny medlem
Hm, det kanske är jag som är dum här, men går det verkligen att justera lufttrycket? Det gick på min gamla Specialized, men inte på Fox väl?

AX3L

Aktiv medlem
Mamel sa:
Hm, det kanske är jag som är dum här, men går det verkligen att justera lufttrycket? Det gick på min gamla Specialized, men inte på Fox väl?
Jodå :)

Känns det som att stolpen går mjukt och lätt i övrigt? Annars kanske det helt enkelt är dags för en service.

Mamel

Ny medlem
AX3L sa:
Mamel sa:

Känns det som att stolpen går mjukt och lätt i övrigt? Annars kanske det helt enkelt är dags för en service.
Men var fyller jag på luft då? Någon nippel ser jag inte.

Pinnen går lätt de första 2/3, men kärvar den sista tredjedelen om den måste "starta" därifrån. Köptes i maj (satt på en ny cykel) så någon underhållsservice kan inte gärna behövas.

AX3L

Aktiv medlem
Mamel sa:
AX3L sa:
Mamel sa:

Men var fyller jag på luft då? Någon nippel ser jag inte.

Pinnen går lätt de första 2/3, men kärvar den sista tredjedelen om den måste "starta" därifrån. Köptes i maj (satt på en ny cykel) så någon underhållsservice kan inte gärna behövas.
Nej du verkar banne mig ha rätt, den verkar faktiskt inte ha nån ventil.

Är den så ny kanske det bästa är att gå tillbaka till butiken där den köptes? En annan sak att testa är ju iof att ta ut stolpen och prova den löst. Om den funkar bra då tyder det ju på att kabeln behöver spännas mer, eller att klämman var för hård.

Mamel

Ny medlem
Nu har jag varit hos handlaren. Först kletade de fett(!) på stolpen, sedan sa de att de skulle skicka den till Järvsö på service. Två veckor utan cykel blir det, men det får förläggas till i vinter.

Mamel

Ny medlem
Tack, men jag låter nog proffsen sköta det. Var inne på dagen sex månader efter köpet, vilket innebär att det presumeras vara ett fel som fanns redan vid köpet. För det kan väl inte anses normalt att en hisspinne måste servas efter ett halvår?

Rattnalle

Aktiv medlem
Mamel sa:
Tack, men jag låter nog proffsen sköta det. Var inne på dagen sex månader efter köpet, vilket innebär att det presumeras vara ett fel som fanns redan vid köpet. För det kan väl inte anses normalt att en hisspinne måste servas efter ett halvår?
Inte direkt ovanligt, men något många får igenom som en reklamation även efter sex månader.

Mamel

Ny medlem
Rattnalle sa:
Mamel sa:
Inte direkt ovanligt, men något många får igenom som en reklamation även efter sex månader.
Det visade sig vara rätt godtyckligt med felansvaret. Person nr 1 på cykelföretaget, en mekaniker, ansåg att det inte var företagets ansvar. Person nr 2, som jag köpte cykeln av, ville inte ens kolla om felet hade visat sig inom sex månader eller inte, det var självklart att de skulle fixa det oavsett.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer