slors skrev:
-------------------------------------------------------
> Tre ggr på lika många år har jag blivit rammad
> av bilar när jag cyklat inne i stan, inte en
> gång var det mitt fel och jag kör inte speciellt
> aggressivt eller vårdslöst. Huruvida jag hade
> fått hjärnskakning eller inte om jag inte haft
> hjälm vet jag inte men skrapsår eller värre
> hade jag helt säkert fått. Den fjärde gången
> körde jag in i den framförvarandes bakhjul pga
> ouppmärksamhet och stöp som en fura i asfalten.
> Hade jag inte haft hjälm den gången hade jag
> förmodligen inte skrivit det här inlägget.
> Hjälmen sprack på flera ställen och såg
> allmänt för jvlg ut efteråt, själv fick jag
> inte ens huvudvärk efteråt.
> Att själv välja att inte använda hjälm är en
> sak, att på det här sättet gå ut och
> argumentera för att andra inte ska göra det är
> riktigt, riktigt korkat.
Jag har inte sagt att folk inte ska bära hjälm, men jag tycker vi ska ha en faktabaserad diskussion, t ex titta på sjukhusens rapportering, och undvika anekdoter.
Att din frigolithjälm gick sönder betyder inte att du undvek en allvarlig skada.
Cyclehelmets.org: “A helmet saved my life!”
Bara för att ta en annan anekdot...
Ok, let’s trade anecdotes
I store my bike in a small room under the back porch. The door is low and I have hit my head on it several times. When this happens I usually swear, rub my noggin for a moment or two, then go about dealing with my bike. After a few of these I learned to duck just that little bit more. One day I hit my head on the exact same spot while wearing a helmet. I hurt my neck a bit but no sore noggin. When I took off my helmet I saw that the outer plastic shell was cracked and inside I saw that the polystyrene liner was spit. Did this helmet save my life? Or is it just a fragile piece of junk? And is it possible that I would never have hit my head at all had I not been wearing that helmet… which I have never replaced. Since I have unwittingly tried this experiment both helmeted and un-helmeted I would feel rather silly showing this lid around and claiming that this would have been my head had I not been wearing it.