Hjälp med att välja rätt cx

reachable_man

Ny medlem
Hej,

Jag har två cyklar att välja från.
Merida cx 500
Merida cx 600

600 har bättre hjul, däck, sadel men detta spelar inte stor roll för mig

Storste skillnaden är
1. 500 har 105 växel medan 600 har Apex1. Har bara cyklat med shimano och aldrig med en dn vevlager.

2. 500 har mexansika brommsar medan 600 har hydroliska.

3. Jag kan se att 500 har inga kablar under ramen (jag tror att dem är växel kabler) men 600 har.

Vad tycker ni särskild för dem som cylklar på vinter och hur praktiska de ovanpå punkterna?

reachable_man sa:
Hej,

Jag har två cyklar att välja från.
Merida cx 500
Merida cx 600

600 har bättre hjul, däck, sadel men detta spelar inte stor roll för mig

Storste skillnaden är
1. 500 har 105 växel medan 600 har Apex1. Har bara cyklat med shimano och aldrig med en dn vevlager.

2. 500 har mexansika brommsar medan 600 har hydroliska.

3. Jag kan se att 500 har inga kablar under ramen (jag tror att dem är växel kabler) men 600 har.

Vad tycker ni särskild för dem som cylklar på vinter och hur praktiska de ovanpå punkterna?

Om du ska ha cykeln för att tävla i cykelcross skulle jag överväga CX 600 med Apex1. Ska du använda cykeln för pendling, vintercykling och liknande så skulle jag själv föredragit två växlar fram, och alltså blir det bara CX 500 kvar att välja på.

Det går ju självklart att använda en cykel med 2 klingor fram för cyclocross. Däremot så tycker jag själv att det behövs 2 klingor fram för pendling. Vill du kunna använda cykeln till lite allt möjligt så köp en cykel med 2 klingor fram. Dessutom så är det lättare att bygga om en cykel från 2 klingor -> 1 klinga, jämfört med tvärtom (dvs färre grejer att köpa) om man nu verkligen vill prova 1 klinga fram.

Den "kabel" som 600-modellen har är bromsen. Den sitter externt för den har hydrualiska bromsar. Jag hade valt 600-modellen.

Rent utväxlingsmässigt så skall det till en ordentlig backe innan 42/42 inte räcker. 42/11 däremot kan ju bli lite lite i nedförsbackarna om man vill trycka på lite. Men rent generellt så funkar en 1x med 11-42 väl såbra som en 46/36 med 11-28.

Men allt beror ju på vad det är för prisskillnad på dem. 600:an har ju tidigare funnits ganska billigt på XXL

Jeppe_E sa:
Men rent generellt så funkar en 1x med 11-42 väl såbra som en 46/36 med 11-28.
Rent generell får du samma spridning mellan högsta och lägsta växel, men du får samtidigt glesare mellan utväxlingarna med 1x-konfigurationen. Det vill iallafall inte jag ha, men många tycker det är OK.

Sitter alla hydrauliska kaplar extern? Eller är det på den model? Spelar det stor roll på vinter?

Fick 500 för 12k och 600 för 13k så det är bara 1000sek skillnad.

Blir det jobbigt att växla ner och upp för att hitta rätt växel på sram?

600 har hydroliska bromsar medan 500 har mekaniska. Är det stor skillnad mellan båda två särskild på vinter?

Kollegan köpte just en 600 och tycker att han är märkbart långsammare än med sin gamla pendlar-Merida, en billigare landsvägshoj. Han pendlar mycket sedan 1,5 år och hojade Vätternrundan under 10 timmar i somras om det säger något. Han är väl nöjd men stör sig på att det går långsammare.

nikasp sa:
Kollegan köpte just en 600 och tycker att han är märkbart långsammare än med sin gamla pendlar-Merida, en billigare landsvägshoj. Han pendlar mycket sedan 1,5 år och hojade Vätternrundan under 10 timmar i somras om det säger något. Han är väl nöjd men stör sig på att det går långsammare.

Jag har en racer cykel som jag tävlar med så den cykeln kommer att användas bara för pendling och träna på vinter.

Långsamare än 105? Eller vad menar du?

reachable_man sa:
Sitter alla hydrauliska kaplar extern?

reachable_man sa:
Blir det jobbigt att växla ner och upp för att hitta rätt växel på sram?
Nej.

reachable_man sa:
600 har hydroliska bromsar medan 500 har mekaniska. Är det stor skillnad mellan båda två särskild på vinter?
Hydraulvätskan kan bli lite mer trögflytande vid kyla och vajerhöljena kan få kondens i sig som fryser. Inget av dem har varit något problem på mina cyklar. Vet inte hur det är på Meridorna.

Han har nån sämre specad Merida med 3 klingor fram som han pendlat på länge men sa i morse att han nu är fem minuter långsammare in med sin 600:a jämfört med gammelhojen.

reachable_man sa:
nikasp sa:

Jag har en racer cykel som jag tävlar med så den cykeln kommer att användas bara för pendling och träna på vinter.

Långsamare än 105? Eller vad menar du?

Senast ändrad:
Jag har 105-gruppset på min Rose och är nöjd. Cyklat massor med den sedan aug 2015 och även två hela vintrar, åker extremt sällan kommnunalt.

bellasoda sa:
Däremot så tycker jag själv att det behövs 2 klingor fram för pendling. Vill du kunna använda cykeln till lite allt möjligt så köp en cykel med 2 klingor fram.
+1

Stumpy sa:
Rent generell får du samma spridning mellan högsta och lägsta växel, men du får samtidigt glesare mellan utväxlingarna med 1x-konfigurationen.
Det är ett viktigt men
Stumpy sa:
Det vill iallafall inte jag ha
+2

/Håkan

HåkanC sa:
bellasoda sa:
Däremot så tycker jag själv att det behövs 2 klingor fram för pendling. Vill du kunna använda cykeln till lite allt möjligt så köp en cykel med 2 klingor fram.
+1

Stumpy sa:
Rent generell får du samma spridning mellan högsta och lägsta växel, men du får samtidigt glesare mellan utväxlingarna med 1x-konfigurationen.
Det är ett viktigt men
Stumpy sa:
Det vill iallafall inte jag ha
+2

Det är det som jag precis tänker på. Jag skulle vilja ha två klingor och växla mellan än en.

Det som är lite oklart för mig är varför alla bösta cx har bara en klinga framme??

reachable_man sa:
Det är därför.
Med andra ord jag borde se bort från en klånga Om jag tänker att använda cykeln för pendling och träna landsväg.

Jag hade valt två klingor. Är man stark och inte skall köra några bergsetapper så funkar en klinga lika bra.

För vintercykling hade jag utan tvekan valt 1x11, lättare och mindre krångel samt tillräcklig range för pendling. Hydrauliska bromsar överlägsna i funktion och underhållsfrihet.

konscious sa:
För vintercykling hade jag utan tvekan valt 1x11, lättare och mindre krångel samt tillräcklig range för pendling. Hydrauliska bromsar överlägsna i funktion och underhållsfrihet.

2x9 är robustare, ger tätare steg och har billigare slitdelar. Mindre krångel.

Mekaniska bromsar håller i kyla och salt. Går ju inte precis säga om hydrauliska vilka läcker, oxiderar sönder och måste luftas .

Bengt-re sa:
konscious sa:
Mekaniska bromsar håller i kyla och salt. Går ju inte precis säga om hydrauliska vilka läcker, oxiderar sönder och måste luftas .
Nu var det ju mexansika och hydroliska...
Mexaniska är bra men lite meh och hydroliska är känsliga men drool

emmer sa:
Bengt-re sa:
konscious sa:
Nu var det ju mexansika och hydroliska...
Mexaniska är bra men lite meh och hydroliska är känsliga men drool

+

JTF sa:
Borde man inte kunna strunta i det där med skiva och grejor och bromsa direkt mot fälgen istället?

Inte på pendling i stan i regn och äckel. Skivor är billigare än fälgar.. Och lättare att byta. Fast för fint väderpendling sommartid går det ju utmärkt såklart!

emmer sa:
reachable_man sa:
Alla nya cx har skivbromsar oavsätt om dem är entrylevel eller expert. Jag tror att detta säger nåt :)
Jäpp, det säger att du inte har kikat på lätta dyra tävlingshojar för där kan man hitta canti.

Skulle jag få för mig att tävla så hade jag absolut kört med cantisar. Lättare och motviljan att slita på fina hjul gör att man bromsar mindre - mindre broms -> mer fart. Mer fart -> bättre placering (om man inte krashar iofs...)

Skivbromsar är fult och lite småäckligt, men oki på en pendlare (morfar var smålänning) trots att det är fult, tråkigt och lite småäckligt. Jag ser finessen på ett pendlarhärke som går i ur och skur där man spar pengar och för all del även i funktion på en mtb som går i lerbad, men nog föredrar jag alla dagar i veckan bra fälgbromsar.

"Any fool can make something complicated. It takes a genius to make it simple"

Får väl gå mot de flestas rekommendation och säga välj 1x och hydrauliska bromsar! Visst är det större steg mellan växlarna men då får man ju kadensträning. Att man skulle ha brist på utväxling håller jag inte med om, 42x11 ger fart så det räcker för pendling. Tycker också att hydrauliska bromsar är betydligt skönare än mekaniska diton, härligare känsla. Har man kört MC vet man hur en bra broms ska kännas. Skivor 100ggr av 100 framför fälgbroms. Har bra bromsar på mina lvg men i vått vinner skivorna överlägset.

marten_larsson sa:
Får väl gå mot de flestas rekommendation och säga välj 1x och hydrauliska bromsar! Visst är det större steg mellan växlarna men då får man ju kadensträning. Att man skulle ha brist på utväxling håller jag inte med om, 42x11 ger fart så det räcker för pendling. Tycker också att hydrauliska bromsar är betydligt skönare än mekaniska diton, härligare känsla. Har man kört MC vet man hur en bra broms ska kännas. Skivor 100ggr av 100 framför fälgbroms. Har bra bromsar på mina lvg men i vått vinner skivorna överlägset.

Jag har redan väldigt låg kadens. Jag har mellan 65-70 kadens när jag cyklar 31-35 snitt hastighet.

Det finns inte flera alternativ i marknaden.

1. Canyon inflite Al som börjar fr 16k
2. Rose cx som börjar fr 15k
3. Merida 500 eller 600 12k o 13k
4. CAADX 105 eller 105se 15k o 17k
5. Specialized och scott är för dyra. Jag får Sora för samma pengar.

Skillnaden mellan merida o närmest cykeln är ca 3K som jag kan använda för att köpa dubbdäck.

Merida 500 har ju Tektro Spyre disc 160 som trp tror jag som är en av de bästa mekansika diskar.

Tänker jag rätt nu? Eller missar jag ändra alternativ?

Tillbaka
Topp