Healons
Aktiv medlem
Hjälp med att spänna body!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kassetten på grabbens mtb är lite lös.
märker att Bodyn är problemet
har inte samma konstruktion på min och undrar hur man lossar och spänner en sån här body?
Vad sitter det för kassett på? Alla eventuella distanser osv med antar jag?Den glappar liksom inte framåt/bakåt utan inåt/utåt...
En konnyckel på var sida om axeln eller två på samma sida? Är det någon gömd mutter bakom gummihöljet dvs
Blev osäker på om det fanns en tunn distans innanför mot hjulet som nu ej fanns. Undrar om den pajat/lossnat.Vad sitter det för kassett på? Alla eventuella distanser osv med antar jag?
Konnycklar på var sida, en håller du mot med den andra lossar/skruvar du åt med. Ser ut som det är samma utfasning på båda sidorna på bilden i alla fall, ena sidan ser man ju dock rakt på så svårt att se helt. Finns det nått gummihölje kan man behöva bara ta bort det först men passar konnyckel på båda sidorna är det som sagt bara att köra.
Bl
Blev osäker på om det fanns en tunn distans innanför mot hjulet som nu ej fanns. Undrar om den pajat/lossnat.
spänner den ”som vanligt”? Inga konstiga vänstergängor?
Tack för hjälpen!Det är möjligt. Vissa bodys (oftast landsväg) behöver en 1.85mm spacer för MTB-kassetter t.ex. Men om du skriver vilken kassett som sitter på kanske det går att lista ut.
Har aldrig varit med om en som är vänstergängad, men de bör inte sitta hårt alls så ta det bara lite piano och prova skruva loss så ser du.
Tack för hjälpen!
Ska testa att bara spänna åt den och se om det hjälper.
kassetten är sunrace 11-46 har jag för mig 10 speed
Bodyn rör sigOm det bara är kassetten som rör sig och inte själva bodyn, då saknar du troligen distanser. Prova första vicka lite i bodyn och se om den rör sig när kassetten är av.
Har oxå ett minne av det men för att kunna dra åt med insex så måste axeln ut eller?själva bodyn brukar dras fast med en grov insexnyckel. Lossa på stoppmutter och kona på icke-driv sidan och dra ur hela axeln så ser du. Använd en magnet för att hålla reda på kulorna
Stick in en 10 mm insexnyckel i hålet och vrid på den, känn om det händer något. Den eventuella bulten är högergängad. Om det är ett Shimanonav.Förtydligande: den ringen/förhöjningen som är innerst mot kullagren. Det känns som den hänger ihop med bodyn men spruckit typ halvvägs...
Stick in en 10 mm insexnyckel i hålet och vrid på den, känn om det händer något. Den eventuella bulten är högergängad. Om det är ett Shimanonav.
Göttdet ser ut som du har ganska smutsigt fett runt kulorna, jag antar att hela hjulet glappade på axeln innan du tog lös hjulet?
Hursomhaver, rengör alla kulor, konorna och lagerbanorna. Nytt fett och dra ihop med en fint ansatt lagerspänning.
Lånade en 10 av en granne. Funkar ej. Kan det vara en 12a? Ser inte ut som det är ngt för en insex att greppa tag i där inne...Stick in en 10 mm insexnyckel i hålet och vrid på den, känn om det händer något. Den eventuella bulten är högergängad. Om det är ett Shimanonav.
TACK!Det är misstänkt likt bodyn på mina gamla Bianchi-hjul. Och då är det mycket riktigt en 11-ans insexa (och ett skruvstycke) som gäller.
På mitt bakhjul hade det utvecklats ett ganska ordentligt glapp mellan ytterringen på bodyn (det kassetten sitter på) och den inre delen som skruvas fast i hjulet. Förmodligen var det någon/några kulor i envägslagret som gett sig. Det gjorde att kassettens större kedjekransar kunde vingla nästan 2 mm i förhållnade till hjulet... Att försöka spänna med hjälp av de två spåren var för mig helt bortkastad tid, så ny body är bra om du har samma problem.
hmm kan man byta till vilken body som helst? Har en från ett Bontrager Line30 hjul liggandes. 10 växlad den oxå...
YesDet omedelbara problemet med glappet är väl att växlarna fungerar sämre, vilket gör cyklingen tråkig. I förlängningen kan bodyn rasa helt så att man helt plötsligt trampar luft, och det kan göra ont...
Som torsten_var_namnet skriver: du behöver en body som passar till ditt nav. Kolla med återförsäljare av hojen om det är originalhjul. Jag blev positivt överraskad när jag fick fatt i en body till mitt gamla Bianchi-hjul relativt smärtfritt. Det är grabben värd!
Slut hos leverantören enl Specialized aGbgDu behöver en body som passar ditt nav
Ok då letar jag vidare efter 11mm insexFlärpverktyget behöver du inte för att lossa bodyn. Det är om du skall öppna och renovera bodyn du behöver flärpet.
Jag hade tagit loss nuvarande body först och sett att det faktiskt stämmer med det du hittat. Fast det är ju bara jag. ;)