Hjälp att välja pulsklocka

Cykelnord_92

Ny medlem
Hej!
Behöver lite hjälp att välja en pulsklocka.
DEn ska vara till cykling. och även kunna andvändas till löpning och så. Det ska vara en kavlitets klocka och inte kosta mer än 2000:-

http://www.polarpuls.com/

jag har polar s710, och den har jag använt till gång,löpning o cykel, och jag har bara bra saker o säga om polar! cs300 ligger på 1995.- enl. hemsidan.

INfo:
cykeldator för cykel- och crosstraining
Artnr: PC925668
Beskrivning:
Cykeldator i armbandsmodell. Perfekt modell för dig som cyklar men även utövar andra träningsformer.
Cykelspecifika funktioner i CS300:
- trådlös mätning av hastighet och sträcka
- visar aktuell-, snitt- och maxhastighet
- SpeedPointer visar om snitthastigheten ökar eller minskar
- autostartfunktion
- beräkning av ankomsttid
- inställning och minne för 2 cyklar
- trådlös kadenssensor (tillbehör)
- kadensbaserad träningszon
Övriga träningsfunktioner:
- stoppur med två timers
- trådlös pulsmätning i slag/minut eller i % av maxpuls
- beräkning av kaloriförbrukning

CS300 har minne för de 14 senaste träningspassen, för varje träningspass visas träningens datum och starttid, total träningstid, träningstid i pulszonen, max- och snittpuls. kaloriförbrukning, distans, max- och snitthastighet.
Dessutom görs en vecko- och säsongssummering av total träningstid, cykeltid, kaloriförbrukning, antal träningspass, antal cykelpass, distans samt träningstid i pulszonen.

Möjlighet att föra över och lagra träningsdata i träningsdagboken på Internet-tjänsten

Senast redigerad av en moderator:
VO2max skrev:
-------------------------------------------------------
> sigma cp15 funkar asbra, varför betala mer??

kanske för att få kodat bälte t.ex. för sigma har väll inte det, de har i alla fall inte haft det tidigare.
annan anlending kan ju vara att man vill spara sina kurvor oliknande, så man slipper sitta o minnas vad man haft. o sen så slipper man ju ga separat cykeldator. men sigma kanske släpt nån modell senaste året som är hundra gånger bättre än deras tidigare modeller, har inte kollat så noga på dem.

Jag hade tidigare en Sigma PC1600 men insåg att den inte täckte mina behov då jag läste om pulsbaserad träning. Jag köpte då en Polar S725X och är nu helt såld på den. Den pulsmätaren är lite dyrare än 2000:- men den har allt man kan önska.

/Rickard Mattsson

Jensen (fd Baltazar) skrev:
> VO2max skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sigma cp15 funkar asbra, varför betala mer??
>
>
> kanske för att få kodat bälte t.ex. för sigma
> har väll inte det, de har i alla fall inte haft
> det tidigare.
> annan anlending kan ju vara att man vill spara
> sina kurvor oliknande, så man slipper sitta o
> minnas vad man haft. o sen så slipper man ju ga
> separat cykeldator. men sigma kanske släpt nån
> modell senaste året som är hundra gånger
> bättre än deras tidigare modeller, har inte
> kollat så noga på dem.

Ja det är klart, vill man ha lite fler funktioner så är en dyraré modell ett bättre val
Men för priset(395) så får man en bra pulsmätare. En polar för 1500-2000 har inte såå många fler funktioner

Mitt tips ar eBay. Kopte en Polar S625x med cykel och loptillbehoren for 1800:- Nu slapp jag tull och frakt men aven med det hade det varit halva priset. Grymt nojd med allt forutom att klockan ar lite for stor for att anvandas civilt.

Vill bara påpeka att de enda klockorna som är kodade är de som svenska MTB landslaget använder nämligen finska Suunto! Tex Polar har bara 32 frekvenser!

VO2max skrev:

>
> Ja det är klart, vill man ha lite fler funktioner
> så är en dyraré modell ett bättre val
> Men för priset(395) så får man en bra
> pulsmätare. En polar för 1500-2000 har inte
> såå många fler funktioner

kolla mitt tips, polar S710 har absolut fler funktioner. och kostar under 2000 kr från tyskarna.

Lenny skrev:
> Vill bara påpeka att de enda klockorna som är
> kodade är de som svenska MTB landslaget använder
> nämligen finska Suunto! Tex Polar har bara 32
> frekvenser!

??? polar säger att de har kodade bälten, dessutom så är mig veterligen Suunto polarhårdvara i annat skal. möjligen med nån liten funktion tillagd. men tror de köper pulsdelen från polar till vissa av sina klockor. det är i alla fall vad jag läst nånstans.

sen så vilken teknik de använder spelar väll inte så stor roll, bara man slipper få in andras puls, vilket jag vet att en del med sigma klockar i min bekantskapskrets har haft problem med. vilket jag inte haft problem med nån av de dyrare polarklockarna jag haft som har haft kodade bälten.

Senast redigerad av en moderator:
Jensen (fd Baltazar) skrev:
> Lenny skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill bara påpeka att de enda klockorna som är
> > kodade är de som svenska MTB landslaget
> använder
> > nämligen finska Suunto! Tex Polar har bara 32
> > frekvenser!
>
> ??? polar säger att de har kodade bälten,
> dessutom så är mig veterligen Suunto
> polarhårdvara i annat skal. möjligen med nån
> liten funktion tillagd. men tror de köper
> pulsdelen från polar till vissa av sina klockor.
> det är i alla fall vad jag läst nånstans.
>
> sen så vilken teknik de använder spelar väll
> inte så stor roll, bara man slipper få in andras
> puls, vilket jag vet att en del med sigma klockar
> i min bekantskapskrets har haft problem med.
> vilket jag inte haft problem med nån av de dyrare
> polarklockarna jag haft som har haft kodade
> bälten.

Kan nog ligga nåt i det. Hade ett kodat Polar-bälte förut och det fungerade utmärkt med min Suunto X6. Suunto gillar jag bättre av 2 anledningar:
Skönare sändarbälte som sitter fast bättre.
Suunto tycker jag är snyggare än Polar som ofta känns lite plastiga. Kan ju vara sjysst om man vill ha klockan för lite leisure också.

" Kan ju vara sjysst om man vill ha klockan för lite leisure också."

äääh, du e väl ingen james bond heller?! :P

för den delen hade polar en titanutgåva av en av sina modeller. farsan har en sån. ser lite tacky ut, tycker jag, men men ,, smaken e ju som den e.-

CalleB skrev:
>
> Kan nog ligga nåt i det. Hade ett kodat
> Polar-bälte förut och det fungerade utmärkt med
> min Suunto X6. Suunto gillar jag bättre av 2
> anledningar:
> Skönare sändarbälte som sitter fast bättre.
> Suunto tycker jag är snyggare än Polar som ofta
> känns lite plastiga. Kan ju vara sjysst om man
> vill ha klockan för lite leisure också.

testat polars "mjuka" pulsband, det som är tyg ända fram till mitten? där elektroderna/avläsarna är i tygmaterial. för de är mycket bättre än de gamla, där de var i plast. sitter mycket bättre. men suunto kanske sitter ännu bättre.

Köpte en lagom billig modell på sportex (ca 350kr). Den har förvånandsvärt många funktioner och funkar klockrent så länge det är bra kontakt mot huden. Plastigt bröstband som behöver fuktas alltså.

Suunto har helt egen teknik sedan ett tag, klockorna T1 T3 och T4 är på marknaden nu! Vi talar om en helt ny generation pulsklockor!

okej, tidigare har de i alla fall haft polar som leverantör.

och var finner du info om att polars pulsband inte är kodade? med tanke på att polar själva skriver att de är kodade

Kodade med 32 frekvenser, ja! Det räcker inte länge om man tränar i en klubb, på gym eller tävlar! Även kraftledningar odyl stör! Fråga runt bland användare!

ja, men vart finner du denna info? du kan ju lika gärna plocka detta ur luften. jag har då aldrig haft problem med en polarklocka i större grupp, inte med kodat pulsband i alla fall, vare sig det gällt tävling, på träning, eller i stor grupp. Därmot, med okodat, då har jag haft problem.

de gånger jag sprungit på löpband har jag ALDRIG märkt av nån störning från andras klockor eller från intilliggande maskiner med pulsmätarfunktion, så jag håller med om att polar kör KODAT!

Tillbaka
Topp