Hjälm.......!?

Hjälm.......!?
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Du köper den som sitter bäst på DITT huvud !

I kör!!! :-) Du måste prova själv.

Hjälm.......!?
Köpte en riktigt snygg SOC för 199 på rean på Stadium nyligen. Provat >10 hjälmar av olika märken i prisklassen 400-1000 kr, men inte hittat någon som suttit lika bra som denna. Är rent ut sagt förbannat nöjd.

/J

Hjälm.......!?
stämmer in i kören: det är ett måste att prova
på mitt huvud så verkar MET-hjälmarna passa bra... synd att jag redan hade köpt min Limar-hatt när jag provade dom (den sitter nästan lika bra på mig, men bara nästan)

Hjälm.......!?
Hmmm, jag skulle nog oxå behöva en ny hjälm. Men jag har verkligen noll koll badboll på dem.

Fick jag välja så skall den vara matt vit. Gå lite längre ner i nacken, sitta bra och vara sval.

Vilken skall jag då välja=D

Hjälm.......!?
Går imot kören och säger att du SKA köpa en Giro
Advantage, blå, storlek large. Du behöver inte
prova, bara att beställa direkt. Kommer att göra
dig ruskigt snabb och snugg i spåren.

Annars är ju Giro hex luftig och bra men där kan
jag inte utala mig lika säkert angående passformen
så det är bäst att du testar först.

//j

Hjälm.......!?
Frostyfog skrev:
> stämmer in i kören: det är ett måste att
> prova
> på mitt huvud så verkar MET-hjälmarna passa
> bra...

Tyvärr räcker det inte heller att hålla sig inom ett märke. Stradivarius var en underbar hjälm för mig (RIP :-( ), testade Stradivarius 2 när det påtvingade bytet begav sig - satt skit och man såg ut som:

gal_sm-t54.jpg

Det blev tillslut en Bell X-Ray, det var i princip den enda i Gbg som satt skönt. Giro sitter genomgående fullständigt värdelöst på mig, men dom verkade ju ändå duga till Lance och co.

PROVA PROVA PROVA!!! :-P

Hjälm.......!?
det där me XC hjäl o landsvägshjälm är ett knep från tillverkaren för att få sälja fler hjälmar. same shit, diffrent names :D

hjälm är nått som är rätt personligt, en som sitter bra på en person, kan sitta jättedåligt på en annan. så man bör ju pröva hjälmen innan. om man nu inte har ett "normalt" huvud, vad nu det ä :D

själv kör ja på en MET stratevarius 2 o är skitnöjd

Hjälm.......!?
Sture Stelben skrev:
> Står i begrepp att köpa ny hjälm. Vad köper
> jag å varför!?

Har jag missförstått dig eller frågar du seriöst varför du bör ha en hjälm!?!

Stämmer annars också in i kören och säger prova. Själv passar nästan inga hjälmar på mig så jag tvingas köra med en juniorhjälm. Den som den ersatte räddade mig ifrån en spräckt skalle eller allvarlig hjärnskakning. Nu klarade jag mig med lite illamånende och en sprucken hjälm. De som kör utan hjälm har antagligen inget att (i det oersättliga huvudet att) skydda. Synd för dem.

Lycka till!
Erik

Hjälm.......!?
apropå hjälm, vilken färg är snyggare av mattsvart och vit på en xc hjälm?
Och skärmar har väl en viss funktion då den kan trycka in luft och på det viset kyla mer än utan?

Hjälm.......!?
bajkermaan skrev:
> apropå hjälm, vilken färg är snyggare av
> mattsvart och vit på en xc hjälm?
> Och skärmar har väl en viss funktion då den kan
> trycka in luft och på det viset kyla mer än
> utan?

Skärmars främsta funktion är att ge cyklisten nackspärr eftersom man hela tiden måste titta uppåt för att kunna se vägen framför sig. Sen kan de vara trevliga när man duckar undan grener och dylikt men har man ett pra bra glasögon som skyddar ögonen så spelar det ingen roll tycker jag.

Sen ska det vara mattsvart helt klart. Glansigt är bara så ute och vitt blir fult så snabbt.

/C

Hjälm.......!?
Kör man i skogen är skärmen bra för att hålla kvistar borta från ögonen. Bra för oss som av olika anledningar har svårt att/inte vill använda glasögon.
/Oscar

Hjälm.......!?
Är det ni eller jag som har konstiga hjälmar? Min Giro-nånting har en liten fånig skärm som varken gör från eller till. Den hindrar inga kvistar, den hindrar ingen sikt. Vad den gör för luftgenonströmingen i hjälmen har jag inte undersökt, men jag tror inte att den tillför nått. Det enda jag kan tänka mig att den gör är att reta någon förstoppad lvg-taliban när jag är ute på räsern. ;-)

Hjälm.......!?
Jag kör med en Met 5th Element nu med borttagen skärm. Tog bort skärmen innan för jag tyckte den var iväg och ful men nu när jag cyklar mer i skogen saknar jag den, tyvärr är den borttappad.

Det viktigaste egenskaperna hos en hjälm måste väl vara:
-passform
-att den är godkänd
-att den är snygg så att man vill använda den
-att man har råd med den.

Skulle jag köpa en ny hjälm nu hade jag köpt en Giro E2 om den passar mitt huvud, riktigt snygg hjälm som inte verkar vara så klumpig som min är nu.

Hjälm.......!?
Köp en med krashgaranti, vilket väl både Giro och Met har tror jag. Det innebär att du garanterat krashar om du försöker. Andra hjälmtillverkare kan inte lova detsamma utan då kan man med lite otur gå miste om några fina krasher. :-)

/Leo

Hjälm.......!?
Jonas skrev:
uvud så verkar MET-hjälmarna passa
> > bra...
>
> Tyvärr räcker det inte heller att hålla sig
> inom ett märke. Stradivarius var en underbar
> hjälm för mig (RIP :-( ), testade Stradivarius 2
> när det påtvingade bytet begav sig - satt skit
> och man såg ut som:

Det där var inget kul att höra. Jag vill inte ha någon annan hjälm, men min Stradivarius har för länge sedan fallit för åldersstrecket. Jag ska försöka pruta på gamla modellen i närmaste affär som sitter på ett restlager..

Sen så angående det där med skärm eller inte, så tycker jag att skärmen stör vid landsvägsåkning eftersom jag har huvet i en annan vinkel. Men det är trevligt att slippa sol i ögonen. Jag är kluven.

Hjälm.......!?
Jonas skrev:
> Tyvärr räcker det inte heller att hålla sig
> inom ett märke. Stradivarius var en underbar
> hjälm för mig (RIP :-( ), testade Stradivarius 2
> när det påtvingade bytet begav sig - satt skit
> och man såg ut som:
>
>
> PROVA PROVA PROVA!!! :-P

hehe, det är ju 2:an som ser lite mer normal ut :D mer klassisk :D
men skiljer sig 1:an o 2:an i formen på insidan? jag kände ingen skillnad alls. prövade 1:an i butik, beställde 2:an o tycker de sitter lika. men kan ju vara så att det känns så för att båda sitter bra på mig.

Hjälm.......!?
köpte en extreme wasp på TEAM SPORTIAS REA för 99:- hade kostat 399:- mycket nöjd, kunde önskat lite mer luft hål men den sitter jäkligt bra.;o)

Hjälm.......!?
Markus F: CRC hade bra utförsäljning för ett tag sedan, vet inte om dom har kvar... tvivlar tyvärr.

Baltazar skrev:
> hehe, det är ju 2:an som ser lite mer normal ut
> :D mer klassisk :D
> men skiljer sig 1:an o 2:an i formen på insidan?

Ja, iallafall upplevde jag stor skillnad. 2:an satt lika illa (på mitt huvud) som Giros värstinghjälmar. Jag tror faktiskt till och med att storleksintervallerna är olika. Tror nya var en cm större, men jag kommer inte ihåg.

Stadivarius (1) är nog kanske den snyggaste hjälmen någonsin, jag hade en röd. Man såg snabb ut även om man körde 10km/h. *snyft*

Skulle köpt en likadan om jag varit smart men som sagt Bell X-Ray funkar väl helt ok den också.

Återigen - PROVA SJÄLV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-P

Hjälm.......!?
CRC har kvar Stadivarius 1 i medium, röd och grå. Undrar om man inte ska ta och lägga en beställning. Den hjälmen, liksom 2:an sitter underbart på mitt huvud.

Tillbaka
Topp