Hjälp med cykelskor :(

eucalyptus

Aktiv medlem
Heej

Behöver hjälp i djungeln av cykelskor. Har idag SPD och använder ett par Shimano RX800 med formade sulor vilket fungerar fint. Får extremt ont i fötterna ibland men beror nog på dålig uppvärmning och ibland domnar tår/yttersidan. Men fungerar oftast väldigt bra, fötterna sväller MYCKET men brukar då bara släppa lite på spänningen.

Min fot mäter cirka ish 268mm, skorna är storlek 45 (285mm) vilket är stort men just denna modell finns inte i halvstorlekar och det bara blev så. Har även ett par Northwave ghost XC stlk 45 med likadana sulor.

Nu ska jag äntligen skaffa SPD-SL och landsvägsskor. Beställde hem dessa skor för de såg häftiga ut och verkar ganska styva. Valde storlek 43.5 (280mm) och 44 (283.5mm) för att testa. Storlek 44 är skönast men det blir för stort tomrum mellan sko och tår

Nu har jag gjort detta test och fått svart på vitt, jag har väldigt högt fotvalv! Behöver alltså very high arch support, vilket jag får med de sulorna jag fått formade efter min fot. Men tänkte testa andra sulor så som Specialized body geoemtry SL footbed

Fizik skorna känns inte rätt då alla reviews säger "perfect for my flat feets" och jag är raka motsatsen. Har ni tips på snygga skor jag kan kolla på?
Dessa saknar ju helt arch support oavsett vad de vill kalla spännbandet, känns verkligen som en del av skon saknas och halva foten ramlar ur.
vento-stabilita-carbon-black-8-fizik-innovative-arch-support-outsole.jpg

vento-stabilita-carbon-black-1-best-road-racing-cycling-fizik-shoes.jpg

Jävla skit också

Jag har skaffat icebugs tunna iläggssulor, riktigt sköna och finns för olika valvhöjder. Passar mig mycket bättre än specialized bg-sulorna som jag nu lagt åt sidan. Hur breda fötter har du? Jag fick också domningar i tårna och ont på utsidan innan jag investerade i ett par Lake-skor.

Tillbaka
Topp