Hjälm?!

robbanh

Ny medlem
Hjälm?!
Hej

Jag är ny på det här med mtb och har några frågor ang. säkerhet.
Vad är det som gäller när jag ska välja hjäm? För det vill jag ha.
Ska jag ha en sån där spacead snabb eller en rund av mer skatemodell?
Jag kan tänka mig att ha min gamla hockeyhjälm (den är röd, samma färg som cykeln) men det får jag inte för min tjej.

Så vad rekomenderar ni?

Mvh robbanh

Hjälm?!
Bell Faction

MBK213.tested.sixbell_cw-399-75.jpg

Köp, använd, bli nöjd.

Hjälm?!
Alla hjälmar som säljs i Sverige är godkända så det ena du behöver bry dig om är att den är skön och att den är snygg. En obekväm och ful hjälm vill man ju inte ha.

Hjälm?!
Köp en som du tycker är snygg. Då är det större sannolikhet att den sitter där den ska den dagen olyckan är framme och den faktiskt behövs.

Hjälm?!
simpish skrev:
-------------------------------------------------------
> Bell Faction

+1 på den. Köpte en för 200 spänn för ett tag sedan, och den har blivit en klar favorit. Sitter skönt på, ser ganska okej ut, och är inte lika kall som ventilerade XC-hjälmar så här på vintern.

Hjälm?!
Kör du svettoåkning (så fort så det är jobbigt alltså) ska du ha en välventilerad hjälm, typ en bell eller giro beroende på hur huvvet ser ut, räkna med ca 500kr å uppåt för en som faktiskt ventilerar bra, tar du inte i så mycket funkar skatehjälmarna fint.

Hjälm?!
Din tjej är vettig. Du kan inte cykla omkring i en hockeyhjälm. Det finns faktiskt lagar och regler i det här landet:)

Om du vill ha en hjälm som skyddar mer på sidorna och i nacken än en vanligt xc-hjälm så kolla efter hjälmar som är mer all mountain-orienterade. Men du får vara beredd att lägga en tusing.

Hjälm?!
Hjälmar är faktiskt inte så krångligt som den här tråden ger sken av. Skaffa en hjälm som du gillar och som sitter bra på huvudet. Så länge du håller dig till CE-märkta hjälmar finns det inga som är farliga och osäkra.

Hjälm?!
en hjälm som sitter skönt, är lätt, ventilerar bra samt matchar cykeln röstar jag för. Och visst kan man snobba till det med en hjälm för 2-3 lakan om man vill det, men själv lägger jag hellre de pengarna på annan utrustning (cykel, camelbak, verktyg, cykelbrallor, handskar osv).

när jag började cykla i skog för några år sedan tyckte jag det var fånigt med cykelhjälm eftersom jag inte var van vid att den hade någon vidare funktion - baserat på min erfarenhet från att transportcykla. Spd och några rotvurpor senare insåg jag hur fånig man ser ut om man cyklar i skogen utan hjälm. Ser ut som de där gamla hockeymatcherna där enbart målvakten har hjälm (i mina ögon så ser spelarna fantastiskt korkade ut utan hjälm).

första hjälmen jag köpte var av skate-typ och den är väl rätt snygg - men det finns inte en chans i världen att jag kränger på den en varm sommardag. vid kallare väder under vinter, tidig vår och höst - javisst - men den som cyklar med en skatehjälm under sommaren ser i mina ögon ut som en nybörjare, stolle eller någon som egentligen skulle vilja åka skateboard eller cykla dirt (men inte vågar eller kan).

jag lägger en övertygad röst om att funktion är den bästa designen när det kommer till mtb. utrustning som inte är funktionell är ful.

Hjälm?!
Om du är osäker på vilken hjälm du ska ha så tycker jag att du ska prova hos en välsorterad handlare. En hjälm är ofta en ganska dyl pryl och det viktigaste imho är att den sitter skönt på huvudet. Alla hjälmar sitter lite olika och ser olika ut på olika skallar (hmm, mkt olika där...).

Min första hjälm satt inte helt skönt och såg lite mongo ut på mig. Slutade med att jag provade flera olika hjälmar innan jag hittade en som satt bra, var snygg och inte krävde att jag skulle jobba en massa övertid för att få ihop pengarna...

Hjälm?!
Jag tycker du ska köpa en tempohjälm. Varmt om öronen på vintern, snabb på sommaren. Funkar till allt, träning, tävling, pendling eller skogscykling (har inte testat det senare dock, men kan inte tänka mig annat än att den funkar i skogen). Alla avundsjuka blickar är en ren bonus.

Hjälm?!
Supertramp skrev:
> Jag tycker du ska köpa en tempohjälm. Varmt om
> öronen på vintern, snabb på sommaren. Funkar
> till allt, träning, tävling, pendling eller
> skogscykling (har inte testat det senare dock, men
> kan inte tänka mig annat än att den funkar i
> skogen). Alla avundsjuka blickar är en ren bonus.

Det låter bra, en sån vill jag ha. Ingår tempot? Är det isf ett högre tempo och hur högt?
Är det ställbart?

Hjälm?!
robbanh skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker du ska köpa en tempohjälm. Varmt
> om
> > öronen på vintern, snabb på sommaren. Funkar
> > till allt, träning, tävling, pendling eller
> > skogscykling (har inte testat det senare dock,
> men
> > kan inte tänka mig annat än att den funkar i
> > skogen). Alla avundsjuka blickar är en ren
> bonus.
>
> Det låter bra, en sån vill jag ha. Ingår
> tempot? Är det isf ett högre tempo och hur
> högt?
> Är det ställbart?

Tempot kommer på köpet. Ingen vill bli sedd i en sån där grej, så man lägger omedvetet på ett kol när man har den på skallen.

Hjälm?!
robbanh skrev:
> Den där killen har nog missupfattat sin hjälm.
> Skärmen ska ju vara framåt, såklart.
> Dessutom verkar det konstigt att cykla runt
> inomhus. Han kanske inte tycker om väder?

Ja han verkar ju vara helt sjuk i huvudet.

Tillbaka
Topp