Hjälp! Ellärar; Motstånd, 20W --> 10W, hur?

Betaine^

Ny medlem
Godmorrgon,

Jag som många andra här inne skall bygga sina egna lampor. Men jag vill har funktionen; Halvljus.

Satt där på cykeln, på vägen till skogen....Kände mig pigger
Sa till mig själv; är inne snart, hoppas dem andra har sparat lite spår
Det var då som det kom en cyklist i kurvan
Vill du bli anonns i Happyverkets forum, vill du bli så tilltryckt så du bli hjälp av en Happy
Allting det där kan hända dig om man inte bländar av till halvljus
Vill du bli den skadaste som gått i ett par SPD-skor, cykeln söndrig och dan....
Hella semester låg framför mig, jag och min cykel hade längtat så
Så j-vla gött
Suttit många minuter bakom cykeln styre
Var nästan framme, när den andra kom
Det var då som det kom en gammal Kona - Cinder Cone, med extra ljus, stora starka j-vla extra ljus
Vill du bli anonns i Happyverkets forum, vill du bli så tilltryckt så du bli hjälp av en Happy
Vill du bli den skadaste som gått i ett par SPD-skor, cykeln söndrig och dan....
...............
.......

Min version av: Stefan & Krister - Blända av till halvljus

Lampan som skall lysa mindre är en; 12V och 20W Halogenlampa som kommer drivas med ett blybatteri.

..::Frågan::..
Jag vill få lampan att lyssa 10W istället för 20W. Hur skall jag då beräkna vilket motstånd som behövs?
(Eller räknar man att jag vill att lampan skall drivas med 6V istället för 12V = Samma resultat?)

Varför motstånd? Det enda du kan åstadkomma med ett motstånd är just att få ner ljusstyrkan, men motstånd+lampa kommer ändå att dra 20W. Du sparar alltså ingen energi.

Mitt tips är att försöka hitta en 10W lampa, som du kopplar över till om du vill ha 10W istället för 20W. Annars, kör bara med 20W lampan.

/Leo

Varför inte köra med en spänningsregulator där du har två lägen att välja mellan. Det borde ju går att köra en 12 V lampa på lägre spänning och på så sätt få ner ljusflödet tillräckligt för att inte blända. Eller är jag helt ut e och cyklar?

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför motstånd? Det enda du kan åstadkomma med
> ett motstånd är just att få ner ljusstyrkan, men
> motstånd+lampa kommer ändå att dra 20W. Du sparar
> alltså ingen energi.
>
> Mitt tips är att försöka hitta en 10W lampa, som
> du kopplar över till om du vill ha 10W istället
> för 20W. Annars, kör bara med 20W lampan.
>
Okey, tanken var att spara lite Ampare, så den lyser längre tid...

Men kan man inte göra som Zooltrix säger. Köra med ett spänningsregulator med två lägen så jag kan bytta mellan 12V och 6V...Eller är jag ute och cyklar med.

Betaine^ skrev:

> Men kan man inte göra som Zooltrix säger. Köra med
> ett spänningsregulator med två lägen så jag kan
> bytta mellan 12V och 6V...Eller är jag ute och
> cyklar med.
>
>

Jo det är med spänningsreglerring som man normalt reglerar ljustyrka i lampor, det fungerar dock inte på lysrör & lysrörslampor, men på halogenlampor borde det fungera alldeles utmärkt.
Motståndet i halogenlampan är nog konstant med avseende på spänningen. Så halva spänningen bör ge 1/4 av effekten! Ohm's & watts-lagar ger att effekten P=U^2/R, dvs effekten ökar i kvadrat med spänningen. Runt 8.5 Volt bör ge halva effekten (12^2/8.5^2=1.99). Men om motståndet i lampan varierar med spänningen så blir det mer komplicerat, men jag tror inte det är så.

EDIT: lite stavfel etc

Senast redigerad av en moderator:
Kanske inte helt konstant motstånd i en halogonlampa trots allt, se den här tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/76255 . Men Leo's experiement & grafen stämmer inte helt överrens. Men spänningen som ger halva effekten bör i alla fall ligga någonstans mellan 6 & 8.5 Volt.
Men om du inte har möjlighet att ta ut lägre spänning direkt från batteriet så får du se upp med effektförluster i spänningsregleringen.

Okey
Om jag nu har förstår det rätt skall jag ha detta för att minska effekten med 50%;
90063.jpg

Spänningsregulator UA7809
TO220, 9V 1A
Typ: Spänningsstabilisator, Positiv
Utspänning: +9V
Max strömuttag: 1A
Kapsling: TO220 Metall

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90063&path=

Sedan är frågan; är det värt att köra med det, man spar 30 minuters tid om man kör halv effekt.
Gjorde lite beräkningar och tycker att det är bättre att köra fullt öss på 20W, 12V. Och sedan ha en "Sigma Sport Halogen" lampa som är mindre krävande.
Allternativet är annars att köra med en 10W lampa, men förviss då måste man bytta lampa om man vill ha mindre effekt.

Rätta mig om jag har fel.

När du dimmar en lampa (t.ex. 20W halogenlampa) så att den bara drar 10W, så lyser den mycket sämre än en 10W lampa som drivs med sin normal spänning, eftersom verkningsgraden av en lampa på underspänning är mycket sämre. Desutom försämrar alla former av spänningsregulator (även PWM) verkningsgraden ytterliga.
Varför tror du att Mila och Silva har 2 olika (10W och 20W) lampor i ett lamphus.

Bättre bygga en lampa med 2 lamphus och en växelbrytare så man kann byta mellan hel och halvljus.

Jag måste nog hålla med Hot chili, visserligen går det alldeles utmärkt att reglera lampan med spänningsreglerering, men förluster i spänningsreglerringen och det som Hot Chili påpekar att verkningsgraden nog minskar gör att du kanske inte sparar någon effekt alls utan bara minskar just ljusstyrkan...

Jag håller med Hot chili oxå.
Nu har jag förståt hur en lampa fungerar, och hur en dimmer fungerar.
Tack för all hjälp, jag har beslutat mig för att INTE bygga så jag får ut 10W. Det går att få det men, det man sparar i batteri tid är inte mycket. Och att bygga en dubbel-lampa med en 20W och en 10W lampa i är lite overkill tycker jag.

Alltså.. ska du ha 10W vid 9v så tar du ut mer än 1A ström. Spännings regulatorn du länkar till är specad till max 1A. Även som det skulle funka så ska du veta att regulatorn kommer bli mycket varm och behöva en stor kylfläns.

Betaine^ skrev:
-------------------------------------------------------
> Okey
> Om jag nu har förstår det rätt skall jag ha detta
> för att minska effekten med 50%;
>
Spänningsregulator UA7809
> TO220, 9V 1A
> Typ: Spänningsstabilisator, Positiv
> Utspänning: +9V
> Max strömuttag: 1A
> Kapsling: TO220 Metall
>
>
> Sedan är frågan; är det värt att köra med det, man
> spar 30 minuters tid om man kör halv effekt.
> Gjorde lite beräkningar och tycker att det är
> bättre att köra fullt öss på 20W, 12V. Och sedan
> ha en "Sigma Sport Halogen" lampa som är mindre
> krävande.
> Allternativet är annars att köra med en 10W lampa,
> men förviss då måste man bytta lampa om man vill
> ha mindre effekt.
>
> Rätta mig om jag har fel.
>
> 01000010 01110100 01110100 01100001 01101001
> 01101110 01100101 01011110

Jag tror inte att en 7809 kommer att hålla.
Halogenlampor har en startström som är cirka 10 ggr högre än
vad som går åt när den lyser med ordinarie effekt.
Smäll dit lite vanliga vita lysdioder runt omkring
istället om du bara vill ha ledljus som gör att du syns.
Ska du reglera och spara ström är nog det bästa tyristorreglering
men då blir det genast mycket annat som ska till.
All reglering kostar energi, mer eller mindre.

Kör du med dubbla glödisar eller ett knippe lysdioder runt istället.
/Janne

Sen finns det ju switchande regulatorer med lägre effektbortfall. Men det kräver lite ytterligare kringkomponenter och blir en lite mer avancerad lösning.

Annars så använder man ju ofta PWM till liknande applikiationer, men det känns ju som en rätt avancerad lösning det oxå.

Glöm inte att kyla regulatorn !!!
Det enda man gör med motstånd är att bränna effekt.
dvs. slösa batteritid.
Du kan köra en 10Wlampa OCH en 20Wlampa som du växlar mellan också.

Edit: kylning kan du t.ex fixa med en gammal cpukylare som du borrar hål i.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp