hjälp med downhill köp

hjälp med downhill köp
jag tyker väldigt dåligt om kona för jag har haft 2st kona och jag gillar dom bara inte för man får inte så mycket för pengarna och sånt. jag har läst om RST dämparen och du är ett undan tag om detras ryckte men man får ju med 26" hjul oxo eller bara fälgen. och mamma sa ju biligare deston tidigare får jag denn så jag vet inte men kom med mer förslag.

hjälp med downhill köp
jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att marinen är ett dåligt köp..

det ser väl ut som en wolf ridge? det är ju ingen DH-hoj från början...
och med den gaffeln...

nej, jag skulle inte rekommendera det.

hjälp med downhill köp
silentpower skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har läst om RST dämparen och du är ett
> undan tag om detras ryckte men man får ju med 26"
> hjul oxo eller bara fälgen.

jag vet inte om jag fattar rätt, men RST's rykte är riktigt dåligt i min mening, var har du hört att det funkar med RST gafflar för seriös DH? Marin-hojen verkar vara ett konstigt hemmabygge. Som nån säger ovan så verkar det vara en ombyggd Wolf Ridge, i så fall har den nog ca 140 mm fjädring bak och är byggd för all-mountain-åkning, dvs det är inte en modern DH-cykel. Med din budget så borde du kunna få en bra riktig DH-cykel.
Jag tycker inte du ska köpa Marin-hojen.

hjälp med downhill köp
Balfan har väldigt fint rykte här på happy, tomacen ser fin ut och GT:n har nog riktigt fin gaffel.

Jag tycker du skall försöka få fina dämpare, köper du en med en billig framgaffel och verkligen fastnar för det och kör hårt så kommer du vilja byta ut framgaffeln allt för snart.

888 RC som sitter på ett par av cyklarna var iaf inte de billigaste på sin tid vilket är ett gott tecken då de har lite riktigare dämpning. Någon med erfarenhet som kan rekomendera dem?

Även om beskrivningen på gaffeln till GT:n var ett skämt ("Dämpare: rocco shocke boxer Vm kittat! kinky fransk sjöholms förra.") så om det stämmer lär det vara en riktigt fin gaffel.

Om Tomacen är i så fint skick som det skrivs och 888rc gafflarna är fina gafflar så skulle jag nog säga att jag var mest intresserad av den iaf, eller balfan.

hjälp med downhill köp
Instämmer med Sernevi, skulle heller inte rekommenderat den. Skulle kört på pbeijer och MikeMike linje och väntat lite tills du får ihop pengarna som din mor sa. Vansinigt att stressa på faktiskt och köpa något som är mindre bra.

hjälp med downhill köp
om jag har fattat der rätt så skall jag gå på en cykel för ca 14 - 16 tusen. jag gillar verkligen utsendett på balfan och GT:n. så nu skall jag kolla med morsan om hon går med på att betala 16 tusen om inte så tar jag balfan

hjälp med downhill köp
Jag tror att du kommer ha mer glädje av det än att göra en "snabb affär" och störa sig på det i efterhand. Skulle verkligen inte rekommendera Marin:en.

hjälp med downhill köp
om 16k är ok skulle jag nog hellre köpt vince's big hit om han har den kvar ( http://swebikers.se/forum/viewtopic.php?id=19511 ), tycker inte annonsen på gtn känns särskilt förtroendeingivande..

edit: annars finns ju många scott nitrous 10 för runt 14-18k med ganska fina specs, fast jag vet inte riktigt hur de hojarna är att köra.
men kan du t ex pruta ner http://swebikers.se/forum/viewtopic.php?id=20270 till 16 är det ju ett långt mycket bättre köp än gt'n i mina ögon...

(vad är det med mig och att hitta hojar med enkelkronade gafflar för övrigt?!)

Senast redigerad av en moderator:
hjälp med downhill köp
Köper han en cykel för downhill som han själv skriver så känns det lite fel att rekommendera en cykel med 160-gaffel, utvecklas han fort och verkligen vill köra de branta och stökiga backarna så lär han längta efter ny framgaffel efter någon månad.

hjälp med downhill köp
thompa skrev:
> silentpower skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har läst om RST dämparen och du är ett
> > undan tag om detras ryckte men man får ju med
> 26"
> > hjul oxo eller bara fälgen.
>
> jag vet inte om jag fattar rätt, men RST's rykte
> är riktigt dåligt i min mening, var har du hört
> att det funkar med RST gafflar för seriös DH?
> Marin-hojen verkar vara ett konstigt hemmabygge.
> Som nån säger ovan så verkar det vara en
> ombyggd Wolf Ridge, i så fall har den nog ca 140
> mm fjädring bak och är byggd för
> all-mountain-åkning, dvs det är inte en modern
> DH-cykel. Med din budget så borde du kunna få en
> bra riktig DH-cykel.
> Jag tycker inte du ska köpa Marin-hojen.

Jag har också läst att just RST Sigma ska vara undantaget som bekräftar regeln. Hört att den ska vara rätt bra faktiskt. Om än väldigt gammal nu.

hjälp med downhill köp
Sernevi skrev:
> mangan77 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misstänkt...
> >
> > http://www.blocket.se/vi/17306387.htm?ca=15_s
> >
> > "Ramen är förstärkt vid styrhuvudet, utfört
> av
> > autoriserad svetsare"! Sprucken ram någon?!
>
>
> hade hållit mina pengar borta från alla
> hemmamekade/svetsade ramar..
>
Och framför allt när man inte får se svetsen från flera vinklar. Men instämmer fullt att man skall borta från såna ramar.

hjälp med downhill köp
silentpower skrev:
> ne jag går nog på balfan för morsan tyklte det
> var för dyrt med 16k

Om du är intresserad av Balfan så tycker jag att du ska kolla med säljaren om han är beredd att ta ett bud som ligger under 16k. Bestäm dig för vad du är beredd att betala för den och hör sedan med säljaren. Har du lite tur så kanske säljare går med på ditt bud. Budet bör väl i närheten av vad som säljaren säger sig vilja ha för cykeln ivarjefall. =)

Tänk också på att frakt, skydd och annan runtomkring utrustning kan behövas.

mvh
//Anders

hjälp med downhill köp
AndersS skrev:
>
> Om du är intresserad av Balfan så tycker jag att
> du ska kolla med säljaren om han är beredd att
> ta ett bud som ligger under 16k.

Tjena!

Det får man fan hoppas då det begärda priset är 14k..

hjälp med downhill köp
Hjälm skall du köpa dig en som passar passar bra.. Låter inte så smart att välja cykel efter vilka skydd man får med.
Balfan är helt klart ett intressantare alternativ. Du skulle säkert bli nöjd med big hiten också om den är i fint skick.

hjälp med downhill köp
Haha härlig hoj, lite tråkig bakdämpare men satans freak till framgaffel. ;)

Någon som har erfarenhet av gaffeln? 18 lök låter ju relativt galet. Manitou skall man väl hålla sig halvt borta ifrån annars då vi inte har någon leverantör i norden och det kan vara ett helvete att hitta fjädrar m.m.

Kan tyvärr inte hjälpa dig välja mellan de två hojarna då jag inte vet hur bra framgaffeln på bighiten är, är den så mycket bättre som den bör vara om han betalt 18 lök för den så står de väldigt jämt...

hjälp med downhill köp
Dorado är väl enligt många en av manious mest lyckade gafflar, är den underhållen som den skall så är den säkert fin.
Det kommer för övrigt en ny version av doradon snart om allt går som det skall.
Fast ändå ett ganska osäkert kort, troligtvis svårt att få reservdelar i sverige.
Trots den exotiska framgaffeln (som för övrigt går att köpa ny från butik årsmodell 2005 för typ 4000kr) så skulle jag välja balfan, roligare ram att byta ut grejer på när man blir sugen på det =)

hjälp med downhill köp
rouster skrev:
> Dorado är väl enligt många en av manitus mest
> lyckade gafflar, är den underhållen som den
> skall så är den säkert fin.
> Det kommer för övrigt en ny version av doradon
> snart om allt går som det skall.
> Fast ändå ett ganska osäkert kort, troligtvis
> svårt att få reservdelar i sverige.
> Trots den exotiska framgaffeln (som för övrigt
> går att köpa ny från butik årsmodell 2005 för
> typ 4000kr) så skulle jag välja balfan, roligare
> ram att byta ut grejer på när man blir sugen på
> det =)

Mjo, tror du har rätt.

hjälp med downhill köp
Jag kan nämna om det är den vita Balfan i sthlm med en vit omlackad 888RC att den inte är i så gott skick. Framgaffeln behöver service, hjulen och bromsskivorna är vinda / ej raka. Kejdan är för kort, och cykeln har gått med för kort kedja ett tag. Kedjan är så kort att man ej kan få ut hela slaget på alla växlarna. Den vita Balfan är storlek Large, säljaren uppgav Small innan jag åkte dit och tittade. Killen är supertrevlig men cykeln är inte i så bra skick.

Det finns en till balfa till salu i Åre, röd storlek Regular. Den är mycket finare skick och har finare komponenter.

Balfan är en kanonskön hoj och du lär inte bli missnöjd, men köp inget du inte tittat på först.

888RC är en kanonfin gaffel att åka på om du vill ha mycket åkning och lite mekning. Den är lätt att byta olja och meka med (finns tråd här på happy). Om du vill ha mera racig gaffel så kan boxxern vara ett alternativ, men var beredd på att meka mera.

888VF och VF2 är INTE samma gaffel som RC, lika utanpå helt olika egenskaper i backen. RC är helt klart min favorit även om den inte är varken modern eller har den bästa dämpningen, den fungerar dock ALLTID!

//K

hjälp med downhill köp
okej bra att veta men det är vell bara att sätta på en bit kedja till eller köpa en ny och en gaffel servis vad kan det kosta inte 2k kr i alla fall. men hur long skall man vara för en lage ram?

hjälp med downhill köp
Notera att hjulen och bromsskivorna var vinda också, det är 24" hjul på den vilket man bör vara säker på att man gillar innan man köper. Jag tyckte inte det passade på just balfa, den blev som en slugger och de har sämre förmåga att rulla över saker.

balfa är ganska små cyklar, så du kan åka large om du är +180cm

jag är 170 och trivs bra på small men kan åka även medium

kedjan kan du förlänga eller köpa ny, men bakväxeln kan ha tagit skada av att vara ständigt utsträckt. Bättre att kolla på balfan i Åre om du inte får den i sthlm för ett riktigt bra pris, den i åre är i riktigt fint skick.

Vi köpte en balfa för en bra bit under 10000 och det var en del småfix med den, men nu när den rullar var den värd varenda krona och har fortfarande inte kostat över 9000, komplett med 888RC, Juicy7 och allt.

hjälp med downhill köp
Tipsade häromdagen i egen tråd om cykelpunkten i skövde som köpt in ett antal överblivna ex av tidigare modeller från specialized.

kolla http:/www.cykelpunkten.se under cyklar så finns dessa uppraddade. Kanske går det att göra ännu lite mer på det nersatta priset.

/JPL

hjälp med downhill köp
Kan han få något sånär inköpspris på bighit FSR 2 (inte den billigaste varianten som har aningen enkla komponenter) så har han fått en riktigt prisvärd (och NY!) nedförshoj.

Tillbaka
Topp