Hjälp! Ellärar; Motstånd, 20W --> 10W, hur?
Godmorrgon,
Jag som många andra här inne skall bygga sina egna lampor. Men jag vill har funktionen; Halvljus.
Satt där på cykeln, på vägen till skogen....Kände mig pigger
Sa till mig själv; är inne snart, hoppas dem andra har sparat lite spår
Det var då som det kom en cyklist i kurvan
Vill du bli anonns i Happyverkets forum, vill du bli så tilltryckt så du bli hjälp av en Happy
Allting det där kan hända dig om man inte bländar av till halvljus
Vill du bli den skadaste som gått i ett par SPD-skor, cykeln söndrig och dan....
Hella semester låg framför mig, jag och min cykel hade längtat så
Så j-vla gött
Suttit många minuter bakom cykeln styre
Var nästan framme, när den andra kom
Det var då som det kom en gammal Kona - Cinder Cone, med extra ljus, stora starka j-vla extra ljus
Vill du bli anonns i Happyverkets forum, vill du bli så tilltryckt så du bli hjälp av en Happy
Vill du bli den skadaste som gått i ett par SPD-skor, cykeln söndrig och dan....
...............
.......
Min version av: Stefan & Krister - Blända av till halvljus
Lampan som skall lysa mindre är en; 12V och 20W Halogenlampa som kommer drivas med ett blybatteri.
..::Frågan::..
Jag vill få lampan att lyssa 10W istället för 20W. Hur skall jag då beräkna vilket motstånd som behövs?
(Eller räknar man att jag vill att lampan skall drivas med 6V istället för 12V = Samma resultat?)
Jag som många andra här inne skall bygga sina egna lampor. Men jag vill har funktionen; Halvljus.
Satt där på cykeln, på vägen till skogen....Kände mig pigger
Sa till mig själv; är inne snart, hoppas dem andra har sparat lite spår
Det var då som det kom en cyklist i kurvan
Hella semester låg framför mig, jag och min cykel hade längtat så
Så j-vla gött
Suttit många minuter bakom cykeln styre
Var nästan framme, när den andra kom
Det var då som det kom en gammal Kona - Cinder Cone, med extra ljus, stora starka j-vla extra ljus
...............
.......
Min version av: Stefan & Krister - Blända av till halvljus
Lampan som skall lysa mindre är en; 12V och 20W Halogenlampa som kommer drivas med ett blybatteri.
..::Frågan::..
Jag vill få lampan att lyssa 10W istället för 20W. Hur skall jag då beräkna vilket motstånd som behövs?
(Eller räknar man att jag vill att lampan skall drivas med 6V istället för 12V = Samma resultat?)