Hjälp en rookie. Vill uppgradera frambroms

magnusvr

Medlem
Hej!

Började cykla MTB för ett år sedan. Köpte i januari en ny hoj, en 2012 Specialized Stumpjumper 29er Carbon Comp. Väldigt nöjd med hojen, förutom bromsarna.
På cykeln sitter frambroms "Custom Avid Elixir 7 SL, hydraulic disc, alloy backed semi-metallic pad, 160mm HS-1 rotor"

Jag har ofta känt att jag inte får tillräcklig bromseffekt. Heller ingen riktig precision. På min gamla MTB från 1997, med V-bromsar, har jag både bättre upplösning och bromskraft tycker jag. Detta är min första hoj med skivbroms. Har provat andra hojar i butiken, samma känsla på dem så det är inget måndagsexemplar. Har fått servat och bytt klossar 2-3 gånger på garantin, ingen skillnad.
På tävling och vid inspirerad körning har det hänt att jag haft handtaget intryckt så hårt jag kunnat, men det bromsar inte mer. Kan få handtaget längre in genom att klämma som s-an, men det bromsar inte mer för det. Kan inte låsa framhjulet annat än på ganska lös grus. Har jag bra fäste, typ asfalt eller packad jord så maxar jag bromsen. Ingen chans att göra en "stoppie" såvida inte man lutar sig framåt.
Nu väger jag runt 95 kg, kan ju ha med saken att göra, men jag undrar:

1. Finns det poäng i att skaffa en större skiva och behålla oket? Eller är det knappt lönt?
2. Vilka delar behöver jag och var köper dem? Finns det på wiggle? Distans-fästa för oket?
3. Spontant är det väl lika bra att gå till 200mm och inte mellanlanda på 180? Eller finns det nackdelar?

Kör sällan Downhill mer än på etapper på tävlingar.

Tack!

/Magnus

Hej

Tycker inte det borde vara något större problem med bromsverkan med en 160mm skiva fram och din vikt.
Har du gjort rent skivan och beläggen ordentligt, kontrollerat att du inte har luft i systemet?

1. Större skiva kan du säkert få på, men du behöver en adapter mellan ok och gaffel. Borde vara ganska billigt.

2. Skiva och adapter. Finns nog på de flesta nätshopar, t.ex Wiggle.

3. Beror nog lite på hur du ska använda cykeln. 200mm för XC/långlopp etc är ganska overkill kan man tycka.

Det är inte säkert att det oket matchar handtaget. På min Specialized satt det, enligt specarna, Custom Avid Elixir 4. Vilket innebar Elixir handtag med juicy 1 ok. Så fort det står Custom på något som specialized har på sina hojar kan man räkna med att det är någon form av snikeri. Inte nödvändigtvis dåligt, men någon form av ekonomisk lösning i deras favör.

Är bromsarna luftade? Kan du klämma in handtaget till styret så är det nog luft i systemet.

Konstig cykelaffär som bytte bromsbelägg, brukar ju funka att bara göra rent. Tvättade dom skivan eller bytte dom bara belägget? Annars får du väl göra rent beläggen själv, och skivan. Beläggen bränner du ur på spisplattan, skivan tvättas med T-röd eller aceton.

Ditt bromsok är monterat av någon som inte kan/ska/bör/får röra cyklar, beläggen sitter inte parallelt med skivan. Det är en Avid-specifik grej som kräver lite extra meck vid monteringen. Eller så är det luft i systemet. Montera av oket så kommer du se de koniska och konkava brickorna, de funkar precis som v-bromsbelägg och du vet säkert vad som händer om fälgbromsbeläggen ligger helt ur fas med fälgen, samma sak här.

Tack för alla svar!

Nej, luft har jag nog inte. Kan inte trycka handtaget ända in.
Första gången jag lämnade in hojen på garantiservice så hittade man olja på framklossarna. De byttes gratis.
Andra och tredje gången blev det aldrig tillfälle att fråga vad de gjort, så jag är osäker där.

Har som sagt också testat en annan Stumpjumper (alu-varianten) utanför butiken och fick exakt samma upplevelse.
Det är kanske jag som inte kan bromsa? :)

Hittade just en sådan adapter-mojäng på Wiggle, var omöjligt häromdagen.

Nu blir det nog en 203-skiva, överdrivet eller ej. Finns väl ingen poäng att satsa halvhjärtat?

Tack!
/M

Jag har också en stumpjumper 2012 med elexir 7, men har absolut inte upplevt det som om det inte svarar när man bromsar, tvärt om. Skulle jag nypa fullt skulle jag flyga över styret. Kolla så att det inte läcker olja någonstans, det räcker med en pyttedroppe för att det skall sabba bromsverkan fullständigt, eller lufta om. Jag hade liknande problem på min förra cykel, Pitch Pro, där var det en liten läcka i oket/slangen, när jag "våldsbromsade" trycktes det ut olja som slutligen hamnade på skivan och beläggen. Det tog lång tid innan jag upptäckte läckan, då det läckte minimalt...

Fast något är ju direkt fel om du inte ens kan låsa hjulet på grus. Stå på dig mot butiken om du har garanti kvar.

/Johan

Tack vänner!

Jag får nog fundera lite till. Jag hade fingret på köpknappen, men jag ska sansa mig och testa lite till.

Jag har ett par MTB-kompisar, ska nog försöka få ett utlåtande från dem, samt be att få testa deras bromsar för att jämföra.
Köpte hojen i januari, så garanti finns det gott om om det skulle hjälpa.

Mvh
Magnus

Jag tänkte på det som någon sade, om att den kunde vara fel monterad.
Var just ute och kollade, jag tycker nog det ser rätt ut?
Smutsigt efter Snapphaneturen i söndags. :)

Tittar man på skivans slitning så tyder det väl på att hela banan är fint och jämnt sliten?
Om klossarna satt fel borde väl bara t.ex. halva banan vara metallren.

Tack!

Bilagor

• P1090340.JPG
    P1090340.JPG
    67 KB · Besök: 30
  • P1090345.JPG
    P1090345.JPG
    64.8 KB · Besök: 22
  • P1090346.JPG
    P1090346.JPG
    81.3 KB · Besök: 29
  • P1090354.JPG