Hjälp att hitta 29ers skulle uppskattas!

bulle?

Ny medlem
Tänkte hjälpa en lång vän att hitta en stor cykel. Han är 198cm så en 22" 29er är väl tanken.
Önskelistan är väl ungefär: 29er, hel-stelt, Singlespeed och skivor. Och prisvärt så klart, budgeten är väl runt 10k kanske.

Idéer hittills:
Surlys karate-apa från cyclecomponents
On-one Inbred 29er
Konas SS-29er (single-unit?)

Skickar on-one till sverige? Lagom frakt?

Ett annat alternativ är att köpa lösa delar och så bygger jag ihop åt honom. Finns det någon som helst tillgång på ramar för 29ers i det här landet? Har i princip bara hittat karate-apa-ramen.

Hjälp oss happy! Vad har ni för bra förslag?

Senast redigerad av en moderator:
On-one skickar till Sverige, jag köpte deras 29er kolfibergaffel för ett tag sen. Fraktkostnad står väl på deras site? De har ju ScandAl-modellen också, eller måste det vara stål?

Cykelringen(!) säljer/sålde Haro Mary. Häggs tror jag har GT Peace. Winstanleys kanske har nån Bianchi kvar?

Och så kanske det går att skaka fram en Marin nånstansifrån. Cykelnetto kanske?

> Cykelringen(!) säljer/sålde Haro Mary.

Köpte min haro Mary SS för 6 papp på cykelringen i november förra året! Men då måste man komma ihåg att det det blir till att meka själv, för de är helt hopplösa på service! Bad dem rikta bakhjulet och det var snett efter cyklingen hem från verkstaden...

PerFormance - Hur lång är du? Mary SS var ju trevlig, jag funderar om en 20" skulle vara stor nog för mig som är 191.5 cm.

Jag mäter endast 186.5 cm i strumplästen och kör på en 20"-are

Det är min första mtb så jag vet inte om den är för stor egentligen! Det känns stor men inte för stor (mer stabil) och de stora hjulen gör ju sitt!

Det enda jag märkt är att när man cyklar i snön och sätter ner fötterna i lössnön, så sjunker fötterna och inte cykel och så dunkar man nötterna i toppröret! (lärd emig efter första gången)

Tack för tipsen! Ska kollas upp!

Men inga ramar eller ramkit alltså? Har inte 29"-trenden kommit så långt än?

Jag köpte en GT Peace 9r från Häggs i höstas och är fantastiskt nöjd med den (och med servicen från Häggs, som än så länge dock bara består i själva köpet). Förstår inte riktigt Häggs hemsida, men det ser ut som att det kanske bara finns S.

Jag är 189 cm och har en M(!) vilket jag tycker passar perfekt. Det är en väldigt lång ram, så storleken är lite missvisande. Min är lite gubbtrimmad, i form av ganska mycket spacers, vilket kanske är en konsekvens av storleken.

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> PerFormance - Hur lång är du? Mary SS var ju
> trevlig, jag funderar om en 20" skulle vara stor
> nog för mig som är 191.5 cm.

Jag är 195 och kör en Orbea Lanza 29er i 20". Dessutom med rätt kort styrstam. Den är rätt kort då, men det känns bra när det är tekniskt.

Tillbaka
Topp