Hjälp med att välja rätt cx

reachable_man sa:
Stuvarn sa:
Jag bara älskar min Crux funkar året runt...har 11-32 kassett bak och en 44 klinga fram...kör både dubbat på vintern...å cyklar lite grusväg/skogsstigar...hänger även med rätt hyfsat på ren landsvägs cykling på den utväxlingen!

Crux är väldigt fint.
Jag kan inte hitta Crux i Stockholm elle Diverge.

Jag vill verkligen testa dem men hittade ingen affär som säljer dem.

Cykelcity

Ringde cykelcity o de har bara carbon versioner o inte aluminium.

Har ni erfarnhet om Corratec allroad???
En ultegra med shimano hydroliska skivbrommar kostar 16000

reachable_man sa:
Jag har två cyklar att välja från.
Merida cx 500
Merida cx 600
reachable_man sa:
Jag ligger på av 65-70 kadence när vi cyklar 31-33 i hastigheten.
reachable_man sa:
ligger på 13-20 på uppförsbackor sen 50-58 på nerförsbackor och cykla 38 -45 i landsväg.
Om jag har hittat rätt info så har CX 500 klassiska 46/36 och 11-28 medan CX 600 har 42 och 11-42

Så här ser skillnaden ut med 70 kadens
Utvx_46_36_jmf_42.JPG

Från: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF2=2161
Klicka på länken ovan, där kan du enkelt själv jmf vilken skillnad olika utvxl gör.

Utifrån det du skriver tror jag att 50/34 och 11-28 är bättre för dig, eller kanske rent av 53/39 och 11-25,
kolla själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,12,13,14,15,16,17,19,21,23,25&UF2=2161

/Håkan

reachable_man sa:
Ringde cykelcity o de har bara carbon versioner o inte aluminium.

Är det utväxling och storlek så spelar inte materialet någon roll. Bara be dem att plocka hem.

reachable_man sa:
Crux är väldigt fint.

Kollat med Specialized Concept Store?

reachable_man sa:
Låter prisvärt.
Annars finns även Corratec C Cross Disc 105 eller Ultegra.
TCM brukar hyllas för sina kundrelationer. Åk dit och prova om du är i närheten.

Alltså, gå i uppförsbackar med 1x11?? Om man snittar 32 vid ensamcykling med lvg så orkar man definitivt cykla upp för alla backar som erbjuds en vanlig pendlare. Apex 1 har 42x36-11 dvs samma som jag har på min CX. Med den kan jag cykla upp för ordentligt branta backar - så brant att man inte brukar asfaltera. Jag kan dessutom trampa upp i 45-50 men visst jag kör ju normalt runt 85-95 i kadens och trampar lätt upp i 110. Vill man ha mer toppfart byter man klingan fram men får då kanske lite besvärligare i de allra brantaste backarna.

Säger det igen: till apex1 finns i nuläget inger större drev än 44. Kan vara värt att tänka på. (Men kag motbevisas gärna.)

Stumpy sa:
reachable_man sa:
Crux är väldigt fint.

Kollat med Specialized Concept Store?

reachable_man sa:
Låter prisvärt.
Annars finns även Corratec C Cross Disc 105 eller Ultegra.
TCM brukar hyllas för sina kundrelationer. Åk dit och prova om du är i närheten.

Jag har kollat med specialized concept store och TCM.

Den nya Diverge som har större clearance på ramen för bredare däck. Diverge105 kostar ca 20k

Tcm har Corratec Allroad Ultegra som kostar ca 16k. TCM har erbjudande att ha dubdäck o stäng skärm för totalt 17k.
Corratec låter väldigt intressant men har sldrig hört talat om cykeln. Googlat Allroad hittade inget.

Corratec Allroad är något nytt för mig. C Crossen ser jag nästan dagligen under pendlingen. Var på väg att köpa en CCT för några år sedan, men var för snål.

Har sldrig hört talat om Corratec.
Jag ska kolla på den.
Diverge är ett dyrt alternativ som ska kolla på.
Canyon inflite Al 8.0 eller 9.0s är det andra alternativet.

bellasoda sa:
bellasoda sa:
Vill man kunna cykla överallt, välj 50/34, och två klingor. Kanske inte det bästa om man vill tävla i cyclocross, men fungerar för i princip allt.

T ex denna:
http://www.cykelkraft.se/bianchi-zu...MImfv6udLF1wIVlZIYCh2BAAJIEAQYAiABEgLaOPD_BwE
Den är dessutom snygg.

Är det ngn som har en sådan,, en Bianchi Zurigo? När Bianchi hade butik i Malmö hade de en sådan, snygg - ja, verkligen. Men bra? Tung, tröga hjul och lvg-utväxling.
Jag var ute i igår, lera och regn, stig och grus, och har en 50/ 34 samt cantleiver. Bromsarna är kassa, drivlinan låter illa efter någon timme men cykeln är kul, lätt och livlig och väldigt allround. Kör Conti C Race och har svårt att komma upp när det blir lera, långa backar dessutom. Vad har ni för däck och vilket tryck?

Longines sa:
bellasoda sa:
bellasoda sa:
Vill man kunna cykla överallt, välj 50/34, och två klingor. Kanske inte det bästa om man vill tävla i cyclocross, men fungerar för i princip allt.

T ex denna:
http://www.cykelkraft.se/bianchi-zu...MImfv6udLF1wIVlZIYCh2BAAJIEAQYAiABEgLaOPD_BwE
Den är dessutom snygg.

Är det ngn som har en sådan,, en Bianchi Zurigo? När Bianchi hade butik i Malmö hade de en sådan, snygg - ja, verkligen. Men bra? Tung, tröga hjul och lvg-utväxling.
Jag var ute i igår, lera och regn, stig och grus, och har en 50/ 34 samt cantleiver. Bromsarna är kassa, drivlinan låter illa efter någon timme men cykeln är kul, lätt och livlig och väldigt allround. Kör Conti C Race och har svårt att komma upp när det blir lera, långa backar dessutom. Vad har ni för däck och vilket tryck?

Jo, jag har en sån. Lite tung, 10.5kg med orginalhjul har jag för mig.

Om du har svårt att få grepp så kan du ju prova bredare och grövre däck? Jag fick in 42mm däck i min ram.

Enligt bikeradar och road.cc så fick cykeln inte bästa betyg men den är Bianchi.
Call me crazy men jag är inte big fan av Bianchi mn jag förstår vf ni köper den.

Den räckbare mannen borde köpa en Canyon tycker jag så vi kan stänga tråden.

Bara att trycka här --->https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2018/inflite-al-9-0-s.html
8,7kg/ 2x11 (52/36-11/11-30) Ultegra, DT Swiss hjul.

konscious sa:
Den räckbare mannen borde köpa en Canyon tycker jag så vi kan stänga tråden.

Bara att trycka här --->https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2018/inflite-al-9-0-s.html
8,7kg/ 2x11 (52/36-11/11-30) Ultegra, DT Swiss hjul.

Håller absolut med MEN jag har redan en ultimate slx så jag tänkte testa nåt nytt.

Jag jämför alla andra med den som du nämnde. Jag köper den om jag inte hittar nån likavärdigt.

Det är alltid kul att lära mig nya saker genom att läsa alla svar.

HåkanC sa:
reachable_man sa:
Jag har två cyklar att välja från.
Merida cx 500
Merida cx 600
reachable_man sa:
Jag ligger på av 65-70 kadence när vi cyklar 31-33 i hastigheten.
reachable_man sa:
ligger på 13-20 på uppförsbackor sen 50-58 på nerförsbackor och cykla 38 -45 i landsväg.
Om jag har hittat rätt info så har CX 500 klassiska 46/36 och 11-28 medan CX 600 har 42 och 11-42

Så här ser skillnaden ut med 70 kadens

Från: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF2=2161
Klicka på länken ovan, där kan du enkelt själv jmf vilken skillnad olika utvxl gör.

Utifrån det du skriver tror jag att 50/34 och 11-28 är bättre för dig, eller kanske rent av 53/39 och 11-25,
kolla själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,12,13,14,15,16,17,19,21,23,25&UF2=2161

/Håkan

De här är väldigt intressant tack håkan.
Jag tror att en klinga framme funkar inte för mig helt enkelt.

Men vad tusan,
Cx600 kostar 3000-7000 mindre än alternativen, 500an ännu en tusenlapp mindre.

Jag har kört på en singel (48) konverterad gammal merida-räser utan problem, visst det var skittungt upp för min brantaste backe hem, i den går det ca 10 med 36-25/28 som det blir på min ultegra-cx, men upp kom jag, stående med 48-27, och nör jag bytte kasett till en 11-30 blev det nästan njutbart.
Skaffa en 44-klinga till apexen och kör ( just nu är det ändå bara pendling, du har inte ens bråttom). Om det inte räcker i klungan så har du ju gamm'räsern.

Du kommer njuta mer av att ha gjort en rintigt bra deal än av att sitta och försöka motivera att du köpt en 50% dyrare cykel!

Der Kaiser sa:
Men vad tusan,

Jag har kört på en singel (48) konverterad gammal merida-räser utan problem, visst det var skittungt upp för min brantaste backe hem, i den går det ca 10 med 36-25/28 som det blir på min ultegra-cx, men upp kom jag, stående med 48-27, och nör jag bytte kasett till en 11-30 blev det nästan njutbart.
Skaffa en 44-klinga till apexen och kör ( just nu är det ändå bara pendling, du har inte ens bråttom). Om det inte räcker i klungan så har du ju gamm'räsern.

Du kommer njuta mer av att ha gjort en rintigt bra deal än av att sitta och försöka motivera att du köpt en 50% dyrare cykel!

Det är precis så tänkte jag.
Skillnaden mellan 500, 600 och de andra är minst 6k.

Jag har oxå en gammal Merida (gammal sora, kort armad 2x9) som jag cyklade med i 9år.

Der Kaiser sa:
Men vad tusan,

+1.

NickPick sa:
Der Kaiser sa:
Men vad tusan,

+1.

Nick, menar du att ta 600 o vid behov bytta fram klinga 44 klinga?
Har du en länk på ett exampel på klingan?

reachable_man sa:
NickPick sa:
Der Kaiser sa:
Men vad tusan,

+1.

Nick, menar du att ta 600 o vid behov bytta fram klinga 44 klinga?
Har du en länk på ett exampel på klingan?

http://gears.mtbcrosscountry.com/#700c/35I3445I5106 här kan du kolla och jämföra. Googla efter klingor fixar du själv. :)
Att välja mellan två cyklar och lägga till varenda märke i jämförelsen sedan gör det inte lättare. :) Allebike kan nog sälja på dig en zebracross med utväxling efter _ditt_ tycke annars.

116 inlägg så här långt för ett enda litet cykelköp, och vi tycks bara hamna längre och längre ifrån ett avslut? Vänligen bestäm dig inom en vecka eller överväg nickbyte till 'indecisive_man' :-)

jonja sa:
116 inlägg så här långt för ett enda litet cykelköp, och vi tycks bara hamna längre och längre ifrån ett avslut? Vänligen bestäm dig inom en vecka eller överväg nickbyte till 'indecisive_man' :-)
+1
Fråga Happyride.se brukar bara göra beslutet svårare.

jonja sa:

Sen kommer frågan om vilken olja som är bäst.

Tillbaka
Topp