Hjälm?

Hjälm?
jag använder alltid hjälm när jag tränar. men till skolan är det väll lite si och så med det. brukar ha det om det är halt ute när jag ska till skolan

Hjälm?
SPD = hjälm.

Dvs. på alla cyklar utom pendlarhojen till/från jobbet och sådana saker. Dumt e.g. då alla allvarligare olyckor (peppar-peppar) har skett på pendlarhojen hittills!

Dock tar jag alltid på bilbältet, om jag så bara ska 200 m.

Det bästa med dubbelmoral är att man har en till utifall den ena fallerar!

Hjälm?
Alltid i alla lägen! Även de gånger jag tar hojen de 8 minuter det tar att trampa ner till jobbet. Känner mig lika naken utan hjälm på hojen som de få gånger jag suttit upp på hästryggen och direkt kommit på att det är nåt som saknas. Näst intill panikkänslor *S*

Hjälm?
Intressant tråd. Jag kör alltid hjälm på mountainbiken. Alltid hjälm när jag cyklar genom sthlm till jobbet. Slarvar väl när jag rullar ner till affären, bara 30-vägar och en snutt cykelväg.

Men det känns bra naket på skallen utan hjälm!

Hjälm?
Alltid hjälm, vare sig det är en tur till Statoil eller träningspass.
Barnen är uppfostrade med grundinställning: hjälm på om du ska cykla!
/Erik

Hjälm?
SPD eller lek/skoj=hjälm
Cykla till affären utan SPD och på cykelbanor=inte hjälm

Började med hjälm för att min systers pojkar skulle tycka att det var mindre töntigt och för att de inte skulle kunna säga "Men, du har ju inte hjälm när du cyklar?!".

Hjälm?
Träna och till jobbet har jag alltid hjälm. Morgontrötta bilister vågar jag inte lita på.
Ska jag till affären så skippar jag oftast hjälmen. Fast de flesta ärenden gör jag på väg hem från jobbet och då har jag hjälmen på köpet s.a.s.

/P

Hjälm?
Använder alltid hjälm, oavsett om jag cyklar i skogen eller till affären/jobbet. Bara att stoppa ner i ryggan när man parkerat cykeln.

Gjorde en praktvurpa på vägen till jobbet imorse. Blankis på cykelbanan trots +4C enligt termometern. Drog i backen i första svängen, fortare än jag hann tänka vad som hände, bra med hjälm då! Fast jag tog smällen med armbågen denna gången... :-P

/Leo

Hjälm?
Alltid på. Har kört 2 ggr i år utan, och kände mig nästan kriminell. Båda gångerna var dessutom lördagförmiddagar i stan, dvs de abslout sämsta trafikförhållanden som finns. Angående att cykla till jobbet så är det inte bara morgontrötta bilister som inte är att lita på, jag litar inte heller på mig själv när jag är morgontrött.

Hjälm?
Hejhej

Alltid hjälm. Både i skidbacken och på cykel. Delvis pga av krasch på båda men också tack vare kloka ord från min mor:

"- Jag vet att du säkert är minst väldsmästare (sagt med ironi) men du vet ju inte vad alla andra idioter pysslar med. Oavsett är det fortfarande ditt huvud och ingen annans."

Hej då

Hjälm?
Ansluter mig till det skara som är mer rädda för galna bilister än att vurpa i skogen. Händer iofs att man kör kortare sträckor utan men det är inte ofta.

Hjälm?
Träning eller tävling=hjälm, hjälmen är en del av träning-/tävlingsutrustningen för mig, använder den aldrig annars... förutom när mamma är i närheten :-)

//__a - är inte morgontrött :-)

Hjälm?
Jag har i princip aldrig använt hjälm tidigare, förutom på ett par Vätternrundor eftersom det var krav då. Men i somras hade jag hjälm på mig ett par gånger och det kändes bra så jag har en känsla av att jag kanske börjar med hjälm nu.

/ Robban

Hjälm?
Alltid hjälm sedan ett par år tillbaka. Har tom börjat med hjälm i backen trots att jag känner mig som en "världsmästare" på ett par skidor.

Min sambo råkade ut för en olycka då hon ramlade av hästen för en månad sedan. Hon svimmade av och tappade minnet under ca: 12 timmar. Hon hade förmodligen inte suttit där hon gör idag ifall hon inte hade haft hjälm. Efter det gäller hjälm på alltid.

Hjälm?
Nästan alltid hjälm oavsett om det är under träning eller som transport.
Måste erkänna att jag först började med hjälm under transport-förhållanden sedan jag flyttade till sthlm. Glad att jag insåg det omgående då jag "smällt" eller varit väldigt nära att "smälla" ett otal ggr i stan (det är faktiskt nästan aldrig mitt fel!) sedan dess!

Hjälm?
mytomspunnen wrote:

> Måste erkänna att jag först började med hjälm under
> transport-förhållanden sedan jag flyttade till sthlm. Glad att
> jag insåg det omgående då jag "smällt" eller varit väldigt nära
> att "smälla" ett otal ggr i stan (det är faktiskt nästan aldrig
> mitt fel!) sedan dess!

Om jag skulle cykla i Tokholm eller någon annan större stad skulle jag också ha hjälm! Här i lilla Ludvika är det mest sig själv och folk med hund i koppel som är riskmoment *peppar-peppar*

Klockade idag, har fyra minuter på cykeln mellan jobbet och hemmet, 90% på cykelbana. Restrerande 10% på nära nog otrafikerad väg.

Hjälm?
ska nog börja använda min hjälm mer nu. jag drog en härlig framåt volt idag. cykeln landade på hjälmen. blev ett djupt märke i den. hade jag inte haft den hade jag antagligen tupat av.

Hjälm?
Alltid när jag är ute o cyklar på allvar, praktiskt taget aldrig när jag cyklar inom Uppsala till ngt mötet el dyl.

Per

Hjälm?
Sebbe, Sebbe, Sebbe.... Trädkramare skall alltid ha hjälm på skallen!!! Annars har vi så småningom ingen trädkramare kvar i klubben längre :(((

Hjälm?
Alltid!!!
Efter den gången jag bokstavligen lyckades klyva en hjälm.
Några stygn i huvudet och ont i nacken blev det.
Undra vad som hänt utan hjälm...............

Hjälm?
Alltid på vid träning och när jag cyklar i stockholm. När jag är i Borlänge så brukar det slarvas lite grann med hjälmen om jag ska till/från stan etc. Har haft användning av hjälmen en gång (is är halt). Sen vågar man även mycket mera om man har hjälm på sig.

Hjälm?
Cyklar inte en meter utan hjälm, känns ganska onödigt.
Nu e man för gammal för att orka bry sig om det e ballt eller inte, dock inte så ballt att krossa skallen.

Hjälm?
Har alltid hjälm när jag cyklar ! Har blivit påkörd två gånger så hjälmen åker på t.o.m på väg till puben. Mycket dumt att offra livet för att ha en snygg frilla!

Hjälm?
Har alltid hjälm på oavsett...dessutom tycker jag det ser heltöntigt ut om man har en dyr fin hoj och inte använder hjälm, ger inte ett seriöst intryck.

Tillbaka
Topp