Hjälp - för smala peder...

Vorstehman

Ny medlem
Hej!
Jag fick hem Meridan idag.
1149 Euro för en Big Nine XT-D från bike-discount.de och 8 dagar från beställning till leverans.
Den verkar kanon på alla sätt förutom pedalerna (Shimano SH-M520). De är av typen, SPD på ena sidan och "slät" på andra sida. Det är väl OK om inte pedalen skulle vara så jäkla smal. Det känns som om jag inte får plats med min normalbreda fot på pedalen. Finns det liknande pedaler som är lite bredare och var kan man snabbt få tag i sådana? Jag har inga spd-dojjor, men kan tanka mig att införskaffa mig sådana framöver. Pedalerna måste fungera för vanliga gympaskor i första hand.

Jag har 46:or och det är klart att foten även har lite bredd då..
Finns det pedaler för BIG FOOT? Fick ju faktiskt köpa en hoj med 23" ram för att den skulle bli tillräcklig stor, men pedalerna verkar vara för en barncykel...

Eller så gör TS det enda vettiga och lägger de pengar som tänkts läggas på ett par till pedaler på ett par skor istället och kör med spd från början.

hmm.. Kanske heter pedalerna nått annat, men enligt beskrivningen på bike-d, så heter de SH, kanske är det nått tyskt över beteckningen. Pedalerna har hur som helst bara spd på ena sidan. Pedalerna som baggy länkar till ser ju vettiga ut. Blir nog till att lägga in en ny beställning. Kanske någon har tips på skor också....

SH- är Shimanos beteckningar på skor. Står rimligen för "SHoe". PD- är pedaler. WH- är hjul. Och så vidare...

bike-discount.de kanske har skrivit fel i beskrivningen?
Men är det M520-pedaler du har, så är de mycket riktigt dubbelsidiga (jag har själv ett par M520). Man kan sätta dit en platta som baggy nämner, men den är smal som attan.

Ni har helt rätt... Nu hittade jag till och med den där smala plattan på bikediscount.
Och som sagt den är fördjävligt smal. Finns det något bredare att sätta på eller blir det till att beställa nya pedaler. PD-M540 ser ju ut att ha en längre "axel". Mitten på pedalen skulle hamna längre ut och plattan kanske skulle hamna mer mitt under skon. Känslan nu är att jag trampar med den inre delen av fotbladet.

Senast ändrad:
PD-A530 är inte alls dumma.

product.image.+media+images+cycling+products+bikecomponents+PD+PD-A530_600x450_v1_m56577569830637299_dot_jpg.bm.512.384.gif

Jag har liksom du 46 i skostorlek och visst, dom flesta vanliga pedaler är lite små, speciellt om man använder en större sko (basketkänga till exempel). Dock om jag använder en smalare sko (Converse) så är det inga problem.

Kanske flatties vore något för dig?

Kör du på flatties och skor med bra gummi, finns i cykelbutiker. Eller köp SPD-dojor och pilla loss plattan från dina 520.

Kombipedaler är inte bra på nåt. Förutom pendelcykling kanske, tycker vissa.

Jag kanske har missförstått något, men:
Om du inte har skor med SPD-klossar varför vill du ha pedaler med SPD-mekanism?

Men om du vill ha kombipedaler och är missnöjd med PD-M324 http://www.bike-discount.de/shop/k417/a513/pd-m324-pedal.html?mfid=43
rekommenderar jag istället de nya XT kombi-pedalerna PD-T780
http://www.bike-discount.de/shop/k417/a48746/xt-pedale-pd-t780.html
Jag har iofs ingen egen erfarenhet av dem, men när mina nuv
PD-M324 på pendlarcykeln tar slut så kommer jag att köpa PD-T780

/Håkan

Tack för goda råd. Såväl PD-A530, PD-M324 och PD-T780 ser bra ut. Speciellt 780:n. Undrar om det går att hitta data om pedalernas längd/bredd någonstans. Jag måste komma lite längre ut från veven med framförallt den vänstra foten. Tillföljd av två packade diskar (några år sedan)i ryggen som förorsakade trasiga nerver i ryggslutet och en muskeltillbakabildning i vänster underben så är mitt vänstra fotblad betydligt svagare än det högra. Av den anledningen vinklar jag även ut vänster fot något. Förmodligen kroppens sätt att kompensera för instabiliteten.
Jag märker nu att om jag har för smala pedaler (som levererats med Meridan) och om foten inte är fixerad så tenderar den inre bakre delen av skons sula ta i ramen emellanåt. Något störande faktiskt. Jag behöver få ut foten och helst kunna få den fixerad om jag cyklar för egen träning. Sedan behöver jag kunna ha fötterna lösa när jag cyklar med hundarna för att träna dem.

Vad skall jag välja? Och finns det någon vettig och inte allt för dyr doja som är stadig och inte vrider sig kring sin egen axel. Man bör även kunna gå med den vid behov, så att det går att kliva av hojen. Tacksam för alla råd och förslag för jag kan inget om pedaler och cykelskor.

Kom att fundera på det. Tänkte köpa nya pedaler till min cykel, men jag blev helt plötsligt osäker på längden och bredden. Vad kör ni med? Vad finns det för fördelar och nackdelar med större/mindre?
Skriv gärna i cm. Jag har 44,5/45 i skostorlek.

Tack!

Mvh M

Tillbaka
Topp