[Hjälmlag] Då var det dags igen
Thunen skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessa lagändringar tycker jag är minst lika
> befogade.
> Förbjud fet mat, förbjud rökning, förbjud
> alkohol, lag på bärande av reflex vid mörker,
> lag på broddar vid halka, lag på flytväst på
> sjöar och hav, lag på kondom vid
> utomäktenskapliga samlag, sänk alla
> hastihetsbegränsingar med 40 km/h, möjligtvis
> undantaget 30 sträckorna,
Ja, det skulle inte vara dumt. Alla skulle nämligen kunna skriva under på att det "sunda förnuftet" hade haft precis den åsikten.
Problemet är bara att det där "sunda förnuftet", som man tror att alla har, inte alls existerar. Genomsnittsmänniskan är för dum för sitt eget bästa. Inklusive mig själv. Det är så jäkla lätt att tro att man alltid vet och gör vad som är bäst för en själv, men ibland upptäcker man att det inte är så lätt och det finns alltid nyanser av problem som gör att man kommer in i en gråzon mellan rätt och fel.
-------------------------------------------------------
> Dessa lagändringar tycker jag är minst lika
> befogade.
> Förbjud fet mat, förbjud rökning, förbjud
> alkohol, lag på bärande av reflex vid mörker,
> lag på broddar vid halka, lag på flytväst på
> sjöar och hav, lag på kondom vid
> utomäktenskapliga samlag, sänk alla
> hastihetsbegränsingar med 40 km/h, möjligtvis
> undantaget 30 sträckorna,
Ja, det skulle inte vara dumt. Alla skulle nämligen kunna skriva under på att det "sunda förnuftet" hade haft precis den åsikten.
Problemet är bara att det där "sunda förnuftet", som man tror att alla har, inte alls existerar. Genomsnittsmänniskan är för dum för sitt eget bästa. Inklusive mig själv. Det är så jäkla lätt att tro att man alltid vet och gör vad som är bäst för en själv, men ibland upptäcker man att det inte är så lätt och det finns alltid nyanser av problem som gör att man kommer in i en gråzon mellan rätt och fel.