Hjälp med däck kombinationer

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Vad rekommenderar ni for däck combination även gummi typ?

specs 29/2,4

alternativ

Nobby nic
Big betty
Magic mery

Ungefär den aggressiviteten

Senast ändrad:
nix det är typ xc däck jag kör enduro/trail
Assegai ble utviklet sammen med Greg Minnaar. finnes med EXO+ casing og er et bra stidekk. Finnes i mange utgaver. https://www.maxxis.com/us/tire/assegai/

Dissector ble utviklet med Troy Brosnan. Det har litt mindre volum enn Assegai og triller litt lettere. Finnes også i mange utgaver.

Dette kan du inte. Og det er OK, men disse dekkene er Trail/Enduro/Dh.

Senast ändrad:
Hva slags mykhet på gummien?
Skal du sykle i GBG mitt på sommeren, er blå eller til og med rød stripe på dekket bra. Men er det halt og svårt, vil du kanskje ha lilla stripe foran og orange bak. Eller orange fram og bak. Dette er jo Schwalbes fargekoder for shore värde.

Sykler du en elhoj, kan du tillate deg litt mykere gummi enn du kan med en vanlig cykel.

Jeg liker å bruke litt tynnere casing og heller bruke en Cushcore eller Rimpact bak for ekstra beskyttelse. Foran bruker det inget, da jeg føler jeg ikke trenger det. Dekk med litt tynnere sidevegger er litt mer følsomme og jeg kjenner stien bedre enn med DH dekk.
Jeg syker en elcykel med assegai exo+ foran og Dissector DH bak med Rimpact orginal. Väger 105 kilo og bruker 28 psi foran og 32 psi bak. Litt mindre når det er halt.

Hva slags mykhet på gummien?
Skal du sykle i GBG mitt på sommeren, er blå eller til og med rød stripe på dekket bra. Men er det halt og svårt, vil du kanskje ha lilla stripe foran og orange bak. Eller orange fram og bak. Dette er jo Schwalbes fargekoder for shore värde.

Sykler du en elhoj, kan du tillate deg litt mykere gummi enn du kan med en vanlig cykel.

Jeg liker å bruke litt tynnere casing og heller bruke en Cushcore eller Rimpact bak for ekstra beskyttelse. Foran bruker det inget, da jeg føler jeg ikke trenger det. Dekk med litt tynnere sidevegger er litt mer følsomme og jeg kjenner stien bedre enn med DH dekk.
Jeg syker en elcykel med assegai exo+ foran og Dissector DH bak med Rimpact orginal. Väger 105 kilo og bruker 28 psi foran og 32 psi bak. Litt mindre når det er halt.
Jag förstår inte ett shit vad du säger

Jag förstår inte ett shit vad du säger

Hän säger att du inte vet vad du pratar om när du säger att Ass-Dissector är XC däck, men att det är ok. Han berättar också ganska ingående om hur du skall tänka med gummityperna i Schwalbes sortiment, dvs något du frågade om. Färgerna på norska är faktiskt samma som svenska, röd betyder röd osv. Stripe betyder linje/rand, dvs så Schwalbes däck visar mjukheten i gummit

Her er teksten oversatt med ChatGPT

Assegai utvecklades tillsammans med Greg Minnaar. Finns med EXO+ casing och är ett bra stigdäck. Finns i många varianter. https://www.maxxis.com/us/tire/assegai/

Dissector utvecklades med Troy Brosnan. Det har något mindre volym än Assegai och rullar lite lättare. Finns också i många varianter.

Både Dissector och Assegai utvecklades som DH-däck.

Vilken mjukhet på gummit?

Om du ska cykla i GBG mitt i sommaren är blå eller till och med röd rand på däcket bra. Men om det är halt och svårt vill du kanske ha lila rand fram och orange bak. Eller orange fram och bak. Detta är ju Schwalbes färgkoder för shore-värde.

Cyklar du en elcykel kan du tillåta dig lite mjukare gummi än med en vanlig cykel.

Jag gillar att använda lite tunnare casing och istället använda en Cushcore eller Rimpact bak för extra skydd. Fram använder jag inget, då jag känner att jag inte behöver det. Däck med lite tunnare sidoväggar är lite mer känsliga och jag känner stigen bättre än med DH-däck.

Jag cyklar en elcykel med Assegai EXO+ fram och Dissector DH bak med Rimpact Original. Jag väger 105 kilo och använder 28 psi fram och 32 psi bak. Lite mindre när det är halt.

Jag cyklar också på en Surly Krampus med Sid och Maxxis Rekon Race 2.4. Snabb och kvick cykel för XC. Här använder jag Cushcore XC bak. Ett däckinlägg skyddar inte bara fälgen, utan gör också att cykeln känns lite mer förankrad mot marken.

Jag bor i Norge och här kan man cykla elcykel var som helst. I Göteborg är det väl tillåtet med elcykel i skogarna så vitt jag vet. Det är ett avtal som Göteborgs Sticyklister har arbetat fram. Besöker Preacher med familjen under påsken.

Annars cyklar jag inte DH längre, men har cyklat väldigt mycket genom åren. Favoriterna är de svarta lederna i Morzine och i Schladming. Mycket bra i Pila och Bourg St Maurice också. :)

Idag är alla däck på marknaden bra. Oavsett om du väljer däck från Vittoria, Continental, Maxxis, Michelin eller Schwalbe får du mycket bra däck. Men du bör välja däck utifrån din körning och underlaget.

Hoppas detta är enklare att förstå. Jag pratar med hundratals svenskar genom mitt jobb på Bikeshop och det är sällan svenskar inte förstår vad jag säger. Trevlig tur!

Mm, lite besviken på MM super gravity ultra soft 2.4''. Det är både smalare och mindre dobbar än motsvarande BB (fast i soft då). Röd och lila som det heter i Norge.

Jag borde tagit 2.6 fram?
Edit. Orange är det kanske. Röd är väl speed grip

Tillbaka
Topp