Hjälp med drevkassett!!?

• Trådstartare Trådstartare Krp
  • Start datum Start datum

Krp

Medlem
Hjälp med drevkassett!!?
Hej!
Kan någon säga om min drevkassett är som den ska? Jag har sedan ett par månader en Scott Addict R2 med ultegra lösdrevskassett. Det jag tycker verkar skumt är att de lösa dreven i kassetten sitter så löst att de skramlar på ojämn väg... Har haft lös allt och rengjort samt spänt låsmuttern en aning och det blev kanske lite bättre till en början. Dreven är inte lösa i sidled utan glappar runt splinesen dvs i kedjans riktning. Växlarna funkar men kanske inte riktigt så klockrent som jag hade önskat. Upplever att jag måste justera växlarna ofta.
Så ni till er med mer erfarenhet: är detta normalt eller är det nåt fel på lösdrevskassetten? Den kan vara slut eftersom cykeln är två år beg eller eventuellt fel ihopsatt...? Byta kedja och drevkassett kanske?
Tacksam för snabb hjälp. Jag är rookie inom cykel och har min första 1/2IM om två veckor.

Hjälp med drevkassett!!?
Om du har tio drev på kassetten så ska det med stor sannolikhet sitta en spacer på 1 mm innanför kassetten, kolla om den sitter där.
Saknas den så får du försöka få tag på en hos en cykelbutik.

Hjälp med drevkassett!!?
Skall öppna upp igen och kolla... Men ni menar alltså att det inte är normalt att dreven glappar i "färdriktningen", dvs dom går lätt att rucka ett par mm gentemot varandra. Just det glappet hjälps ju inte så mycket av en spacer på bredden...förutom att låsmuttern kanske då kan dra ihop rasket bättre. Kan nån kolla om era drev också sitter löst så att de går att vrida sinsemellan?

Hjälp med drevkassett!!?
Gäller det alla drev?
Kanske sliten body men då måste man va stark om man orkar göra det på alla tio
Om spacern saknas så brukar hjulet snurra väldigt dåligt då det största drevet tar i ekerflänsen

Hjälp med drevkassett!!?
Tack för hjälpen! Det var spacern på 1mm innanför kassetten som saknades :) Fixade dit en sådan och nu är allt som det ska igen.

Tillbaka
Topp