Hjälm, föredöme för barn?

Snuten

Aktiv medlem
Det börjar närma sig att sticka ut och vårcykla med knatten på cykelstol för första gången. Han börjar bli så gammal (1 år) att han påverkas av hur pappa och mamma gör. Måste jag nu bära hjälm i tid och otid om jag vill vara en god och gudfruktig förälder?

Å ena sidan vet jag att barn gör som man gör och inte som man säger.

Å andra sidan kan jag känna mig lite "dansk" ibland och slappe af for fanden.

Jag gör det i alla fall. Men så cyklar jag i princip bara i träningsyfte eller för pendling (och då klär jag mig för träning och tränar så att säga på samma gång). Vore annat om jag använde cykeln till att cykla till butiken och handla en liter mjölk. De få gångerna skippar jag ibland hjälmen, men i och med att min fyraåring ser mig med hjälm så gott som dagligen använder hon hjälm utan att klaga. Att pappa sen någon gång lämnar bort hjälmen när han ska cykla en kortare sträcka verkar hon inte bry sig så mycket om.

Sen är det ju hela diskussionen om statistik bla bla bla, men jag föredrar nog ända att mina barn använder hjälm.

Vad gäller barns regler tycker jag nog att barn överlag ganska bra förstår och accepterar att reglerna kan vara olika för barn och vuxna. Åtminstone min dotter har accepterat sådana orättvisor ganska bra.

Började använda hjälm vid pendling när dottern var stor nog att åka på med på cykeln. Kändes först fånigt, men sen står man där på pressbyrån och köper bananer utan att orka ta av sig hjälmen.

jag och min dotters mamma pratade om det för någon dag sedan, hon har planer på att skaffa en cykel och ha dottern där bak, dottern har alltid hjälm när hon är ute med springcykeln,
men mamman är inte så sugen på att ha hjälm när hon ska cykla med henne så frågan är om hon bör ha et för att dottern inte ska strejka men man får väl se hur det blir, hon får väl skaffa en annars

Sj har jag bara hjälm när jag kör downhill.

Korta svaret, ja.

Långa svaret innehåller olika delar "du är förebilden", "barn förstår mer än vad du tror", "hjälm är inte hela världen", "se bara på danskarna och holländarna", "finns visst en lag om hjälm för barn under 15",
för egen del har jag nästan alltid hjälm men då tränar jag också nästa alltid när jag cyklar/pendlar. Men tex går det ju bra att sätta på barnen termobraller och sjlv gå i jeans med förklaringen att du är barn och jag är vuxen.

Jag kommer inte tvinga min son att ha hjälm om han bara cyklar runt på gården.

Det är som Snuten säger, barn gör inte som man säger utan som man gör. Jag tycker gott att man kan försöka föregå med gott exempel för barnen i så många situationer som möjligt.

Själv har jag alltid hjälm när jag cyklar med barnen men det kan hända att jag skippar den om jag cyklar iväg själv till stationen eller affären. Vid matbordet försöker jag att inte sitta och trumma med kniven mot bordet för det säger jag åt mina pojkar dagligen att inte göra ;)

Jag vet inte, hos oss har det aldrig varit tjafs om hjälm. För barnen är det självklarhet, liksom för mig när jag cyklar i skogen. Ska jag till Ica har jag aldrig hjälm, och visst får jag gliringar från barnen om det ibland, men "jag är vuxen" räcker egentligen som argument.
Samma sak gäller bilkörning, sex, alkohol och rökning, och det blir inget tjafs där heller (än).
För barn gäller vissa regler, för vuxna andra, helt enkelt.

Jag tycker att det ser otroligt korkat ut när en unge med hjälm åker med en vuxen utan. Då är det alltså bara för att lagen kräver det som man har hjälm, inte för att hjälmen gör någon nytta.

Det är störst chans att slå huvudet i något hårt när man "ska bara" ner till butiken tex. Asfalt och trottoarkanter, blinda bilister, hundar i koppel över g&c banan, lyktstolpar osv osv... I skogen kan man ha tur och missa alla stenar vid en otb.

Jag tycker det vore jättebra med en hjälmlag, vad tror ni?

Fast det där med bilbälte verkar onödigt, jag menar man sitter ju innuti en stor hård plåtsak som har typ deformationssoner och sånt, dessutom har man händerna utsträckta och tar emot smällen eftersom man håller i ratten.

erik.JPG

Jag tycker alla barn skall bo i en bubbla, med hjälm på. Då slipper man liksom fatta några beslut själv och anpassa dem till situationen. Barnen lär sig dessutom att aldrig ifrågasätta och att alltid göra som de blir tillsagda. Kort sagt växer de upp till rättrogna konsumenter.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att det ser otroligt korkat ut när en
> unge med hjälm åker med en vuxen utan. Då är
> det alltså bara för att lagen kräver det som
> man har hjälm, inte för att hjälmen gör någon
> nytta.

+ massor på det.
Iaf jag vill gärna förmedla till mina små ätteläggar att det som man nu har inuti huvudet är viktigt att skydda. För om det inte är det, så kan det kvitta, typ liksom, och välkommen till Darwinklubben!

Hjälm kan dessutom användas till att dölja en dålig hårdag eller att skylla den generella avsaknaden av frisyr på. Dessutom är den ytterligare en accessoar som man kan matcha cykeln, skorna, handväksan eller vad fan du vill med.

Om man tycker att det är så otroligt svårt att själv besluta om man ska bära hjälm eller inte när man cyklar med barnen, då måste livet lätt bli övermäktigt ibland.

bigmollo skrev:
> Jag använder bara säkerhetsbälte när ungarna
> ser mig.

Jag använder bara kondom när ungarna ser mig.

Edit: Hjälm använder jag även när dom inte ser.

Senast ändrad:
Surkärring skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att det ser otroligt korkat ut när
> en
> > unge med hjälm åker med en vuxen utan. Då
> är
> > det alltså bara för att lagen kräver det som
> > man har hjälm, inte för att hjälmen gör
> någon
> > nytta.
>
> + massor på det.
> Iaf jag vill gärna förmedla till mina små
> ätteläggar att det som man nu har inuti huvudet
> är viktigt att skydda. För om det inte är det,
> så kan det kvitta, typ liksom, och välkommen
> till Darwinklubben!
>
> Hjälm kan dessutom användas till att dölja en
> dålig hårdag eller att skylla den generella
> avsaknaden av frisyr på. Dessutom är den
> ytterligare en accessoar som man kan matcha
> cykeln, skorna, handväksan eller vad fan du vill
> med.
--------------------------------
+1 på att Snuten borde matcha hjälm och handväska :-) T

Vad är det för ickeexisterande problem?

Hjälm på när man använder cykeln, är hjälmen ful, köp en ny, helst dyr så man får dåligt samvete om man inte använder den.

Barnen och frugan kan inte ha nytta av dig när du slår i huvudet och blir en grönsak livet ut.

Visst är livet hårt men så är det bara.

Det är jättebra att barn får vara med och bestämma om vissa saker, och åtminstone göra sin röst hörd i familjen, men jag tycker det ibland tenderar att gå till överdrift.
Jag har gott om bekanta som verkar känna att de måste motivera precis allting inför sina barn, och det blir sjukt tröttsamt.
Det är klart man ska förklara hur världen funkar och hur allt hänger ihop för sina barn, men man måste faktiskt inte göra det just i det ögonblick man ska ut i skidbacken eller cykelspåret, och alla står och väntar på att barnet ska acceptera att ta på sig en hjälm.
Svaret på frågan: "Varför måste jag ha hjälm när inte du har det?" är i det fallet: "För att jag säger det. Punk-ass motherfucker."
Det sista är valfritt dock.

jesster73 skrev:
> Svaret på frågan: "Varför måste jag ha hjälm
> när inte du har det?" är i det fallet: "För att
> jag säger det. Punk-ass motherfucker."
> Det sista är valfritt dock.

Med en örfil så behöver man inte säga nånting alls.

Jag förstår inte vissa av resonemangen! Varför finns hjälmen? För att skydda huvudet! Hur det än ser ut är det skönt att inte få hjärnskakning, både som gammal och ung. Jag själv har krossat minst 2 hjälmar som yngre, så är glad att det inte var mitt huvud. Hur harmlös cyklingen än är använder jag hjälm, jag förstår verkligen inte fara med det!

Ridley skrev:
>
> Jag använder bara kondom när ungarna ser mig.
>
> Edit: Hjälm använder jag även när dom inte
> ser.

Tänker jag rätt: det blir en exponentiellt stigande kurva över kondomanvändningen?

bigmollo skrev:
>
> Med en örfil så behöver man inte säga nånting
> alls.

"Klappa hårt."

Vill du ha hjälm?
Vill du inte -skit i att ha det då! Vem är det som bestämmer? Du eller 1-åringen?!?
Om vuxna skulle ta lite egna beslut utan fråga Olle, forumtroll, experter och mamma...

bigmollo skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svaret på frågan: "Varför måste jag ha
> hjälm
> > när inte du har det?" är i det fallet: "För
> att
> > jag säger det. Punk-ass motherfucker."
> > Det sista är valfritt dock.
>
>
> Med en örfil så behöver man inte säga nånting
> alls.

Lugn och fin nu. Jag skulle aldrig säga så till mina egna små änglar, bara till andras jävla ungar.

jesster73 skrev:
> Lugn och fin nu. Jag skulle aldrig säga så till
> mina egna små änglar, bara till andras jävla
> ungar.

Det var just de andra jävlarna jag menade. Mina egna går ju med hjälm på 24/7.

bigmollo skrev:
> Med en örfil så behöver man inte säga nånting alls.

> Mina egna går ju med hjälm på 24/7.

Undrar varför.

Jag har alltid hjälm på, och flytväst. Hela tiden. tänk vad bra det är den dagen jag ramlar i en brant betongtrappa, precis vid havet och slår i huvet och drattar i.- Plums!

Om man tänker såhär. Ni är ute och cyklar du och barnet. Jobbigt om ni ramlar och du slår dig illa och blir medvetslös eller måste ha ambulans osv, ungen sitter kvar fastspänd och skrikande i barnstolen. Nån måste ta hand om ungen osv. Hade vart enklare om ni bara ramlat och fick lite skrubbsår kanske en fläskläpp?

JA JAG VET, MAN KAN SKADAS ÄVEN MED HJÄLM!

zodah skrev:
> Jag har alltid hjälm på, och flytväst. Hela
> tiden. tänk vad bra det är den dagen jag ramlar
> i en brant betongtrappa, precis vid havet och
> slår i huvet och drattar i.- Plums!

Jag har faktiskt sett nåt liknande. Jag satt i en båt utanför Statshotellet i Borgholm. Precis nedanför en brant betongtrappa som gick ner till vattnet. En snubbe rullar sakta högst upp och tappar balansen och ramlar. Han studsar och rullar hela vägen ner tills han plumsar i vattnet.
Han klarade sig hyffsat. Mörbultad men inget brutet, tror jag.
Jag trodde jag skulle dö av skratt.

Tille skrev:
> Och flytväst.

+1 Det är det viktigaste.

Det är inte bara på skoj. jag vill minnas att det dör ca 100 pers varje år i drunkningsolyckor. Det är måndubbelt fler än hur många som dör i cykelolyckor.

Varför tror alla att de ska bli hjärnskadade grönsaker bara för att man cyklar utan hjälm?
Det är ju i princip större risk att Kattla kommer och äter upp en.

Tille skrev:
> Varför tror alla att de ska bli hjärnskadade
> grönsaker bara för att man cyklar utan hjälm?
> Det är ju i princip större risk att Kattla
> kommer och äter upp en.

Tack. Nu kan jag ta helg :-)

Tillbaka
Topp