Hjälp med att välja..

Hjälp med att välja..
Ändra gärna titeln till "Hjälp med att välja MTB". Gör det tydligare vad det handlar om vilket bör öka sannolikheten att de med kunskaper i ämnet tittar in i tråden. Därmed bör chansen att du får vettiga svar öka. Vill du ytterligare öka informationen kan du använda "Hjälp med att välja MTB, 12-15 kkr".

Dessutom tror jag det vore lämpligt att du skriver lite om vad dina preferenser är och vilken form av terräng du kör i.

Tyvärr har jag noll koll på MTB så jag kan inte bidra med ngt i sakfrågan.

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
Okej, lite dum rubrik kanske.. Jag kör i väldigt blandad terräng.. Men mest kanske grusväg och stig. Min målsättning är väl motion och en och annan tävling framöver.

Hjälp med att välja..
Superior
Dåligt: 71° vinkel på styrrör = asfalt/grusvägsracer.
Bra: genomgående axlar 15/100 resp 12/142
Bra: låg vikt 11,4 kg.

Cube
Halvdåligt: 70° vinkel på styrrör = gammaldags XC.
Halvdåligt: QR axlar 5/100 resp 5/135
Dåligt: varför är alltid Cube så himla tunga enligt katalogen? Väger 13,3 resp 13,1 kg. Svaret sitter nog i en extra tjockplåtad ram och billiga/tunga Shimano M615 nav fram/bak och billiga Schwalbe Active däck (båda cyklarna).

Gran Canyon AL SL 7.9 (14K inkl frakt) https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-8-9.html
Bra: 68,5° vinkel på styrrör = modern HT funkar till allt.
Bra: Finare Reba RL gaffel med 110 mm slag.
Halvdåligt: QR axlar 5/100 resp 5/135
Bra: låg vikt 11,6 kg.

Alla cyklar har Shimano 2x11 med varierande blandning av M7000/M8000 delar, vilket funkar utmärkt på alla cyklarna.

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
jimpa72 sa:
Bra svar, tack..
Så du tycker Canyon är den bästa?
Dålig vinkel på styrröret, blir det jobbigare i skogen då?
Superior är nog en snabb och bra racer med låg vikt, ok hjul (DT 370 nav) och snabba däck men mindre bra på stig och i terräng. Enklare gaffel med mindre slag och brant gaffel gör cykeln mer nervös i hög fart och gör det lättare att gå över styret i teknisk terräng.

Cube har framförallt tyngre hjul och dåliga däck, robust ram kan jag leva med. Cykeln funkar utmärkt men är inte lika snabb som Superior eller rolig som Canyon (för 4200 kr får du finhjul, sälj de gamla för 1500 kr, sätt på finare gummi för 700 kr och du har sparar 1 kg).

Canyon har fin ram, fin gaffel, geometri, ok Mavichjul, snabba däck, rimligt låg vikt. Funkar bra för grusvägsträning, långlopp i bra tempo, stigar i skogen och måttligt avancerad terräng. Mest allround helt enkelt, om det är egenskaper du värdesätter.

Hjälp med att välja..
Jag är bra säker på att det är 15 mm axel fram på Canyon AL 7.9 & 8.9. Det är tydligt på de bilder jag sett å på specifikationen på gaffeln.
AL SL ramen har QR bak. Medans AL SLX har 12 mm axel bak, som du sa.
Även 6.9 har 15 mm axel fram.

frid!

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
En stilla undran. Är det inte väldig fokus på head tube vinkel här? Måste man inte titta över hela cykelns geometri? Ex. Meridas Big Nine cf team 2017 för 60':- har vad jag kan se 70° HT vinkel.
Provade två cyklar förra veckan. En med 70.5 och en med 69 om jag minns rätt. Marginell skillnad men den med 70.5 kändes rappare och roligare men var ändå inte nervös i lite fart utför. Lite Canyon-land här men jag tror inte allt är skit som har HT>68.5 vilket man kan få en smula intryck av.

Hjälp med att välja..
Är verkligen en djungel. Kommer ifrån en Marine inköpt på cykelringen har fungerat perfekt i fyra år men nu behövs nått lite vassare. Kan tänka mej att det mesta blir bättre. Så kom gärna med andra tips runt 10-15 tusen.

Hjälp med att välja..
Precis... det jag menar är att forumet är lite lätt vinklat. Exempelvis tror jag bra komponenter ger problemfri cykling = med mer cykling, vilket är viktigare än att stirra sig blind på HT vinkeln som "bara" är ett av måtten i helheten. Kikade nu hastigt på den Superiorn som heter XP 949 för 16' och den tycker jag ser extremt prisvärd ut komponentmässigt och under 11kg, utan att veta något om märket. Canyonen är garanterat också är en kanonbra cykel. Jag tycker du ska gå till en lbs och känna dig för lite.

Hjälp med att välja..
Miracle sa:
Jag är bra säker på att det är 15 mm axel fram på Canyon AL 7.9 & 8.9. Det är tydligt på de bilder jag sett å på specifikationen på gaffeln.
AL SL ramen har QR bak. Medans AL SLX har 12 mm axel bak, som du sa.
Även 6.9 har 15 mm axel fram.

frid!
Jag lovar inget. Jag tycker mig se det jag ser på de bilder jag tittar på. Jag kan ha fel, konstigare saker har hänt. Bilderna kan vara gamla. Vill du eller TS veta är det bara att dra igång en chatt med Canyons svenska kundtjänst.

Bilagor

• GC_axel.png
    GC_axel.png
    276.9 KB · Besök: 70
Hjälp med att välja..
Kör en av de tidiga ht 29 erna med den uråldriga vinkeln.

Bombade nedför en brant förra vintern i änggårdsbergen och kom topp 10 på strava.
Det funkar tydligen. Kanske inte är det bästa för nedförsbacken men det funkar absolut.

Hjälp med att välja..
Konkret sa:

Bombade nedför en brant förra vintern i änggårdsbergen och kom topp 10 på strava.
Det funkar tydligen. Kanske inte är det bästa för nedförsbacken men det funkar absolut.

Strava är inte den mest pålitliga källa på kortare segment eller i skogen.

Hjälp med att välja..
BjornR sa:
Konkret sa:

Det köper jag absolut men om det handlar om över 90 sek känns det ju ganska långt ändå.

Hjälp med att välja..
Konkret sa:
BjornR sa:
Konkret sa:

Det köper jag absolut men om det handlar om över 90 sek känns det ju ganska långt ändå.

Tror vi tolkar branter på olika sätt. Enda branten som är en minut i ÄGB enligt mig är Thinnertrasan. Resten är utförslöpor där det bara är brant i några sekunder i taget. Antog att bomba utför en brant var 5-10sek.

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
Tramptaget sa:
Precis... det jag menar är att forumet är lite lätt vinklat. Exempelvis tror jag bra komponenter ger problemfri cykling = med mer cykling, vilket är viktigare än att stirra sig blind på HT vinkeln som "bara" är ett av måtten i helheten. Kikade nu hastigt på den Superiorn som heter XP 949 för 16' och den tycker jag ser extremt prisvärd ut komponentmässigt och under 11kg, utan att veta något om märket. Canyonen är garanterat också är en kanonbra cykel. Jag tycker du ska gå till en lbs och känna dig för lite.

Är det deore eller bättre så är det problemfritt. Gaffel är en djungel men tumregel brukar vara rockshox reba eller bättre. HA-vinkel är absolut viktig och värd att stirra på. 71 grader är ingen höjdare om man inte ska cykla lvg.

Hjälp med att välja..
BjornR sa:
Konkret sa:
BjornR sa:
Konkret sa:

Tror vi tolkar branter på olika sätt. Enda branten som är en minut i ÄGB enligt mig är Thinnertrasan. Resten är utförslöpor där det bara är brant i några sekunder i taget. Antog att bomba utför en brant var 5-10sek.

Jo nedförskörning kanske är en bättre beskrivning.

Hjälp med att välja..
DanielW sa:
Tramptaget sa:

Är det deore eller bättre så är det problemfritt. Gaffel är en djungel men tumregel brukar vara rockshox reba eller bättre. HA-vinkel är absolut viktig och värd att stirra på. 71 grader är ingen höjdare om man inte ska cykla lvg.
fungerar inte cyklar med 71 grader längre?

Hjälp med att välja..
För skoj skull har jag suttit och läst lite på Superior's hemsida nu. Rätt seriös race-satsning med namnkunniga cyklister och teamledare... och så kör dårarna med 71° HT-vinkel. Så bortkastat.

Hjälp med att välja..
2017 års Scott 29" XC-cyklar
Scale, Scale RC 69.5°
Spark RC 68.5°
Spark 67.2°

Samt 650B+
Scale Plus 66.5°
Spark Plus 66.9°

Min 2012 års Scale 29" CF har 69.5° och 2012 års Scale 50 har 70°.

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
Tramptaget sa:
Måste man inte titta över hela cykelns geometri?
Det är klart att ju mer man tittar desto bättre är det.
Vet man inte vet vad man söker kan det dock vara svårt att analysera alla siffror.
Skillnaderna i tabellen nedan är inte jättestora men det är skillnad.
Superior (som bara kommer i 4 olika storlekar) saknar en hel del måttuppgifter.
Cube t.ex. har längre kedjestag, kortare hjulbas, högre stack, kortare reach och lägre markfrigång.

Bilagor

• Geo_5.png
    Geo_5.png
    15.6 KB · Besök: 69
Hjälp med att välja..
Det är nog inget som säljer speciellt mycket cyklar. Bättre att skriva att cykeln minsann har XT-bakväxel. Och nog brukar det finnas en länk till tillverkarens hemsida där utförliga mått finns för den som är intresserad.

Hjälp med att välja..
Tramptaget sa:
För skoj skull har jag suttit och läst lite på Superior's hemsida nu. Rätt seriös race-satsning med namnkunniga cyklister och teamledare... och så kör dårarna med 71° HT-vinkel. Så bortkastat.
Superior gör absolut prisvärda, fina, lätta och snabba XC tävlings och träningscyklar. Jag tycker inte att jag sagt något annat?
Race Team (FS), Race Team (HT) och XP (HT) har 71°, Race XF (FS) har 70°.

Canyon Lux (FS) har 70°, Exceed (HT) 69,5° och Grand Canyon (HT) 68,5°.
Grand Canyon är inte en ren XC tävlingscykel, mer allround för träning/hobbytävling och kul/avslappnad på stig i samma cykel. Lång, låg, slack, bra gaffel med lite mer slag, lite bredare styre, rimlig markfrigång och vikt.

Senast ändrad:
Hjälp med att välja..
Hjälp med att välja..
Tramptaget sa:
Kikade nu hastigt på den Superiorn som heter XP 949 för 16' och den tycker jag ser extremt prisvärd ut komponentmässigt och under 11kg, utan att veta något om märket.
Håller med. Cykelkraft har många fina Superiormodeller med fin utrustning, låg vikt och riktigt bra priser. Hade jag sökt en ren XC-racecykel hade jag övervägt dessa noga. Värstingcyklarna verkar vara riktigt prisvärda.

Hjälp med att välja..
Jag kan tycka att storlekshoppet mellan L och XL är stort på Grand Canyon. Dumt nog. Styrhuvudets längd hoppar upp från 115 till galna 145 mm och överröret från 621 till 651 mm. Mät sadelhöjd på din befintliga cykel inställd som du sitter när du trampar effektivast, mät från vevcentrum till topp av sadel i linje med saldelröret. Jämför med tabell. Du kan säkert cykla även på en L. Storlek XL är snarare xXL men inte riktigt XXL.

Själv är jag 194 cm och min Scott Scale 29er i stl. XL har 125 mm styrhuvud, 637 mm stack, 640 mm överrör och 439 mm reach (jag har dock 20 mm längre stam än Canyon som har 80 mm). Den passar mig perfekt.

Hjälp med att välja..
Mitt aber rör främst höjden på styrröret, ser lite nördigt ut med 145 mm. Men om man plockar bort alla spacers och vänder stammen upp-å-ner (=rättvänd) blir det bra ändå.
Min Scale XL: Stack 637 mm
Canyon XL: Stack 655 mm
Det är 18 mm högre, men utan spacers och -6° istf. +6° stamvinkel blir det racing :)

Min Scale XL: reach 439 + stam 100 = 539 mm
Canyon XL: reach 459 + stam 80 = 539 mm
Alltså samma. Alltså inga problem.

Va fan, kör XL, det blir bra.

Tillbaka
Topp