Hjälm till 9 måndaders och äldre?

Aliide sa:
Frågan är tyvärr om det ens existerar... Vet tex att hörselskydd för bebis inte finns på marknaden tex (även om han var betydligt yngre när vi var ute efter dito). Och huvudstorlek avgör mer än ålder.

Peltors barnkåpor funkar utmärkt som hörselskydd för bebisar och är godkända från 0 månader.

Hjälm körde vi med Coops barnhjälm från ~6 månader och det var inga problem.

Vi hade någon modell från Prowell, kommer inte ihåg vilken. Viktigt att den är "smal" i bakkant så de inte får gamnacke pga ryggstödet.

Är det en vagn med bur och fyrpunktsbälte? Brukar sägas att små barn sitter säkrare utan hjälm i säkra vagnar. Nacken tar mer stryk annars i den åldern..

Ja det är bur o 4-punktsbälte. Jag borde kanske ta o kontakta tillverkaren och fråga vad de rekommenderar.

Tack för alla svar!

Jag är grymt skeptisk till att en hjälm gör någon nytta alls om barnet är fastspänt i en vagn, särskilt på ett så litet barn. Men hjälm är ju dogma i vissa diskussioner så vad vet jag?

Vi köpte också en sån där pytteliten spectrahjälm med mips men den användes i praktiken inte, blir för obekvämt i vagnen. Vi har aldrig hjälm i Chariot-vagnen, men spänner noga fast bältet. Sen behöver man ju inte rejsa i 70 blås i utförsbackarna heller..

Tack alla! Spontant så känns det ju faktiskt helt onödigt att ha hjälm om barnet är ordentligt fastspänt och vagnen har krockbåge. Fort kommer jag ju inte att köra med barn i släptåg. Hoppas bara han kommer att acceptera att sitta limmad mot ryggstödet...

Tillbaka
Topp